Avatar billede hono Nybegynder
20. oktober 2002 - 13:59 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Mere råt udtryk

Jeg har her i ferien blandt meget andet forsøgt at forbedre min photoshopkundskaber, da det ikke er min stærkeste side.

Men gik af den grund i gang med at lave et billede. Dette skulle forestille en blyanttegning og nogle forskellige ting ovenpå (lineal, briller mm.). Det kan ses her: http://www.hono.dk/tegning.gif

Jeg synes selv det er blevet over forventning. Men nu begynder jeg alligevel og blive kritisk. Jeg er nogenlunde tilfreds med brillerne, og jeg kan godt lide linealen. Blyanten er jeg imidlertid ikke helt tilfreds med, den har et for "tegnefilmsagtigt" udtryk. Den ser ikke vildt realistik ud. Det samme gælder for det stykke af forstørrelsesglasset man holder på.

Derfor ville jeg høre om der er nogle der har en ide til hvordan disse kan få et mere realistisk udseende. Jeg er også modtaglig for forslag og kritik til andre ting på billedet.

Hono
Avatar billede prodic Mester
20. oktober 2002 - 14:18 #1
Umiddelbart ser det jo ganske fornuftigt ud det hele.
Men hvis vi skal fokusere på de 2 elementer som du personligt er utilfreds med, så virker det som om at tingene er for pæne(underforstået for rene).
Lidt "skidt"/Noise og lidt slitage(blur/smudge) på de rigtige steder vil fremhæve det realistiske i de 2 elementer, efter min mening naturligvis.

Specielt 1 ting ved blyanten undrer mig - hvis vi ser en blyant direkte ovenfra, som i dit billede, så forekommer det mig underligt at blyantens flade ende kan ses. Den burde være gemt væk da den er lige og ses ovenfra.
Du kunne evt. lave lidt bidemærker i blyanten, sådan nogle havde mine ihvertfald i folkeskolen.
Evt. et stykke viskelæder, der er lettere brugt ville være godt.
Og burde farven ikke være orange?

Forstørrelsesglasset - burde det ikke forstørre det man ser? Det skal ikke være voldsomt meget, men en smule har også ret.
Evt. kan du også lysne den del hvor glasset rammer tegningen.
Avatar billede hono Nybegynder
20. oktober 2002 - 14:28 #2
prodic >>  Det med slitage vil jeg kigge på, det lyder som en god idé!
det med blyantens top har du helt ret i, det vil blive fjernet, det er også en af de ting jeg var utilfreds med!
Bidemærker vil jeg forsøge mig med, sådan nogle har mine blyanter også :) - men mine er altså gule, ikke orange :P

Mht. forstørrelsesglasset. Det ER forstørret (var faktisk en af de ting jeg godt selv kan lide). Prøv at se godt efter. Kan man i det mindste ikke se, at "kanterne" indenfor glasset, og udenfor, ikke passer sammen? Jeg har bare brugt den der spherize-effekt.

Men det med at lysne det er heller ingen dårlig idé

Takker!

Hono
Avatar billede prodic Mester
20. oktober 2002 - 14:33 #3
Jeg skal måske lige omformulere det med forstørrelsen. Jeg kan skam godt se, at det er forstørret. Dog undrer det mig, at det er så sløret. Det burde være renere/skarpere i kanterne og ikke så sløret som det er tilfældet nu.
Det kan skyldes at du har brugt spherize-effekten.
Jeg ville nok forsøge, at lave en selection af selve glasset og bruge transform til at forstørre det en smule - ikke meget, men lidt.
Evt. kunne du også se om du kunne ramme effekten der giver "bulen" i glasset.
Du kan nok se det på et rigtigt forstørrelsesglas hvor midten er højest og siderne er lavere.
Bare en ide :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
20. oktober 2002 - 15:32 #4
Jeg ville da også gerne komme med en lille kommentar.
Først linialen  Den vender forkert altså tallene og logoet. Når du tegner efter en liniale har du ikke det bredde stykke for oven men for neden så du har fingerne fri når du tegner en streg. Håber du forstår ;)
Brillerne ville jeg lave lidt mere 3d agtig da jeg syntes det ser ud til de er flade. Prøv feks at smide en skygge ved de runde kanter på brillen. Måske vippe dem lidt du kan bruge transform skrew eller destort til det, da jeg mener at briller ikke bare ligger fladt når man ligger dem, men er ikke lige 100% sikker da jeg ikke lige har nogle briller.
Der er måske også lidt for meget skygge på håndtaget af forstørrelseglasset.
Ellers syntes jeg det ser meget godt ud.
Avatar billede spe Nybegynder
20. oktober 2002 - 15:48 #5
Det ser godt ud det du har lavet :-)

