Avatar billede jassens Nybegynder
25. oktober 2002 - 13:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Navision 3.04 på NT4 eller W2K Server

Haves:
Vi kører idag Navision Server på en OS/2 server og klienten på NT4.

Ønskes:
Navision Server på NT4 eller W2K Server og klienter på
W2K eller XP Pro.

Problem:
Navision 3.04 kan kun køre NetBios.
Tilsyneladende kan NavisionServer godt køre på W2K Server; men klienten giver Netbios fejl hvis den afvikles på W2K eller XP.
Netbeui via TCP/IP er aktiveret.

Mvh
Jrøgen
Avatar billede jxhello Nybegynder
25. oktober 2002 - 13:56 #1
NetBIOS og NetBEUI er to forskellige "ting", men når du skriver at du har aktiveret NetBEUI via TCP/IP, så mener du vel NetBIOS ?
(Du skriver du får en NetBIOS fejl)
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
25. oktober 2002 - 16:45 #2
Du skal køre med samme LANA
Avatar billede jassens Nybegynder
25. oktober 2002 - 18:11 #3
Du har ret jxhello, selvfølgelig mener jeg NetBios over TCP/IP.
Avatar billede jassens Nybegynder
25. oktober 2002 - 18:11 #4
LANA? Kan du uddybe det en smule?
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
25. oktober 2002 - 18:46 #5
netb er ikke bare netb - den er delt op i 255 "porte". Disse "porte" kaldes LanA.
Du ændrer LanA i NT i Control Panel / Services / Netbios Interfase / Properties. Din "Nbf [netkort]" skal have nummer 000, hvis en ander har 000, skal du først flytte den til et andet ikke brugt nummer for så at flytte din nbf til 000.
På Windows 2000 skal du hente et specielt program fra microsoft. Søg efter LanAconfiguration på deres hjemmeside. Der følger en vildledning med.

PS. Personligt vil jeg opgradere til 3.56a og skifte til tcp, med mindre du har en helt speciel grund til at køre netb.
Avatar billede jassens Nybegynder
26. oktober 2002 - 11:22 #6
Du har ret Karsten, det ser ud som om jeg kan bruge lanacfg.exe. Der er blot det lille problem, at den ikke længere findes på Microsoft's site, jeg kan i hvert fald ikke finde den, og ej heller andre steder.
Så hvis du eller andre skulle have den, vil jeg meget gerne bede om den.
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
26. oktober 2002 - 13:05 #7
stik mig en adresse så får du den (233kb)
Avatar billede jassens Nybegynder
27. oktober 2002 - 08:39 #8
Tak for tilbuddet. Jeg har i mellemtiden fundet den.
Den ser ud til at løse en del af problemet, men nu ønsker Navision flere NCBer. Det er desværre heller ikke en parameter man bare kan skrue på i Win2000.
Har du mon også en løsning på det?
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
27. oktober 2002 - 09:16 #9
Hvis du giver mig den nøjagtige fejl, så kan jeg slå det op.
Avatar billede jassens Nybegynder
27. oktober 2002 - 18:19 #10
Netbios er ikke konfigureret med nok COMMANDS (NCBs).
(Netbios fejl 34)
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
27. oktober 2002 - 19:38 #11
Jeg har ikke kunne finde noget på navisions support ej heller på microsofts, men prøv at søge efter ncbs (netbios control blocks) eller dele af fejlen.

Jeg vil som øverst stadig anbefale og opgradere til minimum 3.56a. Svjh så understøtter navision ikke NT (og 2000) under denne version.
Avatar billede jassens Nybegynder
27. oktober 2002 - 22:46 #12
Tak for indsatsen. Jeg arbejder lidt videre for at se om det ikke kan lykkes. Opgradering til 3.56a ikke mulig, da jeg så mister min AL-key. Alternativet, opg. til Financials, er dyrt, meget dyrt når jeg skal bruge en AL-key.