Avatar billede leif Seniormester
11. december 2002 - 16:03 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Guide til install af Lotus Domino Server

Hej,

Er der nogen der har en guide til at installere en Lotus Domino Server ???

Samt hvordan man administrere den nemmest ???

Kan man egentlig godt have en Server samt klient på samme maskine eller vil der ske konflikter imellem server samt klient ????

Det skal helst være på noget forståeligt dansk.

Fra
Leif
Avatar billede cdelicht Nybegynder
11. december 2002 - 16:09 #1
Der kommer en guide med Notes/Domino selv.
Eller bare kør setup programmmet - det er rimelig selvforklarende.
Nemmeste administration er via adm.klienten - eller lad nogen andre gøre det ;-)
Server og klient på samme pc er ok til demo - ellers for tungt.

PS der er ikke nogen easy way tiladministration. Domino kan meget => administration kan blive komplekst!
Avatar billede cdelicht Nybegynder
11. december 2002 - 16:09 #2
Det var så et svar...... :-)
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
11. december 2002 - 16:18 #3
Du kan godt køre Domino + en Notes klient på samme maskine, HVIS du har masser af ram.
Her snakker vi min. 512 Mb, men så går det også fint.

Vær opmærksom på, at hvis du sidder med en adsl linie eller lign. så skal du åbne for port 1352, som Notes/Domino kommunikere på.
Dette gælder dog kun hvis du ønsker at tilgå din server "udefra" nettet.
Avatar billede jogii Nybegynder
11. december 2002 - 23:57 #4
Hvis du er helt ny på emnet, så kommer her lidt forklaring.
Jeg går ud fra at du vil prøve dig frem med version 5 på Windows.

Jeg vil kort gøre dig fortrolig med installationsproceduren, da jeg går ud fra at du efterfølgende selv kan finde rundt :)

Du kan køre installationsprogrammerne lige så mange gange du vil, stort set uden ødelægge eksisterende installationer af servere eller klienter. Det er således meget ufarligt at køre installationsprogrammerne, da der kun installeres eksekverbar kode og skabelonfiler. Eksisterende konfigurationer bliver altid respekteret.

Standard installationen placerer sig sådan
  c:\lotus\domino (eksekverbare filer)
  c:\lotus\domino\data (databaseskabeloner, databaser og andre konfigurerbare data)

Hvis du installerer en klient på samme maskine vil den som standard placere sig:
  c:\lotus\notes (eksekverbare filer)
  c:\lotus\notes\data (databaseskabeloner, databaser og andre konfigurerbare data)

Normalt er Domino/Notes ikke særlig afhængig af Windows Registry. Konfigureringen foregår primært via en INI-fil kaldet NOTES.INI (både hos server og klient) og en database der hedder NAMES.NSF (både hos server og klient). NAMES kaldes også for "Name and Address book" (NAB).

NOTES.INI ligger som standard i program-biblioteket.
NAMES.NSF ligger i data-biblioteket.

En af de vigtigste parametre i NOTES.INI filen er linien "DIRECTORY= c:\lotus\domino\data"
Denne angiver hvilket databibliotek serveren/klienten skal anvende.

Når du lige har installeret en server eller klient oprettes NOTES.INI i programbiblioteket indeholdende nogle få linier.
Her er et eksempel på hvordan det kan se ud:

[Notes]
Directory=c:\lotus\notes\data
KitType=1
InstallType=2
...

KitType angiver om det er en server eller en klient denne NOTES.INI skal styre. 1 for klient og 2 for server.
Directory peger på hvilket databibliotek der skal bruges. Ønsker du at placere dine data et andet sted skal du blot flytte alle data og rette NOTES.INI linien DIRECTORY= til så den peger på den nye placering.

Noget af det første du skal gøre er at installere serveren, starte den op (den starter så noget der ligner en Notes-klient) og følge initialiseringsprocessen.
Første gang serveren/klienten starter op tilføjes MANGE ekstra linier til NOTES.INI og der startes en initialiseringsproces op, som fortsætter med at konfigurere NOTES.INI og den NAMES.NSF, som ligger i det pågældende databibliotek.

Hvis du senere vil genprøve denne initialiseringsproces skal du blot fjerne alle linier på nær de tre øverste og genstarte serveren/klienten.

Jeg vil ikke lige nu skrive så meget om den efterfølgende opsætningsprocedure, da det er herfra at man har sååååå forfærdelig mange muligheder.
Generelt vil jeg dog sige at der skal nu oprettes en firma-certifikatudsteder (som standard kaldet CERT.ID). Denne bliver brugt til at lave en server-identitet og en administrator-identitet. Disse identiteter giver sig udtryk i en ID-fil og et dokument i NAMES.NSF. ID-filen kan sammenlignes med dit sygesikringskort, hvorpå der ligger personlige oplysninger om dig og som du altid bærer med dig i din pung. Dokumentet i adressebogen er serverens reference om Identiteten. Ved efterfølgende ekstra oprettelse af brugere kan nyoprettede ID-filer således blive placeret i adressebogen på det nyoprettede persondokument.

En god ide er at tage en kopi af NOTES.INI og NAMES.NSF før du starter serveren/klienten op første gang. Så kan du nemt starte initialiseringsprocessen igen og igen.

Men én ting vil jeg lige fortælle: Du vil givetvis komme til at synes at det du nu skal igennem er meget omstændig, mærkelig, molboagtig, langhåret og fuldstændig tosset (det var ifhverttilfælde mit allerførste indtryk af Notes for efterhånden 9 år siden :) Men jeg kan blot fortælle dig, at det altsammen giver mening, og lige fra starten af Notes tilblivelse for snart 13 år siden har givet mening. Microsoft laver til stadighed kun halvkvalte efterligninger, som de selv hele tiden må lave om og bryde kompatibiliteten af fra version til version (det siges at en opgradering fra Exchange 5.5 til 2000 er mere vanskelig end en migrering fra Exchange 5.5 til Domino/Notes, og taget i betragtning at de i forbindelse med .NET har antydet endnu et radikalt skift i infrastrukturen så kan man da mene sit om Microsofts analyser om TCO)

//Jörg
Avatar billede leif Seniormester
12. december 2002 - 11:05 #5
jogii -> Nu bliver sandsynligvis 6 men det er så det, eller er det det ???

Der findes ikke nogen gode artikler eller lign. på det danske net om det ???
Avatar billede jogii Nybegynder
12. december 2002 - 12:47 #6
Vedr. R5 vs. 6 så er det umiddelbart det samme.
Vedr. dansk dokumentation til administration af Domino så findes det næsten ikke. Du er nødt til at bruge engelsk. Og så svært er det nu heller ikke, selvom jeg skrev det er "mærkeligt" at administrere Domino. Jeg synes personligt det er nemmere end NT. Den indbyggede hjælp er meget nyttig når man har vænnet sig til at bruge den.
//Jörg
Avatar billede leif Seniormester
12. december 2002 - 12:49 #7
Sådan at bruger mæssigt har vi det på arbejdet og jeg er da også den der opretter brugere nu, men det var også bare mere i den første installation.

Men jeg vil forsøge mig frem.
Avatar billede jogii Nybegynder
12. december 2002 - 13:06 #8
Men præcis til den første installation er min vejledning perfekt. Prøv dig frem med den, brug vejledningen til at rulle tilbage. I løbet af en time kan du sagtens prøve at installere og konfigurere 4-5 gange. Det er faktisk meget lærerigt og sjovt. Senere vil du faktisk synes at MS måde at lave tingene på er forfærdelig restriktive.
//Jörg