Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 00:15 Der er 126 kommentarer og
7 løsninger

vudering af en skoleside :)

Siden kræver plugin for flash (flashplayer 6)
http://vestermarie-skole.dk.virker.nu/

Siden er langt fra færdig, men jeg vil alligevel gerne have et par kommentarer til layoutet, funktioner og mangler allerede nu!

Kendte mangler:
1. Tekstindhold
2. Variation i billeder
3. tomme sider: links, klassesider, billeder fra skolen, klassebilleder, og billeder af personalet
4. kort over skolen viser af og til de samme billeder!

/Alexander
Avatar billede pesa Nybegynder
03. januar 2003 - 00:18 #1
Jeg kan overhovedet ikke læse hvad der står på forsiden! Er det skrevet med font 2px?
Avatar billede djeclemen Nybegynder
03. januar 2003 - 00:18 #2
http://gronver.dk/experten/skole.jpg

skal det se sådanne ud??

man kan slet ikke læse teksten!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 00:23 #3
Teksten i de store kasser kan I vel læse? (det er ikke meningen at man skal kunne læse det i de mindre og små!)

Prøv at føre musen henover de andre og kig nederst til højre!

/Alexander
Avatar billede djeclemen Nybegynder
03. januar 2003 - 00:25 #4
Undskyld jeg siger det såen

men det virker fuldstændig ondsvagt - og jeg tror at mange vil forlade siden inden de finder ud af det..

det virker ikke ret brugervenligt
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 00:25 #5
Nej det må du lave om. Der er intet at teste/vurdere.
Avatar billede pesa Nybegynder
03. januar 2003 - 00:26 #6
Jeps, det kan vi godt se, men synes du det er smart. Jeg vil da hellere kunne læse linksene med det samme. Overvej kraftigt om der er en overbevisende argumentation for at man skal føre musen over et mikroskopisk link (som man næsten ikke kan se er tekst) for så at læse det nede i højre hjørne af skærmen. Brugervenligheden må absolut ikke gå tabt på din velkomstside!
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
03. januar 2003 - 00:26 #7
Fjern teksten fra kasserne når man alligevel ikke kan læse den. Vis så teksten når det er meningen man skal kunne læse den!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 00:27 #8
Sidder selv ved en 19'' - så det kan da godt være jeg skal øge tekststørrelsen en anelse på overskrifterne :)

Er forøvrigt meget interesseret i hvordan mac og linux-brugere oplever siden - og også brugere med en langsom forbindelse eller langsom computer!
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 00:27 #9
Sitet mangler:
Punkt 1.= Brugervenlighed.
Punkt 2.= Brugervenlighed.
Punkt 3.= Brugervenlighed.
;-)
Avatar billede loonz Nybegynder
03. januar 2003 - 00:28 #10
sidder også ved en 19" (1280*1024), og jeg har også meget svært ved at læse teksten..
Avatar billede pesa Nybegynder
03. januar 2003 - 00:29 #11
Jeg sidder ved en 15", så I kan selv regne ud hvor svært det er for mig! :(
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 00:32 #12
Glem alt det smarte og lav en brugervenlig side ;-)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 00:33 #13
perj --> er der intet at teste vurdere????? der er en chat, et forum et par programmer/spil og meget mere - for ikke at tale om navigationen!!!

pesa --> ja jeg synes det er smart - der er tale om en træstruktur - tryk på en stor kasse - og kom ind i undermenuerne (dog er der mulighed for at gå direkte hvis man kender siden)

fiskesuppe --> det var måske en ide!

djeclemen --> det er anderledes det vil jeg medgive dig - men brugervenligt vil jeg mene!
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 00:35 #14
Hvis jeg f.eks. klikker på beliggenhed, bliver jeg (undskyld) åndsvag og forlader straks din side:-)
Avatar billede djeclemen Nybegynder
03. januar 2003 - 00:37 #15
ja sådanne har jeg det også
Avatar billede pesa Nybegynder
03. januar 2003 - 00:40 #16
Beliggenhed? Er det mine øjne der er for trætte eller lider jeg bare under en for lille skærm? Hvor fa'en står der Beliggenhed???
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 00:40 #17
>> alexander j. Jeg kom kun til din forside, og så ikke underliggende sider. (der kan du bare se);-))
Avatar billede whatever Nybegynder
03. januar 2003 - 00:41 #18
Nu ved jeg ikke om du har fastsat en målgruppe, hvis ikke burde du sætte dig ned og gøre det.

Hvem skal benytte siden? Forældre, lærer, elever i overbygning, elever i 3. klasse?

Hvilken erfaring har brugerne med internettet/computere?

Har du tænkt på brugervenligheden?

Hvis jeg skulle sætte karakter på dit sitet. Var brugervenligheden, navigationen, overskueligheden dumpet med et stort brag!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 00:41 #19
perj --> hvad havde du forventet der kom frem når du trykkede på beliggenhed(hvorfor bliver du åndsvag)? Er det kun de klassiske højre- og dropdownmenuer der virker - jeg gør det ikke for at være smart, men har faktisk tænkt meget over brugervenlighed!

Det jeg sådan lidt sammenfattende kan forstå på jer er at I har svært ved at acceptere den anderledes navigering! Og at teksten i kasserne generelt er for lille (og ikke burde kunne ses i de små kasser - når den alligevel ikke kan læses)!
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 00:42 #20
>>pesa. Det kan jeg heller ikke finde igen.
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 00:43 #21
Du beder os vurdere din skoleside. Så må du "sgu" at også lytte til vores kritik.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 00:47 #22
perj --> det er jo det jeg prøver på - jeg vil netop gerne vide hvorfor du bliver åndsvag og forlader siden når du kommer ind på beliggenhed!
Jeg spørger også til hvorfor navigationen efter jeres mening er så dårlig - jeg prøver at finde ud af om der er tale om konservatisme eller en utryghed ved at den er anderledes!
Der er pt. ca. 27 sider, det kan man alligevel ikke have i en almindelig menu, så en træstruktur er påkrævet!
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 00:48 #23
Fandt lige beliggenhed igen.
Jeg klikker og klikker på beliggenhed, og forventer flere oplysninger, og ikke kun zoom ud og zoom ind - hvis du forstår. Kæmpe arbejde du der har lavet, men ikke godt nok efter vores mening:-)
Avatar billede pesa Nybegynder
03. januar 2003 - 00:49 #24
NEJ! Jeg kan bestemt godt acceptere en anderledes navigering!

MEN, der er nu en grund til at de klassiske højre- og dropdownmenuer er så populære. De fungerer fandens godt, selvom de til tider kan være drabeligt kedelige.

Når en - især uerfaren - bruger kommer til en side han aldrig har været på før, er det meget betryggende at vedkommende indenfor uhyre kort tid føler sig hjemme på siden og danner sig et overblik over hvad der er af indhold. Ellers kan du meget let risikere at han flygter derfra, og det er jo lige netop det du ikke ønsker.

Så igen (selvom du har svaret på det!):

"Overvej kraftigt om der er en overbevisende argumentation for at man skal føre musen over et mikroskopisk link (som man næsten ikke kan se er tekst) for så at læse det nede i højre hjørne af skærmen."

