Avatar billede totterfc Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:32 Der er 31 kommentarer og
4 løsninger

Bærbar lader ikke helt op.

Hej kære alt hjælpende eksperter. Endnu engang vender jeg mig mod jer. Min bærbar er til min skræk stoppet med at lade helt op! Den bliver blot ved med at stå på 94% batteri. Stikket og strømmen dertil fejler intet. Opladeren bliver varm og jeg har prøvet at skifte rundt. Udover det er der ingen ting i vejen med den og alt er som det plejer. Men jeg tror næppe jeg sover roligt før det er fikset.

Det er en Hi-grade bærbar med WIN XP PRO.
Avatar billede roadi Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:35 #1
Hmm.. Måske du skulle prøve at kalibrer dit batteri, hvis din pc'ere understøtter dette. Ellers ville et nyt batteri måske være løsningen.

Hvor gammel er din laptop?
Avatar billede totterfc Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:41 #2
Ok jeg ved intet om det med at skulle kalibrere det. Maskinen er knap et halvt år gammel. Så det lyder lidt underligt at den skulle kokse mht. batteriet. Skal dog lige siges at bundkortet brændte af på den efter 5 dage :) Men siden da har den virket tip top.

Den står altid med strømstikket i. Er dette usundt for den i længden?
Avatar billede nameless Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:41 #3
nogle gange skal betteri'er af en elelr andet grund ha det koldt dvs. lige din labtor i et 'koldt stæd eller dit batteri hvis du kan pille det ud. Det virker hved Mobil tlf. batteri og andre speciel batteri'er mon ikke det også virker ved din? eller prøv at lade den gå helt kold og derefter genoplad.
/Nameless
Avatar billede nameless Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:42 #4
Ja !!! hvis du hele tiden har strømstikket i kan den af uforklarlige grunde godt finde på sådan noget!
Avatar billede nameless Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:42 #5
.
Avatar billede totterfc Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:43 #6
Ok fair nok. Det vil jeg prøve. Men bør sådan noget også ske for en 15.000krs computer?
Avatar billede themustangman Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:43 #7
Det er i øvrigt bedst at tage batteriet ud når man sidder og arbejder med den og strømstikket sidder i...
Avatar billede totterfc Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:43 #8
Aha så det bør man ikke gøre eller hvad?
Avatar billede totterfc Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:45 #9
Hej igen Mustang ;) Ok lyder som en god ide, jeg har selv overvejet hvor smart det var det stik sad i i flere måneder i træk. Jeg bruger kun batteriet reelt 1-2 gange hver trejde måned. Så det vil jeg gøre.
Avatar billede themustangman Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:48 #10
Det er i hvert fald en god ide...
Avatar billede totterfc Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:51 #11
Men dette er ikke et tegn på batteriet/bærbaren er møg vel? Det kunne også ske for en IBM f.eks? Inden jeg købte min bærbar sad jeg jo næsten med koldsved over hvor fucked up en bærbar hurtig bliver. Og jeg gad ikke sende computeren ind hver måned til rep. Og efter den uheldige start, har det gået smerte frit. Vel indtil nu...
Avatar billede kraka Nybegynder
22. oktober 2002 - 22:56 #12
Ja det er utroligt at man ikke kan lave et system så batteriet bliver koblet fra automatisk når det er helt opladet. Min erfaring med disse batterier siger også at det er bedst at pille dem ud og lægge dem i tasken. så kan man altid putte det i når man skal bruge det. Hvis det er sjældent ved man det som regel lidt før og kan så lige give det en opladning.
Prøv først at lade den køre helt tør, og så lad den lade helt op igen. Så skulle dit problem være væk.
Avatar billede kraka Nybegynder
22. oktober 2002 - 23:01 #13
jeg kendte en der havde en IBM TP600. Han troede det var godt for batteriet med lidt motion, så han startede hver morgen med at aflade det helt (ned til ca 3%) og så satte han stikket i. Det holdt 1/2 år så var batteriet slidt op.
Avatar billede totterfc Nybegynder
23. oktober 2002 - 01:27 #14
Nu lukkede og slukkede computeren. Men inden jeg oplader den igen. Hvad er egentlig bedst at gøre? Skal jeg blot tage batteriet ud nu (helt tomt) eller er det bedre at tage det ud helt fuld? For som I ganske rigtig siger er der jo ingen grund til jeg har batteriet i, når jeg aldrig rigtig bruger det.

