Avatar billede soulmanden Nybegynder
04. februar 2003 - 20:45 Der er 9 kommentarer

Egen server med IIS

Jeg vil gerne for sjovt skyld prøve at hoste et website.

Jeg har en internet forbindelse via et LAN ( Fælles beboer net ) hvor der er en firewall. Kan det lade sig gøre af den vej eller  skal jeg have mine egen ADSL med fast IP og min egen firewall ?

Nå men til mit egentlige spørgsmål. Efter at lave læse PC world bla har jeg fundet ud af af Internet Information Server IIS 6.0 er en del af Windows XP

Hvad skal jeg bruge mere af software ? Hvad med en Windows 2000 server eller skal jeg slet ikke bruge sådan en ?

I første omgang vil jeg gerne lave en simpel hjemmeside - senere vil jeg gerne udbygge med en side med ASP sider eller sider baseret på et gratis php CMS system som PHPNuke eller Typo3 eller andre . Disse kræver MySql og Acces. Modsat hvios jeg vil have nogle ASP sider hvad kræves der så og hvordan passer dette i forhold til min IIS
Avatar billede hojben Novice
04. februar 2003 - 20:49 #1
Du vil ikke kunne bruge det som det ser ud pt. da port 80 fra fælles nettet ikke kører til din PC.

Hvis du har din egen ADSL er der ingen problemer!

windows 2K server fungerer fint som webserver!
ASP er default under IIS, PHP og MySql installeres seperat på IIS

http://iis.serverguiden.dk
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
04. februar 2003 - 20:51 #2
Der er som standard ASP-understøttelse i IIS 6. Hvis du allerede har installeret IIS skal du gå ind i mappen C:\Inetpub\wwwroot som er roden til din hjemmeside. Prøv at lægge en fil i den mappe og så vil du kunnne åbne den ved i Internet Explorer at skrive: http://localhost/default.asp hvis din hjemmeside hedder default.html. Ellers kan du administrere IIS ved at højreklikke på Denne Computer og vælge Administrer...

Du skal desuden forwarde port 80 i din router, men det bliver nok lidt svært hvis du har firewall. Hvis du får router + fast IP skal du fortælle mig hvilken router der er tale om før jeg kan fortælle dig hvordan du skal forwarde port 80.
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
04. februar 2003 - 20:51 #3
lolz, der skulle naturligvis stå "http://localhost/default.html
Avatar billede roma Nybegynder
04. februar 2003 - 21:52 #4
hej

Hvad vil du køre med af script!? ganske almidelige html? ASP? eller PHP? men anyway, du vælger din X:\..\wwwroot\ mappe og lægger en fil med tilhørende forside til din.

Hvis du har en fast ip, skal du gå videre til næste trin, hvis ikke så behøver du det!

gå ind på http://www.tk

opret et nyt gratis domæne , ex. http://www.soulmanden.tk, du skal bare følge instructionerne.......BEMÆRK....jeg kan ikke lige helt huske hvile step der, men den kræver du skal indtaste en addresen til din hp, hvilket du så skal indtast http://localhost, idet din localhost skal udskiftes med din faste IP! ,-)

thats is, så har du en hp kørende med egenserver! ,-)
Avatar billede keysersoze Guru
05. februar 2003 - 09:09 #5
Avatar billede roo104 Nybegynder
05. februar 2003 - 12:38 #6
Du kan godt hoste et site, det er bare kun lokalt, så alle andre på beboer nettet kan se den.
PHP og MySQL er gratis og kører fint under IIS.
Avatar billede mwazone Nybegynder
23. februar 2003 - 23:02 #7
Jeg vil lige sige at hvis du på en computer som sidder på "fælles-nettet" kan se hjemmesider (altså hvis du nu kan se fx www.tv2.dk) så er port 80 også åben i hele "fælles-nettet" da en web browser køre over port 80

hvis du vil have en power fuld server fra start vil jeg forslå at du starter med at køre microsoft nye server system "Microsoft Windows .NET 2003 Enterprise Server 32-Bit" som du kan download en gratis og lovlig vers. af på http://windowsbeta.microsoft.com/ når du kommer ind på siden skal du logge på med det .net-passport som du kan oprette hvis du ikke har et, og det efter skal du bare følge vejledningen på siden (men dette forgår godt nok på engelsk)

jeg syntes du skal vælge Win.NET frem for Win 2000 da der er rigtig mange sikkerheds huller i Win 2000 og der er der ikke i Win.NET og så er det mange understøttelse i WIN.NET.

du skal ikke blive skræmt af at der i downloads adressen står "beta" fordi der er det fuld ud helt system, og det der er så godt i det er af det understøtter alt uden at skulle installer alt muligt så når det er kørt op er der klar til at gå i gang

Systemet understøtter: .htm, .asp, .php, Frontpages, Access- og MS SQL databaser og meget mere

Jeg kan varmt anbefalde dette system, jeg køre det selv og det hoster lige nu 30 domæner og køre bare der ud af!
Avatar billede mwazone Nybegynder
23. februar 2003 - 23:04 #8
jeg glemte at sige at port 80 også er den port som webserver køre over

siden bliver udgivet til internetttet af webserver på port 80
Avatar billede keysersoze Guru
01. marts 2003 - 20:58 #9
?