Jeg - og jeg kan sikkert tale på alles vegne - har ikke intet imod alternative løsninger, men det er bare uhyre sjældent det fungerer bedre end de klassiske (og kedelige). Faktisk har jeg ikke set det endnu, men jeg venter spændt! ;)
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2003 - 00:49 #25
Du har et site med en masse indhold i forhold til så mange andre sider. Hvilket er godt.

Men især også derfor er det nødvendigt med en god navigation.

Det er muligt, du syntes at idéen til den opbygning du har nu, var god. Men det syn må du altså revidere.

Hvis det er meningen at siden skal anvendes af andre end dig, så må du designe den helt om. Navigationen er håbløs.
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 00:51 #26
Sidste to indlæg er korrekt formuleret.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 00:53 #27
whatever --> min brugergruppe er forældre, lærere og elever (de mindre klasser kun med hjælp - 3. klasses elever er endnu ikke stærke læsere, hvorfor skærmlæsning er en svær disciplin for dem!)
Ja jeg har tænkt på brugervenligheden, men har alligevel valgt ikke at gøre tingene som alle andre - hvis man har en interesse i at finde rundt på siden, så var det min påstand at man relativt nemt kan lære at navigere rundt på siden!
Jeg forventer også at brugerne ofte er fleregangs brugere, hvorfor navigationen så ikke vil være så overraskende for dem!
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2003 - 00:56 #28
Nå så navigationen er altså et interaktivt tiltag i sig selv? Du kan således droppe dit vendte-kort spil, og bare udregne en highscore baseret på, hvor mange sider brugeren finder på dit site, og om vedkommende kan finde tilbage til den igen.

Man må sige, at det er et meget alternativt tiltag på et site, der har en ellers informativ karakter (indholdsmæssigt).
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2003 - 00:57 #29
</sarkasme> (og der skulle stå 'vende-kort')
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 00:58 #30
Du beder om: kommentarer til layoutet, funktioner og mangler. Det håber vi da du lytter til. Alt andet er da spild af din tid.
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 01:02 #31
Hvor ligger Vestermarie skole?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 01:02 #32
Jeg lytter og lytter - undrer mig blot over den fjendskhed der er overfor nye tiltag!
Jeg drager også masser af konklussioner, og tager især til efterretning at I alle finder navigationen meget svær!
Dog må jeg filtrere fra at der er opstået en voldsom negativ stemning for mit netsted - hvilket fx har resulteret i at folk skriver lort i chatten og meget andet!
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 01:07 #33
For god ordens skyld, har jeg ikke være på din chat, og endnu ikke set den, men hvorffor spørger du os her på eksperten? Vi vil gerne hjælpe dig, men DU LYTTER IKKE til vores råd.
Avatar billede pesa Nybegynder
03. januar 2003 - 01:07 #34
Du skal ikke opfatte det som fjendsked. Nogle er blot mere direkte end andre i deres kritik.

Ja, navigationen kunne være mere heldig.

Hvad der sker i debatten på dit site kan jeg kun tage 100% afstand fra!!!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 01:08 #35
Men jeg vil da overveje navigationen nøje - og i hvert fald øge størrelsen på overskrifterne(menu), så den bliver læselig!

Så vil jeg give nogle forældre, elever og lærere opgaven at skulle finde 3 forskellige sider på netstedet, og se hvor lang tid det tager dem(og om de overhovedet finder dem)!

Er der nogen der har et forslag til en lignende side, så jeg eventuelt kan sammenligne(ved at give forældre, lærere og elever samme opgave på den side)?
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2003 - 01:11 #36
Tit er det sådan, at når man har siddet og arbejdet med noget i lang tid (alene måske?), så kan man ikke se skoven for bar' træer.

Du har syntes at det var en god idé til en opbygning, og har nu brugt mange timer på at gennemføre implementeringen. Så er det ikke morsomt, at få at vide, at den er ubrugelig. Men det er den efter min bedste overbevisning (vi snakker stadig kun om navigationen).

Ofte er det en god idé at få feedback fra andre i løbet af udviklingen (lige gyldigt hvor stort projektet er). Havde du fået dette (fra nogle, der ikke var dine bedste venner), så havde du fanget problemet omkring den dårlige navigation på et meget tidligere tidspunkt.

Og du havde sikkert også været lettere at overbevise om at den ikke fungerer.

Mht. til en link til sammenligning: http://www.sanktknudlavard.dk/
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 01:14 #37
perj --> jo jeg lytter sgu' - I har utroligt svært ved den form for navigation og I kan ikke læse overskrifterne(menu) -så er den vel ikke længere!

Hvad med farvesammensætning - billedet - indhold(eller tiltag hertil) osv. - nogen der har kommentarer til det?

Hvis nogen gider - så gå ind under om skolen//hvad//skoleprofil - kør langsomt (meget langsomt - da tekstmændgen endnu er forsvindende lille) - hvad synes I om den slags billedskift?

Jeg kunne godt tænke mig at høre noget andet end at I ikke kan finde ud af navigationen (hvor grundlæggende den så end måtte være)
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 01:15 #38
>>merkur8. Det har du helt ret i. Jeg spørger gerne min kone (der ikke har en sk.. forstand på hjemmesider). Kigger så gerne på www.useit.com hvor man kan få gode ideer. Eller altid modtagelig for anderledes hjemmesider.
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. januar 2003 - 01:15 #39
må nok indrømme blev også forbavset da jeg så den.  Er enig i det meste af det jeg har læst i tråden. Desværre kan jeg ikke bruge nogle af de funktioner der er der i da jeg ikke har flash player 6. Er det brugervenligt at begrænse dig til det ?
Jeg kan heller ikke læse teksten i den gule firkant. altså alt tekst også overskriften.  Syntes det er modigt at bruge de farver du har brugt da det nok kan blive svært at finde en let læselig font farve. Sort og hvid er vel nærmest allerede ubrugeligt med de farver.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 01:23 #40
mercur8 --> jeg har fået feedback tidligere(fra forældre og lærere - meget positiv forøvrigt) - faktisk fik jeg feedback lige da jeg havde lavet grundformen til menunavigationen og billedillustration!

Jeg kan godt overbevises - og jeg er i hvert fald overbevist om at I finder den her form for navigation for besværlig og uvant!
Jeg vil derfor afprøve siden på nogle andre (de potentielle brugere) og bede dem jeg har fået den positive feedback fra om at afprøve tingene efter og derefter tage en stilling!

Og ja jeg synes godt om navigationen (beliggenheds kortet er jeg mindre glad for)
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 01:27 #41
Må sgu ud med det: Tror ikke de forældre og lærere ved/vidste hvad de talte om.
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 01:30 #42
>> alexander j. hør nu her: Jeg ved også hvordan en hest skal se ud, men jeg kan ikke tegne den.
Du ved helt sikkert også hvordan en hjemmeside skal se ud, men du kan ikke designe den, og du skal tage kritikken positiv.
Avatar billede djeclemen Nybegynder
03. januar 2003 - 01:33 #43
Kan kun sige jeg giver perj 150% ret
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 01:35 #44
michael --> flash 6-playeren er gratis at downloade - og det er meningen at siden laver et tjek om man har en sådan installeret og hvis ikke så sende brugeren til et sted, hvor den kan downloades (som sagt gratis) eller måske lade brugeren downloade den fra siden selv(vides ikke om det kan lade sig gøre)! Hvis du ikke har den er det på tide!
Personligt kan jeg godt læse hvidt på gult(især når det er så lidt), men du har ret - det er en dårlig farvekombination!

perj --> useit er det ikke ham der mener vi skal holde os fra menuer, frames og meget mere, og nøjes med brødtekst og hyperlink? Jakob Nielsen er vist på macromedias lønningsliste nu!
Men jeg giver dig da ret, han har en del guldkorn (og selv om han ikke selv overholder sine punkter for godt og dårligt webdesign)!
Det kunne da være sjovt at høre hvad din kone synes :)
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 01:35 #45
>>djeclemen. Tak - jeg blev et øjeblik bange for jeg var alene med dette synspunkt.
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 01:36 #46
Min kone - hun sover! (hun er kunstner).
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2003 - 01:36 #47
Det lyder desværre på dig som om, det er os, der har et problem, fordi vi finder navigationen "uvant" og "besværlig". Og ikke bare klapper i hænderne over din "alternative" løsning.

