Avatar billede perplet Nybegynder
04. december 2002 - 09:32 Der er 19 kommentarer og
5 løsninger

Er jeg blevet hacket?

Jeg har fået svar på en mail, der skulle være sendt fra mig. Under "oprindelig meddelelse" står der nemlig både mit navn og min mailadresse!

Men jeg har ikke sendt den mail! Men altså alligevel modtaget en reply. Hvordan kan det ske?

Er jeg blevet hacket?
Avatar billede klatten Nybegynder
04. december 2002 - 09:34 #1
Ja, eller så har du virus!
...hvis du er helt sikker på, at du eller en anden i husholdningen ikke har sendt noget.
Tjek din pc for virus!
Avatar billede klatten Nybegynder
04. december 2002 - 09:35 #2
Avatar billede perplet Nybegynder
04. december 2002 - 09:36 #3
Helt sikker på at det ikke er en anden i husstanden!

Og der er i mailen scannet noget ind (et donorkort) og det er ikke min håndskrift.

Prøver virusscanning.

Men det skulle undre mig at det er virus, for det er ikke en typisk virusmail med en masse crap. Det er en jeg kender, der er på spil, for der står noget om en fælles bekendt.
Avatar billede perplet Nybegynder
04. december 2002 - 09:37 #4
Tror i min internetudbyder (stofa) vil kunne se, om der er sendt en mail på det givne tidspunkt over serveren? Eller om det er en, der har fusket på anden vis?
Avatar billede klatten Nybegynder
04. december 2002 - 09:40 #5
I teorien kan Stofa vel godt, men spørgsmålet er, om du kan få dem til det!
Du har skrevet dit indlæg i kategorien "firewalls".
Har du sådan én?
Avatar billede perplet Nybegynder
04. december 2002 - 09:44 #6
Ja, har firewall + norton antivirus.
Avatar billede perplet Nybegynder
04. december 2002 - 09:44 #7
Måske en har luret min adgangskode til mailprogram....?
Avatar billede klatten Nybegynder
04. december 2002 - 09:48 #8
Så er det nok meget usandsynligt, at du er blevet hacket, og hvis Norton ellers er opdateret, har du jo nok heller ikke virus.

Mht adgangskode! Vedkommende skal jo også kende dit kundenr. hos Stofa og den er straks sværere, med mindre man har været hjemme hos dig!
Avatar billede perplet Nybegynder
04. december 2002 - 09:50 #9
Hvad kan der så være sket???
Avatar billede mikef Nybegynder
04. december 2002 - 09:52 #10
Du har sendt en mail til en anden, som har virus! Det er et kendt træk fra Klez, at den bruger sin egen smtp-server, og at den finder afsender og modtageradresser i din postkasse.
Check
http://www.trendmicro.com/vinfo/virusencyclo/default5.asp?VName=WORM_KLEZ.H&VSect=T
Avatar billede perplet Nybegynder
04. december 2002 - 09:57 #11
OK. Men emne + indhold i mailen er ikke "underligt". Det har et normalt emne og så er der scannet en tilmeldingskupon til noget donorhalløj ind i mailen.

Men kan det stadig være Klez?

Har lige kørt viruspr. - har intet virus selv :-)
Avatar billede klatten Nybegynder
04. december 2002 - 10:02 #12
Tja, idet du er sikker på, at du ikke har sendt den mail, og vi kan udelukke både virus og hackere...
Det er meget mystisk!

Prøv at konfrontere din ven med det (ham der har trykket på reply)
Avatar billede perplet Nybegynder
04. december 2002 - 10:03 #13
Det gør jeg - tak for hjælpen.
Avatar billede klatten Nybegynder
04. december 2002 - 10:12 #14
mikef kan nok have ret i, at din ven har virus!
Men hvis han har det, så ville den mail, som har modtaget nok også være inficeret. Har du sat Norton til at scanne indgående mails også?
Avatar billede mikef Nybegynder
04. december 2002 - 10:23 #15
Du kan sagtens have en virus, uden at virusscanneren viser det. Der er en del efterhånden, som er i stand til at "disable" virus-scannerens funktion. Prøv i stedet en online-scanning fra Trend (http://housecall.trendmicro.com/) eller McAfee.
Avatar billede perplet Nybegynder
04. december 2002 - 10:38 #16
Der var ingen attachtment på den vedhæftede fil! Så kan der vel ikke være virus?

