Avatar billede jumbovorre Nybegynder
06. januar 2003 - 17:29 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

SCSI og Win98

Hej Alle...

Jeg er ved at samle en gammel computer, men jeg kan ikke få SCSI delen til at virke i windows.... Under opstart finder SCSI-kortet harddisken (har prøvet med to forskellige og begge blev fundet) Men Windows giver problemer!

Jeg har en 1,2GB, som jeg godt kan få windows til at starte op med, men windows finder ikke harddisken i exploreren... Deriomod med Adaptechs programmer kan jeg godt finde disken, men de går ned ustandseligt (altså programmet fra Adaptech, det fryser).
Så har jeg også en 4,3 GB scsi disk, men den vil windows slet ikke state op med... Den siger noget med en divisionsfejl... Kan ikke præcis huske hvad den skrev men noget ligenende....

Er der noget man kan gøre for at få windows til at finde disken?

Jeg er ret nybegynder med SCSI....

Håber på Hjælp...

Steffen

Det skal understreges at der kun sidder SCSI disk i af gangen og at der bliver bootet fra en IDE disk....
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
06. januar 2003 - 17:31 #1
har du modstand på i begge ender dvs på adapteren og på den sidsta enhed på kablet
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
06. januar 2003 - 17:48 #2
hvad betyder det?
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
06. januar 2003 - 17:49 #3
er det noget med terminering? Det ved jeg nemlig ikke hvad er...;-) Jeg er nybegynder med SCSI...
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
06. januar 2003 - 18:23 #4
det er en form for "slut prop" man sætter på det sidste led på kablet kaldes en modstand/terminering samme bredde som kablet

hvis det er en adaptec ctrl kan du komme ind i den opsætning mens maskinen booter hvis du ser noget med at du kan trykke ctrl og a så kommer du ind der skal du kikke efter at adapteren er termineret

de fleste fejl med scsi skyldes manglende terminering
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
06. januar 2003 - 18:56 #5
Hvad hedder terminering inde i ctrlbios...? Jeg er ikke så bekendt med scsi....
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
06. januar 2003 - 20:06 #6
terminatoren

hver scsi device skal have sit eget id nummer 0-7

boot drevet skal altid have id 0

controleren har id nr 7 som default

id numrene er en adresse og har 2 drev samme går det i konflikt og vil ikke virke .

scsi er noget bøvl hvis det er første gang og vi har selv rodet meget med det,men når det først kører er det godt
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
06. januar 2003 - 20:17 #7
hvilken scsi ctrl har du ?

hver scsi device skal have sit eget id nummer 0-6

0-7 er forkert
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
06. januar 2003 - 20:21 #8
hmmm... der står ellers på mit kort at man kan give dem et nr fra 0-7...?!

Det er et adaptech kort... Jeg kender ikke den præcise beskrivelse af det... er det den du skal bruge?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
06. januar 2003 - 20:28 #9
hvis det er et pci kort er det sikkert en 2940au du har

har lige kikket i manualen til 2940au
adapteren har id 7
boot devicen har id 0 c:\

i manualen til adapteren bliver der vist med billeder hvordan det sættes op det er den lille folder der hedder instalation guide
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
06. januar 2003 - 20:34 #10
http://www.adaptec.com/worldwide/support/suppbyproduct.html?sess=no&language=English+US&cat=/Technology/SCSI+Host+Adapters&fromPage=driverindex

her kan du finde manualer og sidste nye drivere

du ska lkikke efter hvad adapteren hedder under opstart eller når du er inde i den
Avatar billede zenze Nybegynder
06. januar 2003 - 20:38 #11
Du SKAL terminere sidste led i kæden. Hvis det er en ældre  ultra, wide eller UW disk, kan du sætte en jumper på disken - enten bagpå eller under disken foran, men kom med modelbetegnelsen på disken, så finder vi en manual til dig og så kan det ikke gå galt. Du skal ikke ændre i Host Controllerens ID. Lad den endelig stå som factory default = 7 og som Claus Meyer skriver, så har boot device SCSI ID 0. Husk også at du skal indlæse driver under opstart ved at trykke F6 under installationen. Hav driver-CD'en fra Adaptech klar og vælg den type kort du har inden du kører videre med installationen.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
06. januar 2003 - 20:43 #12
hvad system har du w98,xp eller w2000
Avatar billede zenze Nybegynder
06. januar 2003 - 20:44 #13
Du må også gerne oplyse om navnet på dit SCSI-kort, så skal du få nogle links til drivere, firmwareopgradering og værktøjer.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
06. januar 2003 - 21:01 #14
så lige at han kører win-98
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
06. januar 2003 - 21:05 #15
Selve maskinen står ude ved en kammerat, så jeg skriver lige kortets navn lidt senere....