Dét er nok en meget lidt konstruktiv holdning.

Det skal da ikke være en mission alene, at bruge energi og tid på at regne ud, hvordan du har tænkt, da du har opbygget det site. Den energi og tid skal vel istedet gå med at læse relevant information på siden.
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 01:39 #48
*lol* Det var da det mest TÅBELIGE jeg NOGENSINDE har set!!!! det tager jo en halv time at danne sig et overblik over hvad siden indeholder. Karakter:
Design: 10
Brugbarhed: 0 (med pil ned)
Avatar billede hono Nybegynder
03. januar 2003 - 01:40 #49
Jeg må indrømme at jeg heller ikke er alt for vild med hverken navigation eller design. Men hvad funktionaliteterne angår, ser det ud til at være et rigtig godt site med massere af muligheder. Så hvis ikke det var fordi at det (mig bekendt) tager lang tid at rette design og opbygning i flash, var det vel ikke slemt. Men jeg ville helt klart vælge en anden opbygning, nogle andre farver og en anden font.

Det nogle påstår det med at alexander_j ikke gider tage kritikken til sig forstår jeg ikke. Han har da gentagne gange opremset de ting der er blevet nævnt, og at han dog stadig holder på sin egen mening og ikke fuldt ud bøjer sig for kritikken er da kun helt naturligt. Det er da nærmere de der ikke kan acceptere at han ikke 100% ændrer sitet efter deres henvisninger, der har et problem og er for konservative. Vi må jo heller ikke glemme at ekspertens brugere nok ikke er helt repræsentative for den danske internetbruger. Nogle af os sidder nok lige lovligt meget foran skærmen (! :D), og får derved nogle meget faste og snævre tanker om hvordan en hjemmeside skal laves.

Hono
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 01:44 #50
perj --> Er det iorden jeg tager kritikken konstruktivt i stedet for :)
Hvad er der galt med designet? (navigationen har jeg forstået)

Jeg har forstået at navigationen i jeres øjne er dårlig og at I foretrækker en mere kendt navigationsform! Det accepterer jeg - og overvejer derfor også kraftigt om jeg skal gøre det på en anden måde eller måske supplere det.
Jeg overvejer også at lave en html-version af siden, hvor de mere 'konservative'(forstå mig ret) kan gå hen!

Ud over navigationen kan jeg forstå at:
1. Overskrifterne er svært læselige (skal forstørres og muligvis gemmes i de små kasser)
2. At overskriften i den gulekasse er svært læselig (ny farvekombination)
3. Beliggenhedssiden er plat - (lave tekst til kortet - og i det hele taget overveje indholdet på den side)

Det var vist det!
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 01:45 #51
En af de gyldne regler i webdesign:

LAD VÆRE! med at finde på nye måder at lave design på, bare for at være anderledes. Der er en grund til at 90% "seriøse" sider er bygget op på nogenlunde ens måde.

Men denne side er dog så langt ude at man ikke ved om man skal grine eller græde. Jeg er bare glad for at jeg ikke skal bruge den til noget, jeg var blevet TOSSET og havde ringet med det samme.
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 01:46 #52
Måske er det bare en joke?
Avatar billede hono Nybegynder
03. januar 2003 - 01:48 #53
nåja, lige en ting til. Det værste ved navigationen er for mig at se, at man jå et "skridt tilbage" i træstrukturen når man klikker på baggrunden. Dette er meget svært at vænne sig til, og jeg kom flere gange til at trykke på baggrunden ved et "uheld". Dette gælder i sær når man skal klikke på små elementer som radioknapper og.l.

Hono
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 01:49 #54
>>alexander j. Hvorfor beder du egentlig om en vurdering?
Avatar billede hono Nybegynder
03. januar 2003 - 01:49 #55
jå = går :D
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. januar 2003 - 01:50 #56
alexandra  nu det heller ikke hvad du kan læse du skal bruge  men hvad brugerne af sitet kan læse du skal bruge.
Er ikke enig i at man bare kan downloade et flash plugin og så den fis over, sådan forholder det sig ikke, når man bruger flash, shockwave, java og hvad det ellers kan være, skal man tænke sig om, da alle ikke har sådan plugins installeret desværre.
Nu kender jeg ikke til flash og hvorfor man abselut skal bruge flash player 6  men regner med der ikke skal mange ændringer til før man kan lave den til ældre flash player versioner, ret mig hvis jeg tager fejl.

Det ville være det samme som at design til IE 6 og være lige glad med folk som bruger netscape og ældre versioner af IE

Men selvfølgelig du kender nok dine bruger bedre end mig, men syntes da jeg kan mindes at folkeskoler ikke havde det nyeste af det nyeste indenfor computer.  Og syntes også at mindes at man ikke måtte downloade noget som helst fra nettet på skolens computer :/    Men igen du har forhåbentligt undersøgt de ting inden du startede med at lave siden
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 01:51 #57
Det kan godt være jeg er konservativ, men denne side er jo FULDSTÆNDIG hen i vejret *gg* og burde laves om HELT fra bunden.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 01:52 #58
Positivt kan jeg læse at indholdet(eller startskridtet til dette) er godt!

hono --> Alle undersider loades ind i hovedfilen (lidt ala html frames), så nej faktisk ville det ikke være vildt svært at lave et andet design! Ikke andet end den tid det nu tager at lave en navigationsdel!

perj --> ja jeg bliver lidt negativ - men mest over kommentarer som den du gav kl: 01:30:51 -
'Du ved helt sikkert også hvordan en hjemmeside skal se ud, men du kan ikke designe den, og du skal tage kritikken positiv.'
Hvordan skal jeg kunne tage det positivt? - du har jo allerede opgivet mig, uden at vide hvad jeg ellers har lavet af design på hjemmesider!
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 01:57 #59
alexander--> "Hvordan skal jeg kunne tage det positivt? - du har jo allerede opgivet mig, uden at vide hvad jeg ellers har lavet af design på hjemmesider!"

Fordi han har ret!

Jeg ved ikke hvormeget tid du har brugt, sikkert meget, men det dur bare ikke.