Man skal dog huske at bruge det engang imellem ik? Kom endelig med flere gode råd og svar på spørgsmål jeg endnu ikke har stillet. ;)
Avatar billede kraka Nybegynder
23. oktober 2002 - 06:41 #15
Du skal tage det ud helt fuldt BESTEMT.
Avatar billede totterfc Nybegynder
23. oktober 2002 - 08:32 #16
Jo men du forstår vist ikke helt. Det jeg mener er skal jeg oplade det igen først (så det kan ligge opladt) eller skal jeg tømme det helt og så ligge det væk? For at det holder sig bedre etc. Noget helt andet hvad gør man med det hul man efterlader? Er jo rimelig kikset på mange planer, blandet andet at den nu er uligevægtig. Kan man få en dummy eller noget man kan sætte ind, så der ikke pludselig ligger et halv kilo popcorn derinde ;).
Avatar billede kraka Nybegynder
23. oktober 2002 - 19:36 #17
Du skal tage det ud når det er fuldt opladet. Tag en tur til Amsterdam de har sådan noget brunt stads som passer godt i hullet. Når du kommer hjem sælger du din PC for det dobbelte --nej det er bare fis--  men vægten passer bedre end popcorn.
Avatar billede tubber Juniormester
23. oktober 2002 - 22:13 #18
Efter hvad jeg kender til med de der laptops (også fra min egen) er at hvis man ikke lader bateriet løbe helt tør min. en gang om ugen falder levetiden på det, og er softwaren dårlig vil den sige at bateriet ikke er helt fuldt, selv om det ikke kan putte mere på det.....Fordi den siger bateriet ikke er ladet helt op er fordi softwaren tror at der kan være mere på bateriet...

/Tubber
Avatar billede totterfc Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:14 #19
Kraka: Ja god ide ;) Men i lufthaven skal man vise at computeren kan tænde :( Og jeg gider ikke i tog eller bil. :) Syntes dog stadig det er irriterende med det hul i siden på den. Og uligevægten er heller ikke så smart.

Ok så det I siger er lad batteriet helt op, tag det ud og lad det ligge der en uge. For så efter en uge lade det køre helt flad igen osv?
Avatar billede dk_gladiator Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:17 #20
I min Compaq kan det lade sig gøre at kalibrere batteriet, det skulle, i hvert fald i teorien, hjælpe.
Jeg kan gøre det fra PowerOption i kontrolpanel.
Avatar billede dk_gladiator Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:18 #21
Avatar billede kraka Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:34 #22
Jeg kan godt se det der med uligevægten, prøv at fylde 1/2 kilo bytes ekstra på den (hvis disken sidde i den samme side) ellers må du fjerne nogen. Hvis den står på et bord betyder det vel ikke så meget med uligevægten, og har du den på skødet er det vel rart at den ikke vejer så meget. Nej der findes ingen dummybatterier, men hvis du lader det sidde i har du jo et inden et år :-)
Avatar billede totterfc Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:35 #23
Ønsker blot et svar på det sidste der...

Ok så det I siger er lad batteriet helt op, tag det ud og lad det ligge der en uge. For så efter en uge lade det køre helt flad igen osv?
Avatar billede kraka Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:44 #24
Ok så det I siger er lad batteriet helt op, tag det ud og lad det ligge der en uge. For så efter en uge lade det køre helt flad igen osv?

