Avatar billede peterterkildsen Nybegynder
07. januar 2003 - 19:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

danske tegn i mappe- og filnavne

Jeg er i gang med at udvikle et website. Det er normalt ikke noget, som jeg benytter mig af, men kunden har forlangt, at der skal være mulighed for, at uploade og downloade filer med danske tegn.

Websitet er udviklet i mit eget testmiljø, og her virker filer med danske tegn fint. De kan både up- og downloades. Men kunden ønsker selv at hoste på egen webserver, og derfor er websitet nu installeret hos kunden. Kunden har selv konfigureret webserveren efter de anvisninger, som jeg har leveret, og de fleste ting fungerer fint. Dog undtagen filerne med de danske tegn. De kan ikke længere downloades.
Jeg har kigget konfigurationen igennem, og webserveren ser ud til at være sat korrekt op. Der er tale om Microsoft Windows 2000 IIS med dansk understøttelse og med korrekt unicode.

Jeg er bestemt ikke ekspert, når det kommer til opsætning af webservere, men jeg er nødt til at få løst problemet. Er der nogen, der har en ide til, hvor jeg kan lede for eventuelt at finde frem til problemet ?
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2003 - 20:53 #1
Hmmm, der er vist brug for lidt extra information

Ser filerne rigtige ud på serveren?
Hvis de ikke ser rigtige ud, hvilken upload komponent anvender du?

Hvordan genereres links til download af de uploadede filer?
Avatar billede peterterkildsen Nybegynder
07. januar 2003 - 20:58 #2
filerne ser desværre helt korrekte ud på serveren - altså med korrekt filnavn.

Linket til de uploadede filer genereres i visse tilfælde automatisk af et script og i andre tilfælde manuelt af en person.

Men det mystiske er, at hvis jeg skriver den korrekte sti til en fil indeholdende danske tegn i filnavnet i min browser, så kan serveren ikke finde filen. Omdøber jeg filen til f.eks. at indeholde aa, ae eller oe, så kan serveren sagtens finde filen. Det er derfor, at jeg tror, at det kan være et problem med webserverens konfiguration.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2003 - 21:06 #3
Vældigt "long shot" : Er der forskel på fil systemerne? (FAT/FAT32/NTFS)
Avatar billede peterterkildsen Nybegynder
07. januar 2003 - 21:08 #4
hhm....det burde der egentligt ikke være, men jeg vil prøve at undersøge det..kan dog først komme til det i morgen, da jeg er nødt til at koble op via VPN fra mit arbejde.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2003 - 21:16 #5
Noget andet der også kunne være godt at checke er Service Pack niveauet.
(Ikke at jeg kender til at noget sådant skulle være fikset, men man ved aldrig)

Ellers har jeg ikke lige nogen forslag.
Avatar billede peterterkildsen Nybegynder
08. januar 2003 - 14:46 #6
så har jeg fået checket op på filsystemerne. Der er ingen forskel, og begge kører med NTFS.
Avatar billede peterterkildsen Nybegynder
08. januar 2003 - 20:14 #7
Nå, jeg har fundet ud af, hvad der er galt. Kunden havde installeret Microsoft's Lockdown, som er i stand til at analysere en URL for ulovlige tegn. Den var desværre konfigureret så effektivt, at den også udelukkede de danske tegn. Problemet er derfor løst, men ellers mange tak for din hjælp.