Jeg har arbejdet 3 år på et reklame- webbureau, og jeg tør godt sige at din side overskrider alle regler for god webdesign. Du er nød til at lave den om hvis den skal bruges seriøst
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 01:57 #60
Sorry alexander. Jeg mente ikke en hest men en ko!
Sov nu godt, og tænk over de svar du har fået selv om det kan være vanskeligt at erkende når man har lavet et KÆMPE arbejde.
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. januar 2003 - 01:58 #61
buymac  hvis du har arbejdet 3 år på et webbureau kan du vel også komme med lidt mere konstruktivt kretik end du gør.
Syntes du lyder mere som en kommende bruger på sitet. klassetrin kan man så diskutere men vil sætte dig til 3-5 klasse :)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 02:02 #62
michael --> du tager fejl med hensyn til flashplayeren - der er en grund til at de har opdateret den(udover at skulle tjene penge på flash MX) - lidt ligesom når man opdatere et styresytem, så får man pludselig en del nye muligheder og en del af de fejl der var er blevet rettet. flashplayer 6 har også den fordel at den faktisk afvikler mange ting i flash hurtigere!
Mange skoler opdatere hele tiden deres software (især det gratis windows, plugins osv.), og tingene kan sagtens afspilles på maskiner med mindre end 500mhz!

Det var fint at se den reference som mercur8 henviste til (http://www.sanktknudlavard.dk/), så kunne jeg se hvad han mente var godt webdesign - det kunne være sjovt at se hvad I andre mener er godt - gider I smide et link (så kan jeg se hvad jeg bliver sammenlignet med!)

buymac --> du har gjort opmærksom på dit ubehag ved siden, men kom med forslag til hvad kan jeg gøre(noget konstruktivt)!
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 02:02 #63
>>michael-k. Hvorfor nu blive personlig. Det var ikke det der var spørgsmålet.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 02:08 #64
hono --> rigtigt det er ikke smart at man så nemt kan komme til at trykke forkert!
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. januar 2003 - 02:09 #65
perj  næh men syntes bare jeg ville kommentere hans udtagelser  jeg tror vi fattede det første gang  han har lavet 3 eller 4 indlæg som enlig siger det samme alle 3 "Lav det om det er grimt"  Istedet for at bruge sin ekspertise som han siger han har. Måske kan alexandra bruge det, vel det en site vurdering går ud på.

alexandra  jo jeg ved skam nok hvorfor der kommer nyt software ;)
Men på den anden side ville du nok heller ikke lave en side som kun virker i IE 6  selvom du måske har nogle flere muligheder end hvis du skulle designe til IE 5  Så må man gå på kompromie med koden man koder. og kode så de fleste kan være med istedet for det kun måske er 20-25 % der kan være med. Mangle er skredet inden de overhovedet havde fået downloadet og istalleret den player :)
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 02:11 #66
ok..

1. Jeg synes at forsiden er meget dum, man må ALDRIG "kræve" at folk bevæger musen hen over noget for at se hvad der står.

2. Når man først har valgt et emne er det for besværligt at komme tilbage igen.

3. Man skal ALTID sørge for at man kan komme fra et hvilket som helst sted, til et hvilket som helst sted på max 3 klik.

Har du lavet et sitemap over siden? i givet fald må jeg se det?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 02:11 #67
buymac --> hvilke regler for godt webdesign? Tidligere gav du designet 10 og brugbarheden 0 - og 10 for designet er da rimeligt pænt (medmindre du vil trække i land og sige der er tale om en anden skala end 13 skalaen)!
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 02:13 #68
design = udseende.. jeg synes siden er pæn.. det er bare ikke nok
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 02:15 #69
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 02:15 #70
Åbenbart stor uenighed her. Jeg syntes IKKE siden er pæn. Heldigvis er vi forskellige.
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 02:17 #71
>> blev ikke spor klogere af:http://vestermarie-skole.dk.virker.nu/flowchart.pdf. Måske på tide vi finder dynen :-)
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 02:20 #72
tak..

Efter at have set sitemap'et, kunne jeg jo se hvad der rent faktisk er på siden.

Jeg besluttede mig for at gå ind på biblioteket, og det tog et halvt minut bare at finde det. Det var altså aldrig gået i "virkeligheden"

Du skal angive en sti, hvor man er, og du skal give mulighed for at springe tilbage til forsiden HELT tiden.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 02:23 #73
michael --> men hvem er brugerne - hvis de vil(med tryk på vil) se siden, så er de også klar til at opdatere et plugin! Det er ikke ekstrabladets side jeg har lavet - men en side til en mindre fast gruppe af brugere (med tilhørsforhold og alt muligt) som skal bruge siden gentagne gange.

perj --> natnat og tak for kommentarerne!
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. januar 2003 - 02:24 #74
hvad vil du bruge hans sitemap til ?

Jeg tror seriøst du ikke har tænkt så meget eller undersøgt dine brugere ret grundigt.

Hvis jeg må give et råd til hvad jeg ville undersøge inden jeg havde gået i gang.

Du er helldig at din målgruppe er rimelig snæver, så du har flere muligheder end de fleste, men aligevel du skal tage brugerne seriøst da det er det vigtigste, trælst at du skal til at lave det om efter 14 dage fordi de ikke kan se eller finde ud af siden.

Det første jeg ville var at snakke med den it ansvarlige på skolen.  Finde ud af hvad de bruger af computer.  Pc, mac  Styresystem og opkobling.

Ville så også tænke lidt på forældrene, da de jo er af ældre dato som regl og nok ikke har den vildeste kendskab til computer.  eller ihvertfal nogle har ikke.

Så ville jeg tænke lidt på ældre elever af skolen som måske også ville besøge sitet. Der er man så nok lidt på bar bund hvad det angår.

Du kunne evt lave et spørgeskema og så kunne eleverne få det med hjem så forældrene kunne udfylde det. Så du kunne se hvad systemer de har.

Der er mange måder at gøre det på og mange ting man skal tænke på inden man begynder at design og kode noget som helst.

Ting du sikkert ved allerede, og som du måske har undersøgt, selvom jeg har svært ved at se at du har gjordt det.
Hvis du ikke har ville jeg få gjodt det hurtigst mulig.

Der er selvfølgelig en masse andre ting der skal forberedes inden man går igang men tog lige fadt i brugerne her i første omgang.

Der er også ting som storybord, flowchart, farvevalg  osv. osv.  der skal vurderes og laves nøje.

Ting utrolig mange springer over mig incl nogle gange, men som vil gøre ens arbejde nemmere og for det meste hurtigere i den sidste ende :)
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 02:25 #75
Jeg synes ikke det er noget problem med plug-in

Jeg håber du laver et traditionelt html site, og så kan vi jo se hvormange der bruger hvad, efter et par måneder.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 02:25 #76
buymac --> stien kan nemt laves i bunden og et link til forsiden er heller ikke svært(se nu begynder du at være konstruktiv) - måske et klik på den grå baggrund eller en decideret knap kan gøre det!
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 02:32 #77
Lav teksten på forsiden om, så man kan se hvad der står, og lav din sti nede i bunden så man kan se hvor man er, og nemt komme tilbage. Thats a start.

Lav dit sitemap om så du ikke har mere end højst 3 niveaur, det er dog kun i informationer det er et problem.

Nå godnat..

"vi må da håbe det blir bæjre imorn.."
-olaf sand
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 02:32 #78
Jeg ville være lykkelig hvis min hjemmeside ville få så meget respons.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 02:35 #79
michael -->
Skolen: pc, windows 2000, 2mbit.
Forældre: mellem 20-45 tilt mod den yngre del af aldersspredningen!
Computere hjemme: primært pc - primært windows 98
Elever: skolen har fra 0.-6. klasse

Brugerne ønsker et interaktivt sted hvor der er mulighed for diskussion og udveksling af ideer mv.

