Avatar billede Techwork Praktikant
31. oktober 2002 - 11:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tiden står stille når PC'en er slukket.

Jeg har et problem med tiden på en PC.

Problemet består i at PC'en har den tid, som den havde da den blev slukket. Hvis den foreksempel bliver slukket onsdag aften kl. 22:00, og bliver tændt igen torsdag. Så er tid og data onsdag kl. 22:00.

Min første tanke var at det nok var batteriet, som var fladt, men mig bekendt, så bliver datoen sat tilbage til 1. Januar 1980, når dette sker.

Der ud over så husker den jo den tid, som den havde da den blev slukket, så det kan jo ikke være det.

Nogen der ved hvad det kan være...?
Avatar billede idm Nybegynder
31. oktober 2002 - 11:45 #1
Det er batteriet... den gemmer den dato du har valgt i BIOS'en men den kan ikke få uret til at køre da der ikke er mere strøm på det... Du skal derfor gå ned til en computer biks og købe et nyt batteri... der koster cire 20-30 kroner og så er du oppe og køre iogen
Avatar billede kraka Nybegynder
31. oktober 2002 - 12:07 #2
Enig med net-base, hvis du venter (til det er helt fladt) bliver det sat tilbage til 1980.
Avatar billede Techwork Praktikant
31. oktober 2002 - 12:25 #3
Skal jeg forstå det sådan at der er strøm nok på batteriet til at den kan huske den dato den havde sidst den var tændt, men at der ikke er nok strøm på til at den kan "holde tiden kørende"...?

I øvrigt mener jeg kun at PC'en er ca 2 år gammel (667 MHz), kan det virklig passe at batteriet allerede er fladt..?
Avatar billede kraka Nybegynder
31. oktober 2002 - 13:05 #4
Ja dit ur er jo ikke i stykker det kører jo når der er tændt. Du kan prøve at måle det med et voltmeter. Det er normalt et 3 V batteri. Hvis spændinger er 3 V eller derunder skal du skifte det. Et nyt batteri er på ca. 3.3 V. Det er ret hurtigt at det er brugt, prøv at klag hvis du har energi til det.
Avatar billede Techwork Praktikant
15. januar 2003 - 17:54 #5
..
Avatar billede kraka Nybegynder
16. januar 2003 - 00:05 #6
Har du fået skiftet batteriet ??  Eller hvad var løsningen  ????
Avatar billede Techwork Praktikant
16. januar 2003 - 17:16 #7
Han slukker ikke PC'en mere, og derfor kan den godt holde tiden. Så derfor er spørgsmålet lukket. Jeg ved ikke om det ville have hjulpet med et nyt batteri, da jeg ikke har prøvet.