Avatar billede joshin Nybegynder
28. november 2002 - 23:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Smoothwall - ikke understøttede NIC (Surecom)

Jeg forsøger at instalere Smoothwall 0.9.9.SE men den kender ikke de NIC's jeg har til rådighed.

Det drejer sig om:
Surecom EP-320X-S 100/10M Ethernet Adapter
Surecom DA-320XS 100/10M Ethernet Adapter

Kan jeeg vælge en af de eksiterende, eller hvad skal der skrives for at konfigurere manuelt ?
Avatar billede joshin Nybegynder
28. november 2002 - 23:15 #1
Hmm jeg ville sætte 100 point på højkant, men det kiksede, men de er der !
Avatar billede langbein Nybegynder
17. januar 2003 - 19:10 #2
Hei !

Har akkurat installert først Smoothwall 2.0 og der etter Smoothwall 1.0 for uttesting. Installasjonen og detektering av nettverkskort var i grunnen litt spesiell og jeg brukte en del tid på å finne ut av det.

Er problemet ditt at Smoothwall tilsynelatende kan detektere det ene men ikke det eller de andre kort(ene). (For det var dette som var mitt problem.)

Har ellers testet litt på Smoothwall opp mot firewall bygget opp fra Red Hat 8.0 Mener at Red Hat basert firewall på mange måter kan gjøres bedre, men: Smootwall har gjort en utrolig bra jobb med å lage et produkt som er brukervennlig og lett konfigurerbart.

Når det gjelder VPN som det ser ut til å være tilrettelagt for i Smoothwall på en meget grei måte. (Tror ikke standardkjernen til Red Hat kan dette overhodet og at det eventuelt er nødvendig å kompilere en ny kernel ++)

Det var null problemer å få Smoothwall til å kjøre som alminelig nat/firewall når først nettverksadapterne kom på plass. Hadde der i mot problemer med å få trafikken til å kjøre til dmz segment. Har ikke løst dette ennå og lurer på om jeg har et harware problem på min testmaskin. Som vanlig to kort firewall så kjører imidertid Smoothwall fremragende bra på en testmaskin som ike er noe mere enn en Pentium 166.

Smoothwall har også en proxy funsjon som det er meget enkelt å sette opp. Gir en følese/inntrykk av at for eksempel surfing kjører hurtigere.

Når det gjelder manuell konfigurering av nettverkskort, så ville jeg først forsøke meg på dette. Klarte imidlertid ikke en gang å finne fram til en tekst editor som jeg kunne bruke. Etter litt om og men så fikk jeg tingene på plass ved hjelp av de automatiske funsjonene.

MVH Langbein.
Avatar billede langbein Nybegynder
17. januar 2003 - 19:11 #3
Sørsmålet var altså: Detekterer først Smoothwall først det ene kortet men så ikke de andre ???
Avatar billede joshin Nybegynder
17. februar 2003 - 23:40 #4
Det her går over mit hoved, har købt et nyt nic Smoothwall kender