Jeg har tænkt meget over farvevalg og synes netop at de fire grundfarver står godt og ligesom indikere at der er tale om fire forskellige kategorier!

Flowchart er lavet i samarbejde og blevet redigeret utroligt mange gange!

buymac--> ja det kunne være sjovt!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 02:37 #80
Jep jeg takker for al den respons jeg har fået og er lykkelig over at tonen ændrede sig fra noget underlødigt til en reel konstruktiv kritik :-)
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. januar 2003 - 02:39 #81
alexandra  okay også kun en ide hvis du ikke havde undersøgt det :)  ikke for at lyde karlsmart eller nedladende ;)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 02:39 #82
buymac og michael I skal ligge et svar for at få lidt point!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 02:40 #83
michael --> blev også forstået sådan - ville blot vise at jeg faktisk har været (og er) grundig!
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. januar 2003 - 02:40 #84
okay  takker og held og lykke med sitet
Avatar billede michael-k Nybegynder
03. januar 2003 - 02:41 #85
nu kommer svaret ;)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 02:45 #86
hono og perj skal også lige ha' chancen! giver point i morgen!
Endnu engang tak for svarene(85 indlæg) og godnat!
Avatar billede hono Nybegynder
03. januar 2003 - 02:48 #87
svar :) - held og lykke med sitet!
Avatar billede perj Nybegynder
03. januar 2003 - 02:51 #88
Vil også holde øje med sitet, og om du får det ændret. Jeg har ikke kommenteret dit spørgsmål for at få point, men kun for at hjælpe dig til en bedre hjemmeside hvor mange har lyst til at komme igen. Det er jeg bange for ikke er kykkedes, så giv point til nogen af dem du mener der er kommet med konstruktiv kritik til dig.
Avatar billede _michael_ Nybegynder
03. januar 2003 - 03:18 #89
Hej Alexander.

Det var godtnok en ordentlig gang mudderkastning, du er havnet i her. :o(

Før jeg starter, vil jeg godt sige, at der er imponerende mange sider og funktioner i sitet, bl.a. chat, debat og spil, som jeg ta'r hatten af for. Respekt for det! Men jeg vil godt tilslutte mig en del af kritik-punkterne, som jeg forsøger at besvare så ærligt som muligt.

Jeg kan fortælle dig, hvordan jeg oplevede sitet første gang jeg droppede ind på det:

Umiddelbare indtryk/Første besøg:
Ved første besøg så jeg fire kasser med noget krims-krams i, som jeg ikke kunne se - og tænkte: hmm... hvor trykker jeg? Så startede jeg med at maksimere browseren og trykkede så på noget tilfældigt, og trykkede derefter på noget helt andet. Og jeg må indrømme, at jeg ikke havde den ringeste idé om, hvor jeg var henne. Derfor blev jeg nødt til at læse et par ekstra indlæg fra denne tråd for at være med igen, og jeg læste ned til indlægget, hvor du skrev, at der var chat og debat. Det skulle jeg jo lige undersøge.

Forum/chat/sikkerhed
- Og så startede jeg igen, fandt forum og chat, prøvede mig lidt frem og ja, det fungerer. Min umiddelbare tanke er, at sitet skal køre på et internt netværk, da der ikke er brugerregistrering, hvilket du bør være meget opmærksom på, hvis sitet skal være offentligt tilgængeligt.
I forum har jeg endvidere stort besvær med at læse, hvad der står i de forskellige formularfelter. Trykker man ved et uheld på mellemrummet i scrollbaren, når man skal skrive et indlæg, ryger man direkte ud af forummet igen.

Navigation.
Man skal være kender af sitet for at vide, hvordan man kommer frem og tilbage. Der mangler en 'hjem'-knap! Eksempelvis: Trykker jeg på 'debat', så kommer jeg til en stor gul side, hvor den eneste mulighed jeg har for at komme tilbage til startsiden er at trykke på en tekst, der hedder 'Debat'. Det er ikke videre intuitivt eller logisk.
Måske kunne du implementere en eller anden funktion, så man altid kan se, hvor på sitet man befinder sig. Lidt ala LSD-design. eks: Hjem>Debat>Forum>Køb, salg og bytte, hvor man så kan klikke på alle stier for at komme videre.

I denne sammenhæng med navigationen er der også lige en ting, hvis man tager udgangspunkt i dit flowchart. Lad os sige, at jeg står i Debat>Chat>Skrevet Brugernavn og lige pludselig skal se, hvordan Mette i 5.B's hjemmeside ser ud, så skal jeg klikke mig frem 7-8 gange for at komme til hendes hjemmeside. Vel at mærke, hvis jeg i forvejen ved, at 5.B's hjemmesider befinder sig under hovedmenu-punktet 'Informationer'.
Kritik-punktet her går på, at man kommer ud for at skulle klikke mange, mange gange for at komme til et givent punkt. Og for at komme til dette punkt, skal man vide, hvor puntet befinder sig i forvejen. (håber det er formuleret, så det er forståeligt - sgu lidt i tvivl om jeg selv forstår, hvad jeg skriver :o))
Anyway: Navigationsstrukturen er for nørklet og uoverskuelig. Men jeg tror nu godt, at du kan komme forholdsvist nemt over den ved at integrere en linie-struktur (Hjem>Debat>Forum>Køb, salg og...) på sitet, hvor man kan klikke sig frem.
Lidt ikoner til navigationen vil også være godt. Hus for hjem, en mund ved debat, m.m.
Overskrifterne kan også være vanskelige at læse, specielt ved gul (debat). Her vil jeg foreslå dig - hvis du beslutter at køre videre med dette layout, at lave noget kontrastskygge på teksterne, så man altid kan se teksten. Samme tekst i sort rykket en/to pixels ned og til højre, så er den hjemme. :o)

Held og lykke - og god arbejdslyst med dit omfangsrige projekt.

_michael_
Avatar billede criterius.dk Nybegynder
03. januar 2003 - 09:16 #90
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 10:47 #91
michael --> Tak for en omfangsrig vurdering af mit netsted - altid rart når nogen tager sig god tid (og det betyder også mere når kritikken kommer fra en man 'kender' og respektere fra andre sammehænge) :)
God ide med noget skyggetekst på overskrifterne.
Forum og chat starter som åbne - hvis de bliver misbrugt lægger jeg et password på der publiseres via skolebladet og via mail :)
Ved ikke rigtig om jeg synes om ideen med ikoner (har tænkt på det tidligere, men forkastet ideen)!
lsd-design kender jeg ikke - hvad er linket(det er ikke www-lsd-design.dk eller .com)?

criterius.dk --> jo du må meget gerne sige noget mere!

Planlagte ændringer:

1. øger tekststørrelsen på overskrifterne og laver skyggeeffekt, så overskriften også kan blive synlig i den gule kasse!

2. Laver liniestruktur(alá startside>debat>forum), så man kan se hvor man er på siden!

3. Laver link på den grå baggrund, billedet eller selvstændig knap (kommende an på hvad der virker bedst), så man kan komme hurtigt til startsiden.

