Avatar billede knoedel Nybegynder
27. oktober 2002 - 14:31 Der er 15 kommentarer

shapes og ufrivillige punkter

Når man tegner en shape i Flash og modificerer den lidt med handles, tager en kopi af den modiferede shape og forsøger at ændre denne yderligere med handles, ja så er der pludselig tilføjet en hel masse nye punkter, og det er da totalt uholdbart  - kan det slås fra ?
Avatar billede nanna31 Praktikant
27. oktober 2002 - 14:33 #1
Jeg har haft det samme problem og fik aldrig en løsning på det, jeg tror desværre ikke, det kan slås fra - måske er der nogen, der er  klogere ?
Avatar billede cobe Nybegynder
27. oktober 2002 - 17:41 #2
...er det ikke fordi, at I har fået slået "envelope"-værktøjet til?
Knappen sidder nederst til højre i jeres toolbar under ekstra "Options" - ligner en skæv firkant med en masse punkter omkring. Prøv lige at trykke her engang...
Avatar billede cobe Nybegynder
27. oktober 2002 - 17:46 #3
...Envelope-knappen kommer først til syne under Options, når din shape markeres med dit Free Transform-tool.
Avatar billede knoedel Nybegynder
27. oktober 2002 - 17:51 #4
Jeg kan simpelthen ikke finde den ? - vi taler Flash 5 ikke ? Når jeg søger under envelope i hjælpemenuen sker der heller intet - har heller ikke hørt om den.
Avatar billede knoedel Nybegynder
27. oktober 2002 - 17:52 #5
Kan det være min version, der mangler noget ?
Avatar billede knoedel Nybegynder
27. oktober 2002 - 17:58 #6
Ok - jeg kan det er i Flash MX, at envelope findes - men det gør desværre ingen forskel angående de nyopstående punkter, hvadenten envelope er slået fra eller til.
Avatar billede knoedel Nybegynder
27. oktober 2002 - 18:17 #7
hjælp!
Avatar billede cobe Nybegynder
27. oktober 2002 - 18:53 #8
Du har tegnet en ganske almindelig shape med et shape tool -> ændrer formen med Free Transform tool -> kopierer shapen -> prøver at ændre den nye shape, men er der kommet en masse nye handles ???

Prøv lige at se her, hvis du bruger Flash 5.
http://www.macromedia.com/support/flash/ts/documents/beziers.htm

Det handler om bezier curves og dit subselection tool. Det er på engelsk, så hvis det er et problem, så gi' lige lyd, så kikker jeg nærmere på det.

Et kort uddrag:
"If you are drawing with the Bezier Pen Tool or editing with the Subselection Tool, then performing an Undo command can often cause regeneration. In this case you may see more points than were originally there, because complex curves may be represented by many more simpler curves."

- er det noget, der kan hjælpe?
Avatar billede knoedel Nybegynder
27. oktober 2002 - 19:11 #9
Uddraget beskriver lige præcis hvad jeg mener, desværre er det ikke kun ved undo actions at der bliver tilføjet en masse nyt punkter, men også ved kopiering, skalering eller enddog ved en simpel flytning af objektet. Det er bare ikke så heldig en egenskab, for shapes bliver meget sværere at modificere med et stort antal punkter, i stedet for, at man bare tager fat i nogle ganske få. Jeg vil lige læse dit link, måske bliver jeg klogere.
Avatar billede knoedel Nybegynder
27. oktober 2002 - 19:34 #10
Det lyder ikke som om, der er ret meget at gøre, udfra det jeg har læst.
Avatar billede knoedel Nybegynder
27. oktober 2002 - 19:37 #11
Det er åbenbart en slags konvertering for at gøre filstørrelsen mindre, men hvorfor sker det mens man editerer og ikke først når swf-filen skabes, og hvorfor kan det ikke slås fra ?
Avatar billede cobe Nybegynder
27. oktober 2002 - 19:55 #12
kikker lige på det...
Avatar billede cobe Nybegynder
29. oktober 2002 - 01:16 #13
Jeg har i de sidste 24 timer været rundt over mange forskellige forums og har ikke fået andre svar end:
- at der desværre ikke kan ændres på dette "fænomen", knoedel!
Det tætteste jeg kommer er f.eks.:

- at bruge subselection tool til at flytte shapes med istedet for normal selection tool. Det burde bevare dine oprindelige handles.

Til copy-funktion har jeg dog ikke fundet nogen løsning. I det Macromedia-link, som jeg startede med at gi' dig, ser det ud til, at det de under "Sidenote on Drawing Techniques" kalder: natural-drawing techniques ikke bruger cubic bezier, men hvilke naturlige tegneteknikker de her hentyder til..hmm..??? (Line- og Pencil-tool måske).

Desværre er jeg ikke kommet en bedre løsning nærmere indtil nu, da jeg lige skulle op og forsvare mit speciale på min udd. idag.
Avatar billede knoedel Nybegynder
29. oktober 2002 - 11:50 #14
Det var en skam, men jeg tænkte nok, at det ikke rigtigt lod sig gøre. Hvilken udd. har du gang i ?
Avatar billede nanna31 Praktikant
29. oktober 2002 - 19:33 #15
Du kan godt bruge subselectiontools til at flytte shapen med, men hvis du konverterer shapen til et objekt har du problemet igen.

Hvis du holder dig til rene cornerpunkter slipper du af med problemet, det er den eneste måde, men så kan du selvfølgelig ikke lave helt glatte kurver.