Skyldes det driverne at windows ikke kan finde disken eller er det noget andet?
Avatar billede zenze Nybegynder
06. januar 2003 - 21:09 #16
Fra readme98.txt i win 98 driver pakken:
Installing the Driver When Installing Windows 98
------------------------------------------------

A fresh Windows 98 installation will attempt to detect all Adaptec
SCSI host adapters in your system.  If it is unable to do so, follow
the instructions in the "Updating the Driver for Windows 98" section
below.

(NOTE:  When Windows 98 starts, if "New Hardware Found" is displayed,
select "Driver from disk provided by hardware manufacturer".  Insert
your Adaptec 7800 Family Manager Set v3.03 diskette and type a:\win9x
as the path; follow the on-screen instructions.)
- Jeg så ikke at det var Win98 i overskriften, men det er let at blive sneblind i disse dage :0=)
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
06. januar 2003 - 21:11 #17
hvis du inde i enhedshåndteringen kan se kortet uden fejl ingen røde/gule markeringer ud for det kører selve kortet .

men er termineringerne ikke iorden kommer der ikke forbindelse.
Avatar billede zenze Nybegynder
06. januar 2003 - 21:22 #18
Det kan være manglende terminering eller måske skal du have flashet rommen på kortet.
Avatar billede zenze Nybegynder
06. januar 2003 - 21:24 #19
Nå, det var vi enige om, Clausmeyer.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
06. januar 2003 - 21:30 #20
gør ikke noget :-)

hvis det er en 2940au kan den ikke flashes
det er kunn ultra controllerne der kan det
2940uw
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
07. januar 2003 - 02:40 #21
hmmm.... Hej igen alle.... Jeg må på nuværende tidspunkt konstatere at det ikke vil virke.... hverken med nyeste drivere, et andet kort, eller noget... Men tak for hjælpen alle...

Vi testede forresten kortet i en anden maskine og der virkede det... har prøvet anden pci, men uden held...

Steffen
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
07. januar 2003 - 02:42 #22
er der nogen der har en billig IDE-disk liggende... bar på en gb eller to...?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
07. januar 2003 - 09:48 #23
har du set under enhedshåndteringen for om adapteren står med fejl,  det kunne være en adresse fejl,irq fejl så man skal ind og rette på kortet

prøv og tag alt unødigt ud af maskinen og sæt scsi kortet i
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
07. januar 2003 - 11:47 #24
SCSI-kortet står fint inde i enhedshåndtering.... Uden gule eller røre udråbstegn... Det er meget mærkeligt... og så vidt jeg kan se er disken termineret....
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
07. januar 2003 - 12:04 #25
prøv med et andet kabel,scsi er noget skod når det først ikke kører så du må lige prøve det
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
07. januar 2003 - 12:25 #26
har prøvet andet kabel.... Men jeg opgiver snart så jeg har li været inde og kigge på dba.dk, men det er da nogen vanvittige priser folk tager for en olddisk;-)

Jeg forsår simpelthen ikke hvad det er mit SCSI fejler... Den kan finde kortet, delvis harddisken- via EZ-SCSI 4.0, men det virker til at være et yderst ustabilt program, da det fryser når man går ind og kigger under harddisken...

Det er meget frustrerende! Men jeg takker for hjælpen, men SCSI er nok ikke noget man bare lige begynder med... Er det egentlig ikke lavet for at gøre det hele mere brugervenligt?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
07. januar 2003 - 12:49 #27
når du aldrig har prøvet og rode med scsi er det ikke nemt og få til og virke vi har rodet med pc´r lige siden den første ibm xt 64kb ram kom der hed harddisk systemer mfm så kom scsi,ide og derefter de nye formater af scsi ultra
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
07. januar 2003 - 13:05 #28
Hehe, lyder nu meget morsomt med en 64kb pc;-) Så må jeg jo være newbie med første pc som 2*86 og en her commodore 64;-)

Nå, men jeg opgiver sgu det her, og ser om jeg kan finde en billig IDE-disk et eller andet sted.... Tak for hjælpen og du får selvfølgelig pointene....

Steffen
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
07. januar 2003 - 13:09 #29
er også ny herinde.... Har brugt KANDU.dk før, så hvor accepterer jeg dit  svar henne....?