4. siden beliggenhed laves helt om (passer forøvrigt heller ikke ind layout-mæssigt)

5. Laver alternativ menu(dropdown) som supplement/alternativ til den nuværende.

/Alexander
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 11:05 #92
Godt.. sig til når du har lavet de 5 ændringer
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 11:16 #93
6. minimere fejlnavigering ved at lave en kasse på siderne - hvilket betyder at man skal ud til kanten af kassen for at navigere baglæns!
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2003 - 11:26 #94
alexander_j: Det ville være klart bedre at lave noget der passer til målgruppen i stedet for at stjæle opbygningen fra et andet website. Jeg kan desværre ikke finde siden, designet er taget fra, men det kender du sikkert selv.  :o)
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 11:37 #95
Internettet er et stort tyveri.. Det er det gode ved det..
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 11:41 #96
Lige en sidste ting.. jeg har en 20" skærm, hvorfor skal jeg begrænses af et lille område på skærmen måske 600*600 eller noget i den stil. Drop det store billede i siden og lad os få noget mere plads til indholdet..

Over and out..
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2003 - 11:42 #97
buymac: Det gode? Det driver mig efterhånden til vanvid at folk ikke kan lave deres egne ting. Inspiration er selvfølgelig helt i orden, men der skal være en grænse.  :o)
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 11:47 #98
Hvorfor? så længe siden fungerer godt (nu taler jeg om sider generelt) kan det vel være ligemeget, eller?
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2003 - 11:56 #99
buymac: Måske snakker vi forbi hinanden, men det kan da under ingen omstændigheder være retfærdigt, at alle skulle have mulighed for at lave design rip-off's, som de nu har lyst til. Udvikleren af et design har ofte lagt en del timer i udarbejdelsen, og er derfor ikke vild med at se dette kopieret. Derudover er der en anden side af sagen - udvikleren af et design har som hovedregel ophavsretten til dette, og må derfor ikke kopieres uden dennes samtykke. Derfor vil design-kopiering ofte være en overtrædelse af lovgivningen.
Avatar billede buymac Nybegynder
03. januar 2003 - 12:12 #100
Det er svært at vurdere i denne sag, da du ikke kan huske hvilken side du mener der er kopieret fra. Måske alexander kunne være behjælpelig med enten at af- eller bekræfte?

Selvfølgelig skal man ikke lave rip-off's
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 12:43 #101
magik-->jeg er naturligvis blevet inspireret (det bliver vi vel alle) - men at der skulle være tale og tyveri eller rip-off vil jeg klart benægte!!!
De sider jeg er blevet inspireret af er mange og mangfoldige - men alligevel meget anderledes fra min (også i forhold til navigationen (som jo er blevet hovedemnet i denne tråd)!) - jeg har ikke nogen urls parat på stående fod!
Men jeg lader mig da først inspirere og derefter laver jeg mit eget!

Men magik jeg ville da være glad hvis du kunne finde den url du snakker om - måske kunne jeg lade mig inspirere :) Det kan være de har fundet på nogle gode løsninger som imødekommer nogle af de kritikpunkter jeg er blevet stillet i denne tråd!
Indholdsmæssigt har jeg da også ladet mig inspirere af lignende sider - og derefter skabt mit eget!

Enig i at man skal ikke lave rip-offs! Men vi må huske at det er ganske få netsteder der til mindste detalje er unikke (husker en der hed noget med Peter Grafik - som i hvert fald bød på noget jeg aldrig havde set før).

/Alexander

Ps. Har nu lavet skyggeeffekt og liniestruktur(punkt 1 og 2)!
Avatar billede _michael_ Nybegynder
03. januar 2003 - 13:12 #102
Hej Alexander.

Ser godt ud med skygge-effekten, men måske skulle du dæmpe den gule farve lidt. Den er lidt krads, synes jeg.

Mht liniestrukturen. Kan du gøre det sådan, at man også kan trykke på links'ene, så man ved eks start->debat->Chat kan trykke på start og komme til forsiden. Problemet er nemlig, at man ellers skal trykke mange gange for at komme til andre underniveauer af sitet.

I chatten og fora'erne er der problemer med scrollbaren. Prøv at trykke på 'luften' i scrollbaren, så ryger man ud af både chatten og fora'et.

Mht. LSD-design. Det er en standard metode til opbygning af sites og står kort for Logo/Search/Description. Og er ment sådan, at Logo altid er på alle sider, så man ved, hvilken side man er på. Search siger sig selv. Description er din liniestruktur. Altså: man har altid en forklaring på og visning af, hvor man befinder sig henne.

Men som sagt. Jeg tror du skal overveje navigationen lidt mere. Ud fra pdf-dokumentet kan jeg se, at man nemt kan risikere at komme ud for at skulle trykke 7-8-9 gange for at komme fra et punkt til et andet. Det kan godt give mange kliks per besøg.

Endvidere har jeg det kritikpunkt, som jeg mener, du også bør se lidt på. Det går på at når man er på en side. eks. 'Andet->Lidt for sjov' og vil tilbage til kategorien 'Andet', så skal man klikke på 'Lidt for sjov'-overskriften. Det er forvirrende.

/michael
Avatar billede _michael_ Nybegynder
03. januar 2003 - 13:15 #103
Vestermarie skole. Århus? Aalborg?
Avatar billede hcars Novice
03. januar 2003 - 13:23 #104
Når nu det er en skoleside: Vudering skal altså skrives Vurdering.
Jeg kan heller ikke læse forsiden.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
03. januar 2003 - 13:49 #105
hcars --> godt set :) tastefejl!

michael --> det med scrollbaren bliver rettet - det var det jeg bl.a. prøvede at skrive i mit punkt 6!
LSD var ellers noget man brugte i mine forældres ungdom ;) - tak for beskrivelsen :)
Navigationen bliver gjort nemmere ved at man kan komme direkte til forsiden ved klik på baggrunden eller billedet (måske er det nok med link på liniestrukturen???) - vil også forsøge at lave links på min liniestruktur! Desuden laver jeg en (valgfri) dropdown-menu som alternativ til min geniale menu ;)
Til dit sidste 'kritikpunkt': Ideen med kasserne var den at når man trykker på dem så åbner de og hvis man trykker på dem igen så lukker de!

Vestermarie ligger på bornholm :)
Avatar billede hono Nybegynder
03. januar 2003 - 18:44 #106
På den der hedder "indsatsområder og handleplaner" står der at den har loadet 101% når den er færdig...
Avatar billede sonne Nybegynder
04. januar 2003 - 02:32 #107
Hej Alexander

Det var godt nok en ordentlig smøre du her har fået samlet sammen......

hvis du vil må du godt bruge mine elever/deltagere som "testpiloter" hvis du laver et tilhørende spørgeskema.

Jeg personlig vil bladre væk fra en side som kun har følgende informationer til mig, når jeg kommer ind på den:

Vestermarie skole (her skal jeg helst ligge ned for at læse det)
om skolen
information
debat
andet

Jeg vil foreslå - nej, lige et øjeblik, jeg nævte de fem ord jeg kunne læse på hjemmesiden, der er jo også et visuelt indtryk. Her er det jeg har opfattet:
et utydeligt billede bag eller gennem en dugget bilrude, et rødt, et blåt, et gult og et grønt kvadrat.
Jeg er forvirret - hvad skal det signalere ?

tilbage til hvad jeg kunne finde på at foreslå dig.
Start med at presisere (staves det sådan ?) din målgruppe helt præsist, ned til en, ja 'een person/type som du kan beskrive helt bestemet i forhold til køn, interesser, vaner, alder, tøjstil, musiksmag, arbejde, sport, famillierelationer osv.

