Avatar billede _k Nybegynder
09. november 2002 - 11:31 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Optimale design

Sidder og er ved at lave databasen til et online spørgeskema. Det indeholder ca. 80 spørgsmål, og mit spørgsmål går på hvordan tabellen der skal opsamle resultaterne skal se ud. Som jeg ser det, er der 2 løsninger:

1: Lave en tabel med ca 80 kolonner - ubehagelig størrelse!
2: Lave en tabel med 3 kolonner, nemlig spørgsmålets nr., spørgsmålets svar og hvem der har svaret på spøgsmålet.

Alle spørgsmål i spørgeskemaet skal besvares!

Hvad er den optimale designløsning? Nogen der har andre forslag til designet/erfaring?
Avatar billede loss Nybegynder
09. november 2002 - 11:40 #1
Du skal nok gå efter nummer 2
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 11:45 #2
HELT klart nummer 2... Jeg vil mene, at det andet er for rodet!
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 11:45 #3
.
Avatar billede _k Nybegynder
09. november 2002 - 11:45 #4
begrundelse?
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2002 - 11:49 #5
den første løsning vil belaste din database helt vildt, især når du skal til at hente dataen til den tid....

hvorimod at ved løsning nummer to vil du få strukturerret databasen med flere små rækker en få store....

mvh.
Questis.dk
Avatar billede _k Nybegynder
09. november 2002 - 11:56 #6
tak for svarene - jeg går efter løsning 2 :o)

loss: læg et svar, så kyler jeg 5 points ind på din konto - hvilket jeg også gør med Jer andre.
Avatar billede loss Nybegynder
09. november 2002 - 12:00 #7
weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Avatar billede teepee Nybegynder
09. november 2002 - 12:40 #8
Tænk også på at når spm. nr. 81 kommer på banen skal du ved 1. alternativ oprette kolonne, referere til den nye kolonne i koden, recompilere m.v. I det andet tilfælde skal du blot tilføje spørgsmålet i din spørgsmålstabel!
Avatar billede benny.dk Nybegynder
09. november 2002 - 13:26 #9
Der er både fordele og ulemper ved begge dele. Som teepee helt rigtigt siger er det nemmere at smide et ekstra spørgsmål på i 2 end i 1, men hvis du kigger på DB størrelsen er 2 en del mere krævende end 1.

Lad os sige hvert felt fylder 1 byte - bare sådan for nemhedens skyld. Så vil et komplet svar (og du siger at alle 80 spørgsmål vil være besvaret hver gang) fylde 81 bytes (1 for user og 80 x 1 for svar) i 1 og i 2 240 bytes (1 byte for user, 1 for spg nr og 1 for svar = 3 bytes x 80 spørgsmål). Altså tæt på 3 gange så meget.