Avatar billede dcgeek Nybegynder
01. december 2002 - 13:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvad gik galt?

Hvad var det lige der gik galt, siden det idag går så skidt for IT-branchen?
Avatar billede sew4 Nybegynder
01. december 2002 - 13:19 #1
Tja. For det første smækkede finansministeren kassen.
Så outsocer det offenligt lige ikke fordi det er bligere, men fordi det lyder smart.

Så har vi alle dem der scorede kassen omkring år 2000. De skal også beskæftiges nu.

Så tillader vores fagforeninger at der bliver importeret arbejdskraft fra ulandene.

Samme forbund acceptere alle andre bliver AC'ne bliver omskolet til vores job og sidst men ikke mindst pumper IT-skolerne folk ud et omfang, så man tror det er løgn.

Samme forbund acceptere alle andre fagrupper på arbejdspladserne for lov til at lave vores arbejde.

Og i bund og grund er det fordi at pamperne i SAMDATA og PROSA har mere travlt med rage til sig end at passe deres arbejde.

Er det svar nok.
SEW
Arbejdsløs IT-medarbejder
Avatar billede osaka_san Nybegynder
01. december 2002 - 13:20 #2
Manglende vilje til at indse at man ikke var supermand fordi man kunne flække en virksomhed sammen der lovede guld og grønne skove uden at levere varen.

Generelt oppumpede forventninger og prisfastsættelse af virksomheder langt væk fra sund fornuft. Når man prisfastsætter virksomheder efter forventninger på hvad de kan lave 5-10 år ude i fremtiden uden en historik til at bakke dette op fortjener man at få en over snuden. Når man bliver ved med at kaste penge efter døende virksomheder der endnu ikke har leveret et fornuftigt regnskab fortjener man at miste sine penge. Og når man sidst men ikke mindst gør det i så stor omfang at alle render rundt med en klondyke fornemmelse i maven så kan det ikke undgåes at brage sammen og hive andre afhængige partnere med ned i faldet, uanset om de så spiller ærligt spil.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
01. december 2002 - 13:34 #3
sew4> Hvis vi snakker outsourcing kan det da umidelbart kun skabe flere jobs, eller sagt på en anden måde bedre jobs der laver bedre emne specifikke løsningerm, så måske lyder det ikke bare smart, men ifølge en række undersøgelser (som jeg desværre ikke har mulighed for at linke til her, hvilket jeg beklager, men jeg har ærligt glemt hvem der lavede dem)

At regeringen lukker for de kunstige hjertemaskiner til en branche kan vel ikke betegnes som en dårlig ide? - Hvis en branche ikke kan løbe nogenlunde fornuftig rundt uden regeringen skal pumpe penge i den er spørgsmålet om branchen bør leve. Jovist hvis vi snakker en samfundsforbedrende branche som er livsnødvendig, men i sidste ende er størstedelen af de ting IT branchen beskæftiger sig med sjældent i denne kategori. Vi har klaret os i århundreder uden så skulle man indse at de forbedringer den giver på et ROI plan er uholdbare uden konstigt åndedræt så ville jeg personligt også cutte navlestrengen.

At regeringen smækker kassen i kan jo så bare være et incitament til at se om bolden vil flyde eller synke.

>Og i bund og grund er det fordi at pamperne i SAMDATA og PROSA har mere
>travlt med rage til sig end at passe deres arbejde.

Så vidt jeg ved er det ikke nogen regel at man skal være med i en af disse to foreninger? - Hvis man er utilfreds med deres arbejde er den bedste måde at vise dette på vel ved at melde sig ud?

Før man går på jagt efter årsagen til problemerne blandt infrastrukturen, sikkerhedsnettet og de kundstige åndedrætsmaskiner, burde man måske nærmere se på hvordan situationen er havnet på det niveau hvor de blev nødvendige i første omgang. Noget der udelukkende kan skyldes den mængde virksomheder som ikke formåede at levere en reel og ærlig vare, men brugte tomme argumenter til at pumpe deres virksomheder unødvendigt højt op, hvilket her flyttet en mængde penge ind i branchen som er blevet større end den nogensinde burde være på normal vis. Når de virksomheder falder sammen kanaliserers de samme penge væk igen, hvilket naturligvis skaber jobproblemer og lignende i kølvandet.

Når folk så taler om en nedtur kan man spørge sig selv om man ikke hellere burde tale om en unaturlig optur og en derefterkommende stabilisering af branchen på et normalt niveau. Når man sidder i det føles det selvfølgelig anderledes men som sådan er IT branchen som sådan ikke specielt mindre end hvad man kunne forvente af en branche der ikke er mere end nogle dekader gammel. Man blev bare for forvent.

/Gensmann
Avatar billede jelzin101 Praktikant
01. december 2002 - 13:37 #4
fra en ende af :
jeg synes da ikke det går specielt dårligt for itbranchen nu, - væksten er blot kommet ned i et mere stabilt/troværdigt leje, tidl. var det jo nærmest sådan at hvis man kunne sætte en tabel sammen i frontpage så var man en webguru og automatisk sikret risikovillig kapital. - nu er man så nået til den erkendelse at kvalifikationer er nødvendige.
så vil jeg så også kommentere en smule på sew4's indlæg:

hvad mener du med at finansministeren smækkede kassen i ?

og hvad mener du med at det offenlige outsourcer fordi det er smart ?

og hvis der kan impoteres arbejdskraft fra udlandet hertil, må det jo betyde at de er væsentligt mere kvalificerede end vor egen arbejdsstyrke, - igen mangler jeg noget konkret.

Samme forbund acceptere alle andre bliver AC'ne bliver omskolet til vores job og sidst men ikke mindst pumper IT-skolerne folk ud et omfang, så man tror det er løgn.

dvs. at du mener at have eneret på at lave hvad du nu end laver ? - eller hvad, mht. at itskolerne pumper folk ud i et omfang så man tror det er løgn, -hvad er det for folk der bliver pumpet ud ? - er det højtuddannede velkvalificerede itfolk, er det folk som har taget pckørekort eller hvad snakker du om ?

sew - nu skriver du at du er arbejdsløs it-medarbejder, - hvad har du egentligt af uddannelse, mit bud ville lige nu være at du er multimediedesigner, datamatiker el.lign. - det er da slf. surt(såfremt jeg har ret) at i har en så høj arbejdsløshed men som jeg ser problemet, skyldes det primært at i simpelthen ikke er kvalificerede nok, - derfor er det mit håb at mange flere vælger at videreuddanne sig, opkvalificere sig, - der er i mange tilfælde gode muligheder for meritoverførsler mm. istedet for at sidde tilbage og sige "regeringen er dum" eller "fagforeringerne er dumme" eller andet. - gør noget aktivt selv!

jelzin.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
01. december 2002 - 13:45 #5
Er det ikke dem der laver alle de her økonomistyrings-systemer og 3D-engines og har fulgt MEGET godt med i matematik-timerne og uddannet sig på universitetet, der tjener pengene i IT-branchen?