Så laver du hjemmesiden til vedkommende. Du kan ikke lave en hjemmeside som taler direkte og præsist til en dreng og en pige samtidigt, ej heller en mand og en dreng. Så er jeg overbevidst om at siden bliver interessant for mange. Jeg vil gerne kikke med på en side for en skole som er skrevet specielt til eleverne - for så er jeg ikke i tvivl om hvordan jeg skal afkode både grafik og tekst. Jeg får måske også hurtigt en ide om hvordan jeg finder rundt (for nu ved jeg jo at siden er beregnet til eleverne. Det har noget at gøre med at man ligger vigtige emner øverst ( eller forrest om du vil ) og der er ingen tvivl om at der er forskel på hvad en pige 5. , pedellens kone og bestyrelsesformanden vil mener er vigtigt for Vestermarie skoles hjemmeside.

min pointe er - vil du tale til mange, så tal til én bestemt og mange vil lytte, hvis du forsøger at tale til mange er der ingen der gider lyttet, for det bliver ikke nærværende for nogen.

med venlig hilsen og held og lykke med projektet.
Aksel

PS: Jeg er lige begyndt at kikke lidt på FLASH, men jeg synes det er svært at finde nogle gode eksempler på noget som har værdi.
Jeg synes intro'er er dødsyge selvom de kan være flotte www.dbbf.dk men en flash topbar som på www.dbbf.dk/site/index.html er helt OK for mig.
TV2Bornholms hjemmeside for skolerejser til bornholm er forfærdelig www.lejrskole-bornholm.dk/study/
hvor lang tid (og hvor mange klik ) for at finde Produktionshøjskolens exkursionscenter ?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
04. januar 2003 - 14:09 #108
Aksel -> tak for dine kommentarer :)

Først det vigtige: præcis er med 'c'

8 minutter og 3 klik - grafisk spændende side - men alt for lang intro (enig!)
Nu er det jo heller ikke en side hvor det præcist gælder om at finde produktionshøjskolen :) produktionshøjskolen er blot et link væk fra siden(der er forøvrigt alt for mange popup-vinduer(både internt og eksternt) efter min smag)!

Jeg mener ikke logo-overskriften behøves at være mere læselig - folk der kommer ind på siden kan vel godt gætte ud fra url'en, hvilken Skole der er tale om! Jeg foretrækker den diskret! (kig på ekspertens logo - der skal du ikke bare ligge ned, men nærmest slå vejrmøller mens du læser det ;) )

Billederne på siden er blot midlertidige i mangel af bedre, og startbilledet var så uskarpt at jeg måtte behandle med forskellige filtre for det kunne være tilnærmelsesvis præsentabelt! Der er altså ikke tale om bestemte signaler her!

Du ville nok bladre væk - men hvilken interesse har du i denne skole - brugerne ville have et bestemt formål med at komme derind (ligesom jeg havde på www.lejrskole-bornholm.dk , hvor jeg blev over 8 minutter).
Jeg henvender mig ikke til den brede befolkning(det er ikke jubii eller eb jeg har lavet), men til en lille fast gruppe + det løse.
Derfor behøves tingene naturligvis ikke at gøres besværlige, hvorfor jeg da også forsøger at optimere navigationen!
Det kan godt være 99% af alle netsteder bruger velkendte navigationsmuligheder, men uden nyskabelse ingen udvikling!

Tak for rådene :)

Angående mulighederne i flash, så har det i hvert fald den fordel at en flashfilm (næsten) vises ens på alle computere uafhængigt af platform, styresystem, skærmopløsning osv.
Flash er desuden stærk til spil og programmer over Internettet - se evt. 'start>andet>lidt for sjov' på min side(ikke de bedste eksempler, men dog eksempler!)!

/Alexander
Avatar billede alexander_j Nybegynder
05. januar 2003 - 02:46 #109
For de interesserede kan jeg sige at jeg har lavet lidt om på navigationsdelen - se her: http://vestermarie-skole.dk.virker.nu/menu2.html

Linket er kun til at vise navigationen - der er intet indhold eller billeder på den side endnu!
Jeg er også opmærksom på at jeg skal ændre lidt på farverne (især nogle af farvene i den gule og grønne genre gør teksten svært-læselig!)

Til de flash interesserede kan jeg sige at det hele udelukkende er lavet i actionscript
Avatar billede perj Nybegynder
05. januar 2003 - 03:26 #110
Hej Alexander j.
Jeg var netop på vej under dynen, men ville lige tjekke eksp.
Undskyld jeg siger det, men helt ærligt mener jeg, at din side er noget af det grimmeste og utrolig lidt brugervenlig jeg længe har set. Tror ikke det er nok at rette farver. Det kan naturligvis kun være min mening, men afvent svar fra andre i morgen.
Godnat.
Avatar billede perj Nybegynder
05. januar 2003 - 03:32 #111
Jeg mener faktisk at den er blever dårligere efter du har rettet i den.
http://vestermarie-skole.dk.virker.nu/menu2.html
Jeg vil anbefale/foreslå at du designer den helt for fra.
Er smuttet nu;-)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
05. januar 2003 - 09:39 #112
perj --> tak for dine kommentarer og forslag :)
Det med om den er grim eller ej er vel en smagssag tænker jeg, men hvad er det der gør at du ikke synes den er brugervenlig?
Hvorfor er den blevet dårligere (jeg ved der mangler skygger, logo og billede, men prøv at abstraher fra det!)?
Avatar billede alexander_j Nybegynder
05. januar 2003 - 10:03 #113
perj  --> gider du smide et link til noget du synes er godt webdesign og god navigation(gerne på den samme side)?
Avatar billede buymac Nybegynder
05. januar 2003 - 11:20 #114
Jeg synes du skal beholde det gamle design.

Det virker ikke med din dropdown menu..
Avatar billede alexander_j Nybegynder
05. januar 2003 - 11:27 #115
buymac --> giv mig et par ord med på vejen :) hvorfor virker det ikke med dropdownmenuen? er det navigationsmæssigt(brugervenlighed) eller designmæssigt?
Avatar billede perj Nybegynder
05. januar 2003 - 12:26 #116
Udover at min personlige mening er, at det er "tæskegrim", er der en række uhensigtsmæssigheder. Jeg vil nævne en enkelt. Giv ikke brugerne mulighed for at kunne klikke 2 steder f.eks. fra din startside (Information) - det forvirrer mere end det gavner. I det hele taget er det temmelig forvirrende.
Når jeg sådan lige hurtigt løber de svar du har fået igennem, vil jeg mene, at ca. 99% IKKE syntes om din side, og at du ikke "lytter". Jeg vil ikke give dig links til brugervenlige sider. Dem er der mange af, så kik dig omkring.
PS: Nu vil jeg ud i sneen mens den er her;-)
Avatar billede hono Nybegynder
05. januar 2003 - 12:37 #117
Jeg synes det er blevet bedre og mere oversueligt med den dropdown. Jeg synes dog dine farver er noget skrigende. Vil det tage lang tid for dig, at prøve at ændre de fire farver i boksene til nogle mere dæmpede, så man lige kunne få lov til se siden med nogle lidt andre farver?
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2003 - 12:37 #118
alexander_j: Det lykkedes mig at finde den side, jeg omtalte tidligere. Ligheden er som sagt temmelig stor.

http://www.relevare.com/site/
Avatar billede alexander_j Nybegynder
05. januar 2003 - 12:45 #119
Ja det må jeg nok sige der er sammenfald - det viser vist bare hvor svært det er at lave noget nyt :)
Peter AG fortalte engang i et interview at han i perioder unlod at høre andres musik af frygt for at efterligne dem - alligevel har musikpolitiet været 'efter' ham ;)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
05. januar 2003 - 12:52 #120
hono --> nej det er nemt at ændre - farverne ligger i arrays og skal derfor kun ændres et sted! Jeg valgte farverne matematisk - men det er det næste jeg skal kigge på! - det bliver svært ikke at kigge på magiks link, da deres farvesammensætning umiddelbar så rigtig god ud!
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2003 - 13:07 #121
alexander_j: Svært at lave noget nyt? Ting behøver ikke være revolutionerende anderledes for at være nye. Der er dog, efter min mening, stor forskel på at lave noget nyt og stjæle ideer fra andre. Jeg kan ikke forstå at folk med god samvittighed gør den slags.