Hvis du vil have lidt flere point kan du jo evt. svare på den her http://www.eksperten.dk/spm/301226  ;-)
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
07. januar 2003 - 13:27 #30
jeg ville nok købe en panasonic eller philips

har svaret på dit andet ?

du giver de poing du selv mener det er værd , problemet er jo ikke løst
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
07. januar 2003 - 13:28 #31
nede i bunden

hvad med zenze skal han ikke ligge et svar så han også kan være med
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
07. januar 2003 - 13:43 #32
Jeg havde faktisk også linket til edbpriser- med en sony dvd-brænder... h t t p : / / w w w .edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1354657894

;-)

Men tak for hjælpen...

Zenze kan få de point der er her på dette spg... jeg har givet dig de andre 200 point...

Steffen
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
07. januar 2003 - 14:21 #33
den er helt i vinkel :-))

ZENZE DU SKAL LIGGE ET SVAR SÅ FÅR DU 60P :-))

du skal sikre dig at den brænder du vælger  ikke kræver specielle skiver som kun fabrikanten laver.

jeg har selv en philips cdrw cd brænder den kan fx kun køre på deres egne plader hvilket er noget dyrt i medier.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
07. januar 2003 - 14:22 #34
drømmer selv om en dvd brænder men det er prisen der piner :-((
Avatar billede zenze Nybegynder
07. januar 2003 - 16:37 #35
Kom bare med nogle oplysninger om navn og modelnr. på både HD og SCSI Controller, så kan det være at vi alligevel kan hjælpe dig, så det kommer til at fungere.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
07. januar 2003 - 16:46 #36
syntes heller ikke der skal gives så hurtig op

det tyder på en konflikt når det virker i en anden pc
Avatar billede zenze Nybegynder
07. januar 2003 - 16:56 #37
Jeg kører SCSI både på U160 og UW på henholdsvis Adaptech AHA 19160 og AHA 2940UW (dog ikke på samme maskine)og det fungerede fint fra dag 1.
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
08. januar 2003 - 01:20 #38
Hej igen... er lige kommet hjem fra arbejde, så derfor svarer jeg først nu...

ok, her er modelnumret på scsi kort:

Adaptec aha-3940u

SCSI cd-rom

Plextor PX-43CH (skulle kunne køre uden driver.... )

SCSI DISKE
1. Quantum Atlas II (3,5 series) 4,3 gb
2. Quantum Fireball (3,5 series) ca. 1,2 gb
3. Seagate Hawk (model nr st31230n  ca. 1 gb (kan ikke finde model nr p åde to andre diske)

Håber det kan bringe os tættere....

Steffen

Ps. Der er ikke tilfældigvis en af jer der bor i Nordjylland? Så gir jeg en øl;-)
Avatar billede zenze Nybegynder
08. januar 2003 - 08:35 #39
Har du kigget på det, der står her om Win98 Miniport driver?
http://www.adaptec.com/worldwide/support/supporteditorial.html?sess=no&language=English+US&prodkey=issues_for_Windows_98&cat=/Product/AHA-3940U&fromPage=suppedindexprod
- Jeg bor i Fredensborg, så der er lidt langt op til eftermiddagsøllen!
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
08. januar 2003 - 11:33 #40
fair nok- det er sgu lidt langt væk;-)

Hold da op der er meget materiale derinde på det link.... Læste artiklen du linkede til og kiggede så videre, men jeg vil læse det lidt senere...

Umiddelbart kunne jeg ikke se noget jeg har gjort forkert....:-(

Steffen
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
08. januar 2003 - 11:33 #41
og hvad er den miniport forresten? Kunne ikke lige gennemskue det...
Avatar billede zenze Nybegynder
08. januar 2003 - 15:25 #42
Det er en ud af flere drivere, som skal installeres i forbindelæse med det chipset, der er på dit bundkort. Hvis du véd hvilket MB og hvilket chipset kan du hente opdaterede drivere på fabrikantens hjemmeside.
Avatar billede zenze Nybegynder
24. januar 2003 - 22:13 #43
Fik du nogensinde dit grej til at fungere?
Avatar billede jumbovorre Nybegynder
25. januar 2003 - 02:21 #44
Hej Zenze... Undskyld jeg ikke har skrevet tilbage, men jeg arbejder døgnet rundt i øjeblikket (er stadig på arbejde nu)!!!

Jeg har ikke fået det til at virke endnu, men det er jo som sagt også begrænset, hvad tid jeg har brugt på det...

Jeg skal nok vende tilbage hurtigst muligt, men som sagt ligger jeg med 18 timers vagter for tiden... Håber du kan forstå...

Steffen