Avatar billede soulmanden Nybegynder
22. december 2002 - 11:47 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Spyware - Firewall - sikkerhed og Anti-virus

Jeg vil gerne sikre mig mod spyware . Jeg har Windows XP Pro og har Symantec Norton Antivirus 2002 installeret.
Men jeg kan ikke finde ud af om den sikre mod spyware og sletter det eller skal jeg bruge ad-aware.de  til det?

Iøvrigt vil jeg gerne opgradere til en Symantec Norton Internet protection for den indeholder desuden Anti virus, også firewall, og pop-up - men overvåger den også Spyware ?

Mht til en harwware firewall har jeg kig på en Zyxel Zywall 10 W - er der nogen som ved om den også har en switch indbygget?

Køber jeg en hardware firewall har jeg så behov for en switch - jeg er klar over forskellen på en switch og en router eller hvad en router er ?

Det er vigtigt for mig at jeg kan benytte MSN messenger / netmeeting hvor jeg kan kalde op elle blive kaldt op.
Pt sidder jeg på et LAN - men overvejer at få egen internet forbindelse med fast IP
Avatar billede soulmanden Nybegynder
22. december 2002 - 11:47 #1
ps giver naturligvis point for godt svar og god hjælp
Avatar billede soulmanden Nybegynder
22. december 2002 - 11:48 #2
mail adresse er fyr32kbh@hotmail.com
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. december 2002 - 11:51 #3
du kan ikke sikre dig mod spyware, andet end ved at slå cookies fra idin browser..

du kan fjerne spyware med ad-ware
http://download.com.com/3000-2094-10121984.html?tag=lst-0-3
Avatar billede soulmanden Nybegynder
22. december 2002 - 11:57 #4
Jeg mener også fjerne spyware . Kan Nogle af nortons produkter det f.es internet protection pro ?
Kan man få et program som automatisk opdatere senste spyware version f.eks vil det være fedt at have en ad-aware som automatisk blev opdateret og som automatisk hver dag eller ved hvert log in scannede hardisken for spyware som så blev slettet. Hvis du forstår
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. december 2002 - 12:02 #5
jeg kender intet til Norton's produkter, så om der er nogen der kan tage spyware, aner jeg ikke..

men du kan sætte ad-ware til at køre en scan hver gang PC'en startes..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
22. december 2002 - 12:06 #6
med RefUpdate kan ad-ware holde uptodate
http://www.lavasoft.nu/software.html#rfu
Avatar billede ingenting Nybegynder
22. december 2002 - 12:13 #7
Jeg tvivler lidt på Ad-aware's funktionalitet. Jeg mener den sidste nye signature file er fra den 24.9.2002, det kan da ikke passe at der ikke er opdaget nyt spyware siden da...
Et godt produkt er Tauscan fra agnitum, du kan læse mere om det her: http://www.agnitum.com/products/tauscan/
Du kan jo altid prøve deres free trial, det kan aldrig skade.
Et andet alternativ er fra http://www.bullguard.com, det skulle efter sigende være temmelig effektiv...
Avatar billede ingenting Nybegynder
22. december 2002 - 12:18 #8
Avatar billede perhaps Nybegynder
22. december 2002 - 14:57 #9
Det er rigtig nok at den seneste update af ad-aware er fra ultimo september. Der kommer selvfølgelig hele tiden nyt spyware til, men man skal lige tænke på at adaware er et freeware-produkt som ikke har dem økonomiske mulighed for løbende at sørge for nye updates. Jeg vil dog stadig mene at det er et rigtig godt program, men man kan nu gøre meget selv, f.eks. læse licensbetingelserne FØR man installeret et eller andet program. Her står der nemlig i mange tilfælde hvilke "tillægsprogrammer" der installeres, men så længe folk ikke gider læse licensbetingelserne så længe skal de sandelig også have lov til at få den spyware de selv siger ja til. Du kan også kombinere ad-aware med SpywareBlaster som undersøger programmerne FØR de bliver intstalleret og som lukker af for spyware FØR de kommer på din puter. Kan man så ikke undvære ad-aware?? Nej, fordi ad-aware og SpywareBlaster bruger forskellige databaser og skulle SpywareBlaster lukke en ind kan den altid fjernes med Ad-aware. SpywareBlaster bliver ofte opdateret og er meget nemt at bruge. Seneste opdatering er fra igår. Du finder det her http://www.wilderssecurity.com/spywareblaster.html
Yderligere er det den mulighed at du før du installerer et program kan spørge hos TomCat om det indeholder spyware. TomCat har en rigtig god database her
http://www.tom-cat.com/spybase/index.html
Bruger du KaZaa får du en masse spy med i købet. Alternativet er WinMX, men husk lige at det er ikke tilladt at downloade filer som er beskyttet af ophavsrettigheder.
Avatar billede soulmanden Nybegynder
22. december 2002 - 16:57 #10
ok men hvad så med Firewall og Router delen af mit spørgsmål. Jeg skal kunne kalde et IP nr op og bruge netmeeting. Kan det lade sig med en firewall - sidder på et lan og vil gerne have min egen hardware firewall - bebygelsen jeg bor i har en centralt placeret firewall går jeg udfra og vi deler et udvenidngt offentligt IP nr - men alternativt kunne jeg få mit eget adsl med eget IP nr og kan mit krav til netmeeting så håndteres med en firewall ?
Avatar billede perhaps Nybegynder
22. december 2002 - 17:40 #11
Jeg kender nok for lidt til hardware-firewalls til at jeg kan gi' dig et 100% sikkert svar, men det kunne være vi kunne få "bufferzone" på banen. Han ved meget om hardware-firewalls. Jeg mener dog ikke at hvis det blot drejer sig om en privat pc med normalt indhold, at det burde være nødvendigt at investere i en hardware. En udmærket mellemting er BitGuard som koster ca. 400,- kr og som har en del af hardwarefordelene, men ikke softwareulemperne (de kan deaktiveres af hackerne)Læs mere her: http://www.tryus.dk Med BitGuard får du ingen problemer med MSN-Messenger/Netmeeting. Bruger selv msn-messenger
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. december 2002 - 22:54 #12
Hvis du vil sikre dig mod spyware, er du nok nødt til at bruge en firewall med mindst stateful inspection. Dette dømmer alle personlige firewalls ude, selvom de vil give en vis beskyttelse mod de mest almindelige spyware typer