Ja det er en udmærket ide, en uge synes jeg måske lige er ofte nok, jeg har et par stykker (3) og bruger batteriet mere eller mindre 1-2 gange månedligt. Jeg lader dem sjældent helt ned da det ikke skulle vær nødvendigt ved de moderne Li-Ion batterier
prøv  http://www.batterier.dk/  der har et forum om batterier
Avatar billede totterfc Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:50 #25
Forum for batterier...Ja hvorfor ik! :) Nu er jeg ved at lade batteriet op igen. Nu ved jeg så ikke om den lader helt op til 100% om lidt. Men om den gør eller ej syntes jeg lige der er et godt spørgsmål. Hvis nu batteriet ikke lader helt op og altså har en fejl (hvis dette altså ikke er normalt) dækker garantien så? Altså bør man så sende den tilbage og få et nyt batteri?
Avatar billede kraka Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:57 #26
Batterier har normalt kun 1 års garanti, selvom PC'en har 2 eller 3 års garanti. (også efter den nye købelov som kun gælder reklamationsret)
Avatar billede kraka Nybegynder
24. oktober 2002 - 16:58 #27
Du kan også købe alverdens batterier på http://www.batterier.dk/.
Avatar billede tubber Juniormester
24. oktober 2002 - 17:00 #28
Det gælder for stort set alle baterier, at deres levetid falder, hvis de ikke bliver tømt 100% hvergang....hvis man tømmer det helt 1 gang om ugen tager den process meget lang tid, men klatlader man hele tiden igen og igen og aldrig lader det løbe tør, så falder levetiden.....

og det er der ingen garanti der dækker :O/

/Tubber
Avatar billede totterfc Nybegynder
24. oktober 2002 - 17:01 #29
Har lige hurtigt været inde på www.batterier.dk

Hej Anders.

Li-Ion batterier opbevares bedst ved stuetemp.
Inden opbevaring bør de været opladet til 30-50%. Derudover anbefales det, at oplade disse batterier en gang om året, for at undgå dybdeafladning.

Jeg håber, at ovennævnte kan hjælpe dig.

Med venlig hilsen
www.batterier.dk

[ Hvorledes bør et Li-ion batteri opbevares når det ikke er i brug )opladet eller afladet) for at få den længste levetid?]
Avatar billede tubber Juniormester
24. oktober 2002 - 17:02 #30
Nej det jeg mener er at du kan lade det op løbende uden det løber tør, men 1 gang om ugen skal du lade det løbe tør....er skaden først sket så er der ikke noget at gøre.....

Jeg har selv et bateri jeg har misbrugt som overhovedet ikke kan lades længere.....
Avatar billede totterfc Nybegynder
24. oktober 2002 - 17:08 #31
Ok nu forklarer jeg lige helt præcist. Jeg har haft min bærbar stående på bordet det meste af det halve år jeg har haft den. Altså bruger den blot som en lille stationær, når jeg tager den med nogen steder, bruger jeg også bare strøm. Batteriet har siddet i altid. Men så i mandags opladede den kun til 94%. Eller rettere den var faldet med 6%. Jeg kunne ikke få den til at lade helt op igen. Nu har jeg så tømt batteriet helt. Og lige nu er jeg ved at se om den kan komme helt op på 100% igen. Bagefter det vil jeg lade batteriet falde til 30-50% og opbevare det i en lille kasse. Jeg vil så tage batteriet frem hver 3 måned for så at tomme det, for så at fylde det, for så at fylde det til en 30-50&% for så at genskabe processen efter 3 måneder.

Håber det giver mening og I giver mig ret i det er den bedste løsning.
Avatar billede kraka Nybegynder
24. oktober 2002 - 17:15 #32
Tubber >> det du har lært gælder for de gamle NiCd batterier som havde en "hukommelse" for hvor meget der var ladet på, og så kunne man kun bruge den mængde efter et stykke tid.
Det batterier:dk mener er (tror jeg) at batteriet mindst skal være opladet 30 -50 %. Så den løsning du skitserer er udmærket.
Avatar billede totterfc Nybegynder
24. oktober 2002 - 17:19 #33
Kraka: Aha så det ville altså være om ikke bedre så lige godt at det var fyldt op til 100%? Men jeg læser det bare ikke helt sådan. For jeg ville da hellere bare fylde det helt op med det samme.
Avatar billede kraka Nybegynder
24. oktober 2002 - 18:04 #34
Efter min mening og erfaring Ja. Men prøv da at stille det spørgsmål på Batteriforummet. Batterier er en "videnskab" som der bliver forsket meget i så der kommer hele tiden nye Guidelines.
Avatar billede totterfc Nybegynder
29. april 2003 - 01:11 #35
Sorry havde vist glemt eksperten efter jeg fik løst mit problem... Tak for hjælpen gutter. Problemet løste sig selv, efter jeg lod batteriet løbe tør og så oplade det igen.