Avatar billede madd Nybegynder
20. oktober 2002 - 22:02 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Sort / Hvid med tv-out

Hejsa,

Efter utallige gange at have forsøgt at få mit tv-out til at virke ordenligt, tyer jeg nu til jer Eksperter :)

Jeg konkluderet at jeg må ligge inde med et grafikkort med Composite out (rundt sort stik, 4 små huller) samt et andet stik (gult, eet hul - jeg går ud fra dette er SVHS?).

Jeg har desuden et kabel fra det jeg formoder er composite-out på grafikkortet til scart indgangen på min fjernsyn, forbundet via. et kabel med et scart i den ene ende og 3 ledninger i den anden (et rødt, et hvidt og et composite).

Dette resultat giver sort/hvid på mit TV.

Jeg har derefter forsøgt at indstille skærmkortet til PAL samt "Sammensat video-out" i "Video-output format".

Dette giver samme resultat.

Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke 100% ? Jeg har hørt noget om en converter, men før jeg ofrer penge på det, ville jeg høre om der findes andre muligheder.

Mange hilsner,

Mattias
Avatar billede rkhdk Nybegynder
20. oktober 2002 - 22:05 #1
du har bytte rundt på composite og S-VHS
S-VHS => rundt stik med 4 små huller
Composite => rundt stik med eet hul imidten

understøtter dit TV S-VHS via scart?
ellers skal du have en S-VHS => RCA converter den kan købes i din lokale Radio/TV forhandler for ca 75-100kr
Avatar billede madd Nybegynder
20. oktober 2002 - 22:13 #3
Okay :) Så er det S-VHS jeg har i lige nu.

Nej, så vidt jeg ved har mit TV ikke S-VHS.

Og så lige et ekstra spørgsmål - hvis jeg så stikker ned og køber en converter, så laver den signalet om til RCA ... og RCA er ?! Kan jeg bruge samme kabel eller skal jeg samtidig købe et nyt kabel fra RCA -> Scart ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
20. oktober 2002 - 22:17 #4
RCA => Composite => alm phono stik
det er bare den converter der hedder S-VHS to RCA

dit TV understøtter nok ikke S-VHS via scart, og derfor er det s/h

det jeg har gjort er at bruge et S-VHS kabel fra min DVD også sidder den converter i den anden ende (oppe ved TV'et), hvor jeg så bruger et Composite/Phono kabel til de sidste 10cm
Avatar billede madd Nybegynder
20. oktober 2002 - 22:22 #5
Dvs. jeg i bund og grund skal købe endnu et kabel - fra RCA til Scart ?
Avatar billede west Nybegynder
20. oktober 2002 - 22:25 #6
nej dette kabel hjalp mig fra at se s/h til at se farver

http://www.sandberg.it/sandberg/kabler/50365.HTM
Avatar billede madd Nybegynder
20. oktober 2002 - 23:29 #7
west > Det ser meget godt ud. Hvor kan man erhverve sig sådan et ? :)
Avatar billede madd Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:32 #8
Nu har jeg så været nede i Fona og spille dum. Self. havde de hverken det ene eller det andet, men den flinke mand fik mig til at købe en converter fra Composite -> RCA/Scart til den nætte sum af 100 kr. Udover det har jeg købt et Composite kabel fra computeren til Scart/RCA stikket - til 150 kr.

Samme resultat, og fjernsynet er STADIG sort/hvid. 250 kr ud af vinduet :/

HJÆLP!

/Mattias
Avatar billede henninga Novice
21. oktober 2002 - 22:34 #9
Normal farvekodning for Phono-stikkene er:
Gul = Video (composite)
Rød = Audio højre
Hvid = Audio venstre (eventuelt sort)

For mig lyder det som om du havde det rigtige stik fra starten. Scart i den ene ende og 3 stik i den anden. Scart ind i fjernsynet og "gul" i det gule hunstik på grafikkortet.
Det lyder mere som en indstilling af grafikkortet.
Avatar billede madd Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:13 #10
Det er mig der tåger rundt. I min kommentar d. 21/10-2002 kl. 13:32 skal Composite byttes ud med S-VHS.

henninga > det første stik jeg havde var et stik med s-vhs samt de to audiostik.
Avatar billede henninga Novice
21. oktober 2002 - 23:29 #11
Jeg forstår ikke rigtigt.

Jeg bruger
1 scart adapter ind i fjernsynet. den har 3 Phono hunstik i bagenden (Gul/Rød/Hvid).
3 stk phonokabler, Gul mellem scart og TV-out. Rød+Hvid til audio.

På dit Grafikkort er der en SVHS-bøsning (4 ben) og en Phono-bøsning (Gul, 1 hul).
Du skal bruge den gule (Phono) og føre over i et scart stik. Der skal ikke bruges convertere eller omformere etc. for signalet er composite og skal blive ved med at være composite.
OK???
Avatar billede madd Nybegynder
22. oktober 2002 - 14:26 #12
Yes. men så må jeg ned i Fona igen :)

Lige nu har jeg;

1 kabel fra SVHS til Scart (bruges ikke. prøvede med dette i første omgang)
1 converter fra SVHS->RCA/Scart (bruges)
1 S-VHS kabel fra SVHS udgang på grafikkort til ovenstående converter

Må smutte ned i Fona engang senere og se på sagerne.
Avatar billede madd Nybegynder
23. oktober 2002 - 17:59 #13
Jeg har hermed fundet nogle ledninger frem i gemmeren og jeg har nu fået farver på mit TV.

Jeg bruger;

1 "samler" af audio r/l samt composite til scart.
1 stk. phonokabel mellem composite-out til ovenstående scart adapter.
Avatar billede henninga Novice
24. oktober 2002 - 03:11 #14
Ja - det var jo godt du fik det hen.
Håber du fik pengene retur for det andet.
Avatar billede henninga Novice
11. december 2002 - 01:17 #15
Hvad med at Lukke spørgsmålet ???