Både Norton + onlinescanningen finder ingen virus. Kan jeg stadig have virus?
Avatar billede proc Nybegynder
04. december 2002 - 10:39 #17
Ja, eller prøv at hente en trialversion af Vexira Antivirus på www.vexira.com. Jeg har i flere år skiftet mellem Norton og McAffee, og da jeg så installerede deres testversion fandt den tre forskellige vira som havde inficeret i alt over 500 filer! mens jeg havde benyttet Norton...
Vexira har knap så mange reklamekroner som de to store, de har få forhandlere (da de mest er baseret på direkte salg), og deres interface er knap så slikket. Men de er efter min erfaring langt bedre til at finde (og fjerne) virus, og samtidig kunne jeg droppe en opgradering, da min PC pludseligt blev langt hurtigere...

Men der er nu ikke noget mystisk i dit "angreb": det er ikke dig der har virus, det er en af dem du kender. Men det er sandsynligvis IKKE ham som står som afsender! Flere vira plukker tilfældige modtagere OG tilfældige afsendere, inden de sender en mail med indhold de tilfældigt har plukket på den inficerede PC, blot for at virke så troværdige at de opnår det er egentlig er formålet: spredning.
Avatar billede perplet Nybegynder
04. december 2002 - 10:41 #18
Kan jeg godt køre vexira uden at afinstallere Norton?
Avatar billede proc Nybegynder
04. december 2002 - 10:50 #19
Det kunne jeg for et lille års tid siden, blot jeg stoppede Norton ved at højreklikke nede i taskbaren. Om det stadig kan lade sig gøre ved jeg ikke, men det er da et forsøg værd...
Avatar billede summer Mester
04. december 2002 - 11:17 #20
Det lige så sandsynlig at det er en Bugbear, som også er kendt for at sætte Firewall og AVP ud af drift: http://www.safe2day.dk/index.php?page=article,1047&PHPSESSID=b86bcf2d14d2734e102fbd480d26b4b8
Jeg vil råde dig til at lave en scanning fra dos, så du kan få klarlagt hvad der er sket. Hent programmet F-PROT her på to selvudpakkende disketter: http://www.avirus.dk/startf-prot.htm Scanningen tager 30-45 min. og fjerner ca. 60.000 kendte vira. Læs selv om det.
Avatar billede jinxit Nybegynder
04. december 2002 - 20:43 #21
Det behøver slet ikke at stamme fra din computer...!!!

Det afhænger 100% af hvilken virus det drejer sig om.

W32.Klez virusen er eksempelvis kendt for, at sniffe en brugers email i adressenbogen samt alle de emails som gemmes sig i ens tidligere besøgte internetsider. Derefter sender den sig selv videre til en person, men skriver en anden af de sniffede personer på som afsender. Når den næste person så får fat på virussen ender han med at kontakte med "falske" afsender. Meget Elegant.

Den eneste måde du kan kontrollere det på er ved, at kontrollere afsender IP'en i mail-headeren. Den er næsten umulig at forfalske. Er det ikke din IP er det nok heller ikke fra dig den stammer.
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. december 2002 - 00:59 #22
det kan også være en som bare laver sjov med dig?

jeg kan sagtens fra min mail klient sende en mail til hvem jeg nu vil, og lave reply adressen til admin@antipiratgruppen.dk hvis det er det jeg vil...
Avatar billede klatten Nybegynder
05. december 2002 - 08:12 #23
anuseren>
Jeg tror også mest på, at der bare bliver lavet gæk med ham. Det er også derfor, at jeg opfordrede ham til at konfrontere sin ven med det!
Avatar billede perplet Nybegynder
05. december 2002 - 10:44 #24
Det var en der drev  gæk med mgi. I får hver lidt point for opmærksomheden