Derudover mener jeg at navigationen på dit site har langt endnu for at være i nærheden af noget brugbart. Det største irritationsmoment er, at det hakker voldsomt, når man klikker på de enkelte elementer (det kan godt undgås - se relevare.com). Normalt ville man også tage målgruppen i betragtning, når man udvikler et website. Hvis opbygningen er for "svær", mister folk hurtigt interessen, og det er synd. I og med at målgruppen er skoleelever, lærere og forældre, vil det nok være en bedre idé med en mere simpel opbygning - evt. uden brug af Flash.
Avatar billede buymac Nybegynder
05. januar 2003 - 13:09 #122
Ja.. man må godt nok sige at i har fået nøjagtigt den samme idé, og udført den på nøjagtigt samme måde. Men det er måske et standard "theme" i flash eller noget i den stil?

Jeg synes at dropdown menuen OG den anden navigation er overkill, man bliver bare forvirret af det. Og jeg synes ikke det er godt med den sorte baggrund på det gamle design, det grå var bedre.
Avatar billede buymac Nybegynder
05. januar 2003 - 13:15 #123
magik> Det hakker nu ikke på min computer og den er ikke specielt hurtig
Avatar billede alexander_j Nybegynder
05. januar 2003 - 14:26 #124
magik --> Designmæssigt kan med rette påstå at vi begge har stjålet ideen fra windowslogoet - det med kasser i kasser(mapper i mapper) er vel også grundlæggende en windowsstruktur(som forøvrigt vel oprindeligt er stjålet fra mac).
Jeg vil ikke forsværge at jeg ikke har set den side(eller lignende) før(har surfet en del omkring), men vil samtidig sige, at den ikke var ikke var i mine tanker da jeg lavdede min side! Hvis den var er der en del jeg ville have gjort anderledes! Egentlig lidt ked af at have set stedet, da det nu er svært ikke at plagiere funktioner og farver!
Forstår dit argument omkring brugergruppen - men er ikke umiddelbart enig i at opbygningen er for svær(især ikke efter man har fået alternativet med en dropdownmenu)!
Hvilke specifikationer har din computer (jeg oplever nemlig heller ikke hakken)?

buymac --> kan godt forstå at du synes der er tale om overkill, men man kunne også tale om valgmuligheder! Et sted som ekspertens-startside tilbyder da også både dropdownmenu og direkte links på forsiden! Jeg tager det op til overvejelse:)
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med sort og grå baggrund - for mig ser de ens ud!
http://vestermarie-skole.dk.virker.nu
http://vestermarie-skole.dk.virker.nu/menu2.html
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2003 - 14:48 #125
alexander_j: Jeg har en 800MHz Athlon med 384MB RAM.
Avatar billede buymac Nybegynder
05. januar 2003 - 15:34 #126
Baggrunden er sort på den ene og grå på den anden...

http://www.elvekjaer.com/stuff/pic1.jpg
http://www.elvekjaer.com/stuff/pic2.jpg
Avatar billede alexander_j Nybegynder
05. januar 2003 - 16:04 #127
buymac --> ups jeg må ha' lagt noget gal kode(IE) i html-koden :( Ku' du bedst lide den sorte baggrund? - jeg kan bedst lide den grå!

magik --> ja så burde det ikke være maskinen - hvilket styresystem og hvilken browser?
Avatar billede buymac Nybegynder
05. januar 2003 - 16:57 #128
Jeg kan også klart bedst lide den grå
Avatar billede _michael_ Nybegynder
05. januar 2003 - 23:40 #129
Alexander-> Prøv at studere navigationen... Pyt med grafikken...
http://www.yamago.net/
Avatar billede alexander_j Nybegynder
06. januar 2003 - 17:19 #130
michael --> Jeg har ikke set lige den side før, men en lignende funktion har jeg set en del andre steder(jeg tror Lenny krawitz(eller hvordan han nu staves) har en lignende navigation på sin fanside).

Den side du henviser til har en del problemer i sin navigation - bl.a. er det uhensigtsmæssigt at home kun går et skridt tilbage og at man ikke kan se en sti til hvor man er på siden!

Der er jo efterhånden en del af de sider, men hvem der har lavet rip-off af hvem fortaber sig vist i glemslen ;)

Havde overvejet en lignende navigation til en anden side jeg var ved at lave, men blev faktisk lidt i tvivl om hvordan jeg skulle gribe det an uden at det kom til at fylde for meget - men effekten er fed og jeg kunne godt tænke mig at lave noget lignende bare for sjov engang! - nogen ideer  til hvordan?

Afprøvede forøvrigt min side i dag på en lærer der har meget begrænset edb-erfaring - hun valgte intuativt min gamle 'kasse'-navigation fremfor dropdownmenuen - og virkede ikke til at have de store problemer med at finde rundt (måske rent held at navigationen passede til hende) - Projektet er nu blevet præsenteret for to af brugergrupperne (forældre og lærere) med udelukkende positiv feedback!
Den sidste gruppe og mest kritiske gruppe (eleverne har endnu ikke set siden)!

Fandt at siden er lidt tung på de mindre computere 300-500 mhz (64 mb ram) - hvorfor jeg overvejer at droppe de glidende skift ved mellem 'kasserne'. og/eller at droppe navigationen via kasserne eller dropdownmenuen igen!

/Alexander
Avatar billede perj Nybegynder
06. januar 2003 - 17:32 #131
Det er forresten også ligegyldig hvad eksperter mener om din side - bare dine brugere og du selv er tilfredse med resultatet. For dig er det vigtigst!
Avatar billede alexander_j Nybegynder
06. januar 2003 - 18:33 #132
Enig - men jeg har haft stor gavn af kommentarerne fra denne tråd - der var en del basale ting jeg havde glemt omkring webdesign - og dem hjalp I mig til at huske!

Tak for den omfangsrige respons - især dem af konstruktiv karakter!
Jeg føler mig mere end priviligeret over så mange der har gidet komme med en kommentar (ikke mindst dem der har indgået i en decideret debat!)

Som droningen siger: af hjertet tak!

/Alexander
Avatar billede alexander_j Nybegynder
16. marts 2003 - 21:58 #133
har forsøgt at starte forfra efter den negative kritik på min gamle side - har oprettet nyt spørgsmål for at få ny vurdering http://www.eksperten.dk/spm/329597