Avatar billede muddyw. Praktikant
25. januar 2003 - 01:29 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

messenger som server????

2 spørgsmål:
Skal Messenger acte som server når Zonealarm spørger.
Og hvad med "generic host process",som server og hvad er det???
Avatar billede langbein Nybegynder
25. januar 2003 - 17:00 #1
Det kommer vel litt an på hva du selv synes.

Er ikke noen spesialist i bruken av messenger men vet jo at den inneholder en del forskjellige tjenester. Messenger har vel av denne grunn ord på seg for å kunne være litt vanskelig å ha med å gjøre i forbindelse med konfigurering av firewalls og routere.

Messenger inneholder sannsynligvis tjenester som har karakter av tradisjonelle serverfunksjoner, dvs at den tjenesten som kjører under messenger venter passivt på innspill fra en klient utenfra.

Når kommunikasjonen skal kunne initieres på denne måpten utenfra med den ytre klient som den "aktive part" så må Messenger kunne få kjøre som "server" i forhold til Zone alarm, dvs at de aktuelle porter blir åpnet for inngående trafikk.

Samtidig så vil det kunne ligge noen små sikkerhetsmessige risikofaktorer i dette.

"generic host process" hvordan oversetter man egentlig dette ?? Tror noe slik som "tradisjonell server prosess" eller "en slik prosess som vi vanligvis kjenner som en server prosess" skulle passe sånn noenlunde.

(Selv om en host og en server kanskje ikke er nøyaktig det samme. Man kan vel si det slik at en host (datamaskin med egen ip adresse) kan inneholde en server eller noen server prosesser ??)
Avatar billede muddyw. Praktikant
05. februar 2003 - 22:26 #2
:|
Avatar billede muddyw. Praktikant
05. februar 2003 - 22:27 #3
tak for indlægget :)