Avatar billede allan.k Nybegynder
11. december 2002 - 22:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til diagram.

Hej.

Jeg er ved at bygge to kabler til mobiltelefoner, se:
http://www.whitedomino.myby.co.uk/nkmobile/pages/schematics.htm
Nu er jeg kommet i tvivel, på det øverste diagram er der vist at jeg skal bruge 3 kondensatoer (C1,2,3)på 1 uF og 2 (C5 og C6) på 100 nF, og ud for deres symboler på diagrammet er der vist et +, men jeg kan ikke se noget der viser at der er plus/minus på de kondensatoer jeg har.

Og på det nederste diagram er der vist en 100nF kondensator og den er ikke vist med et plus.

Er der plus/minus på en kondensator og har det i så fald betydning?

Sikke en smøre, håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig.

Mvh Allan
Avatar billede gusto Nybegynder
11. december 2002 - 23:02 #1
ja, der er plus/minus på en kondensator!!!
Hvis de ikke sidder rigtigt, kan du risikere at det brænder sammen. så det er bedst at undersøge det helt før du lodder den på...

MVH

//gusto
Avatar billede disky Nybegynder
11. december 2002 - 23:02 #2
Det er støj fjerningskondensatorer.

Du kan godt bruge ikke polariserede kondensatorer til dette.

C1,2,3 skal være 1 uF elektrolytkondensatorer, som har et plus og 1 minus ben.

C5,6 kan godt være elektrolyt typen, men skal ikke nødvendigvis.
Men hvis du har 2 extra stk's 1uF'ere bruger du bare dem istedet de dæmper faktisk eventuel støj bedre. :)
Avatar billede disky Nybegynder
11. december 2002 - 23:03 #3
gusto:
No way,

Der er + og - på polariserede kondensatorer som tantal og elektrolyt typerne.

Men på alle andre typer som f.eks. metalfilms, keramiske, HF kondensatorer osv, er der ikke + og -.
Avatar billede allan.k Nybegynder
11. december 2002 - 23:10 #4
==> disky
Det vil sige: C5 og C6 behøver ikke at have plus/minus, men C 1,2,3,4 SKAL være polariserede?
Bare lige så jeg forestår det korekt, jeg gider ikke at futte mobilen og computeren af. :-))
Avatar billede disky Nybegynder
11. december 2002 - 23:11 #5
Jeg er egentligt lige blevet i tvivl om det hedder polariserede, men det ændrer ikke på at det er tantal og elektrolyt kondensatorer der har +/- og de andre ikke har det.
Avatar billede disky Nybegynder
11. december 2002 - 23:13 #6
Med den kapacitet 1,2,3,4 har er det fornuftigt at købe 1uF elektrolytkondensatorer.

Hvis du kan få nogle 100nF elektrolytter brug dem som 5,6'erne, men ved dem er det ikke strengt nødvendigt, men hvis du vil være sikker brug dem :)

Men du brænder det ikke af hvis de ikke er, men du kan ødelægge dit system hvis du vender dem forkert, så eksploderer de efter noget tid,

Og tro mig det er IKKE en rar oplevelse,

jeg har prøvet at havde hovedet ca 20 cm, fra en 4700uF 63 volt der eksploderer, fy for pokker det stinker og der er MEGET svært at trække vejret i et stykke tid. På væggen 3 meter væk, er der den dag i dag en stor gul plet, og det er ca 15 år siden.
Avatar billede allan.k Nybegynder
11. december 2002 - 23:22 #7
==> disky
Hæ hæ, tak for de gode råd, points på vej i din retning.
Avatar billede disky Nybegynder
11. december 2002 - 23:24 #8
Du siger bare til hvis det driller
Avatar billede allan.k Nybegynder
11. december 2002 - 23:30 #9
OK, regner med at samle det imorgen.