Avatar billede arnepedersen Forsker
12. november 2002 - 11:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Videoredigering med DVD brænder.

Nu hvor DVD brændere er kommet ned på en fornuftig pris,(2995 i Zitech og  telebutikkerne) vil jeg stille følgende spørgsmål:
1. Er der stor kvalitetsforskel på at brænde sine videoer på henholsvis VCD og DVD? Jeg bruger Pinnacle studie 7 som redigeringsprogram.
2. Er der nogen som har erfarring med at brænde DVD i Pinacle Express eller NERO?
3. Er det svært selv  at montere DVD i computeren?
Avatar billede ladyhawke Novice
12. november 2002 - 11:23 #1
til sp. 3: nej, det er ligesom cd-rom drev...
Avatar billede the_collector Novice
12. november 2002 - 16:36 #2
1. Ja meget stor, vcd kvalitet svarer til en dårlig vhs båndoptager, dvd der kan man vælge mellem forskellige opløsninger den bedste (højeste) giver en times video på en dvd skive og er fuldt ud så god som købe dvd'ere.
2. Nej, men for Roxio ser det ud til at være det samme som for at brænde en cd, der kan bare være 4,7 GB i stedet for 650-700 MB.
3. Det er fuldstændig som at montere en cd-brænder eller cd-rom.
Avatar billede arnepedersen Forsker
12. november 2002 - 20:57 #3
Har du arbejdet meget med video? Du skriver kvaliteten er som på købte dvdére, vil det sige at jeg kan forvente en betydelig bedre kvalitet end SVCD, som jeg også bruger. Jeg har i dag kontaktet Zeitec, og de siger der ikke er nogen forskel. DVD er blot en metode hvor der kan være langt mere på "skiven" Hvem af jer har ret?
Avatar billede the_collector Novice
13. november 2002 - 10:34 #4
På en måde har Zitech ret. Du kan i princippet godt lagre et filmklip, med samme kvalitet som DVD på en CD, men spilletiden er så kun på små 9 min. Man kan også bruge indspilbar DVD på samme måde som en stor indspilbar CD og gemme billeder, dokumenter og bruge den til backup mm.
Men DVD film er jo også kodet i CSS, hvilket en VCD eller SVCD film ikke er, så derfor har Zitech på en måde også uret.
SVCD er stadigvæk en dårligere kvalitet end DVD, SVCD svarer i kvalitet ca. til SVHS eller Hi8, hvorimod DVD er ca. på niveau med broadcast (dvs direkte udsendelse).
Standarden på en standard købe DVD hedder to timers spilletid, og da der er to lag på en sådan, men kun et lag på en indspilbar DVD, er der kun mulighed for at gemme en time på en sådan i DVD kvalitet. Man kan så vælge at gemme i en lavere opløsning og derved få længere spilletid.
Avatar billede arnepedersen Forsker
13. november 2002 - 10:55 #5
Hvad pokker er der sket. Mit spørgsmål er forsvundet, og det enneste der er på min skærm er dit sidste svar. Nå men det er da også ok. Dog er jeg ikke helt overbevist om at en DVD brænder er løsningen.
Er det sådan at hvis jeg brænder "normalt" i DVD så vil jeg altid få en bedre kvalitet end med SVCD?
Avatar billede the_collector Novice
13. november 2002 - 12:50 #6
Ligner en fejl hos eksperten. Gad vide hvad der er sket med deres database.
Hvis du brænder i DVD kvalitet og originalmaterialet er af bedre kvalitet end SVCD, så ja, så vil du få en bedre kvalitet ved at brænde i DVD kvalitet, men det kan aldrig blive bedre end originalmaterialets kvalitet.
Avatar billede arnepedersen Forsker
13. november 2002 - 13:13 #7
Jeg forstår ikke hvad du mener, mit originalmateriale er video fra digitalt kamera. Jeg efterlyser en eventuel forskel på om jeg brænder i DVD eller SVCD. Nu er der er en stor forskel på om jeg viser videoen direkte på TV eller jeg brænder på cd som SVCD. Så er det jeg håbede på en kvalitet som hvis jeg afspillede direkte fra kameraet. Håber du forstår hvad jeg skriver.
Avatar billede the_collector Novice
13. november 2002 - 14:17 #8
Okey. Nu kan jeg ikke huske hvad du havde skrevet, og da det for tiden er umuligt at læse hvad der er skrevet tidligere, var mit svar muligvis mangelfuldt. Håber at E snart får løst deres problem.

Men når du har et digital videokamera, så skal du have en firewire/dv port i din computer, samt noget capture software (Jeg ved ikke(kan ikke huske?) om du har dette), dette kan også købes som et bundle med indstikskort, software og kabel, typisk fra priser lige under 1000 kroner og op.

DVD har i højeste opløsning en kvalitet svarende til hvad du kan se på dit tv direkte fra kameraet. SVCD har en kvalitet som er en del dårligere end hvad dit kamera kan præstere, derfor kan du tydeligt se forskel på de to medier. Hvis du vælger at brænde en cd med samme kvalitet som DVD, så kan du kun have ca. 9 min video på cd'en, jeg mener at det tilsvarende tal for SVCD er ca. 70-80 min., det er derfor du kan se denne kvalitetsforskel. Hvis det ikke er noget problem for dig at investere ca. 3000 nu i en dvd brænder, så vil jeg klart anbefale dig at investere i den nu, da den giver mulighed for at du kan få ca 1 helt bånd (60 min.) på en skive i stedet for på 7 skiver og dvd skiverne er begyndt at falde i pris, så ingen længe vil det være billigere at brænde en film til dvd.
Avatar billede arnepedersen Forsker
13. november 2002 - 15:57 #9
Tak så er jeg efterhånden overbevidst. Jer har båder firewire og sotware( Pinnacle) Og selvfølgelig er 3000 kr. mange penge, men det vil jeg gerne ofre for at få et bedre resultat. Jeg ved ikke , men det kan du måske svare på, Hvis jeg køber et TV kort, kan jeg så optage film m.m. direkte fra min computer når og hvis jeg køber en DVD brænder?
Avatar billede the_collector Novice
15. november 2002 - 14:22 #10
Tak for pointene.
Du kan vistnok optage selv om du ikke har en brænder, men det afhænger af den software, der følger med. Med DVD brænderen har du jo fordelen af de store mængder data der kan ligge på, dvs at du kan have en hel spillefilm i anstændig kvalitet (bedre end VHS) liggende på en DVD. Jeg vil dog tro at det er smartest at først gemme det du optager på harddisken og så siden kopiere det ud til dvd'en, eventuelt via Pinnacle.