Avatar billede shuhammad Nybegynder
02. december 2002 - 11:48 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

lyd i watt, RMS vs PMPO

Hej
Hvad er forskellen på RMS og PMPO når man måler watt?
Har fået en forklaring for et stykke tid siden med at RMS målte man ved at sende en tone i fra 20hz op til 20Khz ind i en forstærker/højtaler og der så måtte være en forvrængning af lyden på 0.1%!
Hvor man ved max bare sendte en tone igennem og der så måtte være 10% forvrængning af lyden.
Hvad gør sig gældende for PMPO er det bare et andet navn for max?

På forhånd tak
Shuhammad
Avatar billede peet-49 Novice
02. december 2002 - 11:57 #1
PMPO er spids til spids, det giver nogle mega store watt-tal, der ikke kan bruges til noget som helst. RMS er watt målt på hele båndbredden med en 1Khz tone.
Avatar billede shuhammad Nybegynder
02. december 2002 - 11:58 #2
PMPO = MAX ?
eller hvordan?
har du evt. noget dokumentation?
Avatar billede peet-49 Novice
02. december 2002 - 12:11 #3
Det har jeg ikke, der bruges et ochilloscob, og der bliver målt fra den nederste piick til den øverste. Det siger intet om den effekt systemet giver i f.eks. højttalerne.
Avatar billede scb Praktikant
02. december 2002 - 12:24 #4
peet49> Hvordan måler man på hele båndbredden med en 1 Khz tone ??
Det er området fra 20 Hz til 20 KHz der måles og der må max være 0,1 % forvrængning, og begge kanaler skal være tilkoblet.

PMPO bliver regnet på flere måder, og kan absolut ikke bruges til noget som helst, der er eksempler på at fabrikanten selvfølig kun måler på en kanal, da den jo så kan få alt effekten fra strømforsyningen, og så tilsidst ganger med 2, fordi der jo er 2 kanaler, der måles også ved det maksimale netspændingen må være, og ofte spidser i signalet som giver en høj watt værdi, men forstærkeren kan måske kun give dette i 1/1000 sek
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
02. december 2002 - 12:27 #5
En god tommelfingerregel, se på forstærkerens maximale effektforbrug (står ofte bag på) del det med 2 for tab i strømforsyning og udgangstrin og del det igen med 2 fordi der er 2 kanaler.
F.eks 400 W som påstemplet forbrug giver en reel udgangseffekt på 100 w pr kanal.
-SCB