Den billigste stateful inspection løsning er mig bekendt Zywall serien med zywall 1 som den billigste til ca. 2.ooo,- kr.

Generelt er den første beskyttelse den vigtige og den første beskyttelse er den der sikre mod at du får softwaren installeret, Dette gøres som en kombination at flere forskellige ting, gode virus scannere, scanning af mail, godt opsatte styresystemer der fornindre installering at tilfældige ting, gode sikkerhedsinstillinger på browseren og fornuftige brugere, der ikke bare installere ukritisk.

Husk også at foretage jævnlige scanninger, dette kan gøres online og vigtigst er at holde alle sine systemer opdaterede, både styresystemer og applikationer.

Spørg endenlig hvis der er noget jeg lige har overset
Avatar billede soulmanden Nybegynder
23. december 2002 - 10:15 #13
svar og kommentarer : Hvad er lige den "første beskyttelse" -jeg er ikke helt med ? Jo det en privat pc jeg har men med flere brugere vi erjo en familie og har lidt forskelligt kørende. bla forskellige logins - flere pc'ere og vi streamer webcam på website og vi har behov chat ting som MSN messenger /  Netmeeting og evt gerne ICQ ( jeg ved ikke om ICQ er beskyttet via Norton eller en evt firewall )

Videre kommentarer og spørgsmål
I alt om data er en artikel om firewalls i denne måned og jeg overvejer at købet den ny Zywall 10 W (wireless) den får gode anmeldelser og den kan konfigureres så den styrer appliationer osv.
Nu sidder jeg jo godt nok på et Lan -  og der er vel en firewall - er kan man være sikker på det ? i vertfald kan jeg ikke kalde andre eller bive kaldt op på netmeeting / messenger MSN uden jeg har deres IP og der holder ikke. Det må kunne gøres bedre - enten må jeg skulle lave nogle instillinger i min Netmeeting ( noget med internt IP protokol nummer) eller også må jeg have min egen ADSL linie med fast IP fra TDC.
Hvad angår beboelsens evt firewall på vores LAN ( fælles bredbånd) - så er det jo heller ikke sikkert den giver lov til mit Netmeeting halløj og måske er den dårligt sat op ...i don't know

Genrelt - hvad anbefales mht til IP ( Fast eller variabel) evt kunne jeg jo have flere IP adresse

1 IP adresse til alm surf på nettet og email
1 IP til Netmeeting / ICQ / stream webcam
1 IP til stream Webcam (evt)
Avatar billede langbein Nybegynder
27. december 2002 - 12:15 #14
Visste ikke at man kunne faa harware firewall med statefull inspection ned i denne prisklasse, men det ser ut som om Bufferzone har rett i dette.
http://www.zywall.com/firewall_products/remote_access_security/zywall1.htm
Og denne ser da faktisk ut til aa utfoere application level firewalling (for eksempel ved aa sperre for visse url) .. pussig ..
http://www.zywall.com/firewall_products/internet_security_gateway/zywall10.htm
Avatar billede langbein Nybegynder
27. december 2002 - 12:19 #15
Men paa den annen side: Statefull inspection og application level firewalling legger vel beslag paa en hel del ram og "prosessorkrefter". Spoers hvor mye "kapasitet" en slik forbindelse har hvis man har mange samtidige brukere ?? (Det samme kan eller settes opp ved hjelp av en Linux med 2 nettverks kort.)
Avatar billede soulmanden Nybegynder
03. januar 2003 - 09:11 #16
Bufferzone vil du også svare på den sidste del af mit spørgsmål?
Avatar billede spanks Nybegynder
08. maj 2003 - 14:28 #17
prøv dette http://download.com.com/3000-2144-10194058.html?tag=lst-0-1 jeg mener det kan sættes til at fjerne alt spyware via kontrolpanel
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. maj 2003 - 14:29 #18
Hvis du kører refupdate til adaware, så er nyeste def. under 1 md.gammel...
Avatar billede perhaps Nybegynder
08. maj 2003 - 14:53 #19
Nå! Kom det ældgamle spørgsmål på banen igen. Det er da vist bare én som har glemt at lukke. I mellemtiden er det danske site spywarefri.dk kommet på banen. Den giver dig ALLE oplysninger. http://www.spywarefri.dk