Avatar billede mulan Nybegynder
01. november 2002 - 19:59 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

VPN med Zyxel Zywall10

Jeg har en Zywall10 som jeg er udemærket tilfreds med. Den kan også VPN. Jeg overvejer at købe en software klient, så jeg kan koble op mod min Zywall fra hvilken som helst internetforbindelese. Hvilke erfaringer har du med hvilke klienter? Er løsningen god og stabil? Hvor mange samtidige brugere bør være max?
Avatar billede mulan Nybegynder
01. november 2002 - 19:59 #1
Jeg søger også lidt gode råd omkring opsætningen af de løsninger der anbefales.
Avatar billede themustangman Nybegynder
01. november 2002 - 20:03 #2
På en Zywall 10, må du som navnet antyder være 10 VPN brugere.
Jeg har prøvet forskellige opsætninger af VPN ved hjælp af software klienter, men min erfaring er at de hurtigt bliver ustabile, når man f.eks. install. ny programmer på PC'en. Men selvfølgelig virker det da alligevel...
Avatar billede themustangman Nybegynder
01. november 2002 - 20:04 #3
Men det bedste er selvfølgelig VPN mellen 2 hardware firewall's, det spiller...
Avatar billede dank Nybegynder
01. november 2002 - 20:23 #4
Er i ellers tilfredse med ZW10?

Jeg skal sætte et lille net op for en kunde med 2 eksterne kontorerer. Derfor havde jeg overvejet at købe en ZW10+ 2 stk's ZW1 til de 2 eksterne kontorer?

"sælgeren" fra zyxel sagde at man skulle have en zw1 hardware dims hvis man skulle bruger VPN mod 10'eren? Men det lyder som noget vås ifølge det i siger.. :)

Men er i sådan generelt tilfredese og hvad hastighed angår på VPN siden?
Avatar billede mulan Nybegynder
01. november 2002 - 20:29 #5
Jeg har endnu ikke Zywall VPN erfaringer, derfor mit indlæg. Jeg er ellers meget tilfreds med min Zywall10. Meget nem at have med at gøre og rimelig i pris.

Jeg har kun VPN erfaring med PIX produkterne fra Cisco. Her virker softwareklienten til VPN som en drøm. Det kører bare helt perfekt.
Avatar billede themustangman Nybegynder
01. november 2002 - 20:30 #6
>>>dank
Zywall virker, men den kan godt gå lidt i "kludder" en gang i mellem, og skal derfor lige genstartes.
Jeg kan anbefale en Sonicwall (www.sonicwall.com), men den er også en tand dyrere.
Så hvis det bare er til hjemmebrug, og i meget små firmaer, ja så er Zywall et fint nok valg
Avatar billede dank Nybegynder
01. november 2002 - 20:42 #7
jeg fandt lidt info på www.sonicwall.dk - der var desværre ikke nogen prisindationer. Gad vide om man skal hardwareklienter til disse, eller software er nok. For hvis "en tand dyrerere" kun er et par tusinde så går det nok.. hellere noget der virker 100% De 2 klienter skal være koblet op via VPN hele tiden.

Jeg har desværre kun lidt erfaring med linux firewalls og linux vpn, men det passer ikke ind hos denne kunde.

Mon ikke PIX produkterne fra Cisco er alt alt for dyre :?
Avatar billede mulan Nybegynder
01. november 2002 - 20:44 #8
Det er netop PIX priserne der er årsag til, at jeg forsøger alternative veje.
Avatar billede themustangman Nybegynder
01. november 2002 - 20:48 #9
>>>dank
Der findes software klienter til sonicwalls.
Jeg kan lige finde nogle priser til dig...
Avatar billede dank Nybegynder
01. november 2002 - 20:49 #10
- ja.. Det er jo det jeg godt kan lidt ved linux.. Der koster det rundt regnet 0 kr. :o) Desværre er det ikke lige alle steder hvor det passer ind og have en linux til at stå og snurre.. Og det kræver nok også lidt mere af sysadmin at drive/vedligeholde den.. men det er da et alternativ :)

Mulan: Skal man købe en softwareklient? Jeg troede at f.eks. Win havde noget IPsec indbygget.?

Kan se proconsult har en "generic" klient: --> http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-r/netrtil/netsnsoftpk.html

- og undskyld iøvfigt at jeg blandede mig her i tråden, det er bare en mega interesant emne - så jeg higer efter andres erfaringer.

Er det sådan en du har i tankerne Mulan?
Avatar billede dank Nybegynder
01. november 2002 - 20:51 #11
Themustangman: Takker.

Lige nu er budgettet omkring 10K som skulle dække en ZyWALL 10 + 2 stk's ZyWALL 2

Det med Sonicwall er "bedre" er det en udbredt holdning her i "Firewall samfundet" :?
Avatar billede themustangman Nybegynder
01. november 2002 - 20:55 #12
>>>dank
Det ved jeg ikke rigtigt, det er bare min erfaring
En sonicwall Tele3 koster ca. 4.500 ex. moms
Avatar billede dank Nybegynder
01. november 2002 - 20:56 #13
Ok tak Themustangman. Så må jeg lige prøve at finde en forhandler der ved alt og ikke er for dyre :o)
Avatar billede mulan Nybegynder
01. november 2002 - 20:57 #14
Safenet klienten lyder som det jeg kunne bruge, men savner gode erfaringer før jeg køber den.
Avatar billede themustangman Nybegynder
01. november 2002 - 21:00 #15
>>>dank
Det skal lige siges at prisen der er indkøbsprisen...
Avatar billede dank Nybegynder
01. november 2002 - 21:09 #16
ok the mustanhman. det betyder ikke det helt store om det svinger 20-30% - sålænge jeg kan holde mig på *omkring* 10K for FW + 2 klienter.. så ligner det noget :o)

Er du selv forhandler?
Avatar billede dank Nybegynder
02. november 2002 - 01:52 #17
Mulan: Der er faktisk en smule om safenet på google, prøv "SafeNet Soft-PK VPN client zywall 10" på google.. det giver da en smule resultater :o)

Mvh Dank (---> som stiller op som co-admin --> http://www.eksperten.dk/coadmin/vote.phtml <--- )
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
02. november 2002 - 02:17 #18
Dank -> Jeg arbejder selv med ZyWall og sat nogle VPN'er op. et var kun lidt probler i starten med at ZW1 skulle genstartes, med sørg bare for at du har den nyeste software installeret på dem. Så er der ingen problemer.
Avatar billede themustangman Nybegynder
02. november 2002 - 09:51 #19
>>>dank
Jeg arbejder i et firma som er forhandler