Jeg har lagt en blyant på denne adresse www.dtpkursus.dk/eksperten/blyant.html
Du kan kigge på og måske få gode ideer af.
Den er godt nok lavet i Illustrator men du vil kunne lave ligenden i Photoshop. Læg mærke til de helt små detaljer. Der ligger små højlys på kanterne og er lidt forløb i spidsen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. oktober 2002 - 16:56 #6
Jeg synes det ser rigtig godt ud alt sammen. Kan du ikke lave en tutorial. Det kan da ikke tage lang tid,!!!! vel ;-)
Avatar billede spe Nybegynder
21. oktober 2002 - 00:25 #7
Hvis du vil lægge lidt træstruktur i blyantens spids kan du måske bruge dette: www.dtpkursus.dk/eksperten/trae.html
Avatar billede hono Nybegynder
22. oktober 2002 - 21:45 #8
Takker for alle svarene. Jeg har endnu ikke nået at lave alle de rettelser i har foreslået, men arbejder løbende på det (når jeg lige har 15 min his og her). Her nogle kommentarer:

Prodic >> Okay, så forstår vi alligevel hinanden ang. forstørrelsesglasset. Jeg har prøvet at "ramme effekt med bulen i glasset" som du siger, ud held. Har du ikke et forslag til en specifik fremgangsmåde?

Michael-k >> Takker for det med linealen :) Jeg lavede den bare ud fra hovedet, så derfor den ikke blev helt som den skulle være. Det er rettet nu (ændringen er dog ikke uploadet). Ligeledes er skyggen på forstørrelsesglasset reduceret, da jeg også godt kunne se at den var lige kraftig nok. Det med brillernes "dybde" er noget jeg allerede før dette spørgsmål blev postet havde rodet med. Det har voldt mig en del problemer, men jeg forsøger mig stadig.

Spe >> Takker for den blyant, den er virkeligt sej, og jo også en af de ting jeg havde problemer med på billedet. Især synes jeg godt om "toppen" med hviskelæderet, så det vil jeg nok prøve at efterligne :P. Det med træeffekten vil jeg forsøge, er dog i tvivl om hvor tydeligt det vil blive på min lille blyant

Bufferzone >> Hehe takker mange gange. Havde ikke just forventet at blive opfordret til at lave tutorials. Jeg må dog i første omgang skuffe dig. Lige for tiden er jeg ret optaget, og det vil dog tage nogen tid med screenshots, forklaringer mm.. Desuden er der det problem at jeg som nybegynder ikke har så meget "kontrol" over hvad jeg laver. Det vil sige at jeg prøver mig lidt frem til jeg synes det er godt nok. Det vil der næppe komme nogen god "tut" ud af, da jeg ikke kan give nogle smarte, præcise tricks til hvordan en given effekt opnås. Men jeg vil da ikke afvise at jeg alligevel forsøger mig med en tutorial engang :). I så fald skal nok gøre dig opmærksom på det!

Tak skal I have allesammen for den foreløbige hjælp! Jeg lader spørgsmålet stå åbent indtil alle jeres forslag er afprøvet, indtil da kan der nemt komme flere spørgsmål fra mig her :)

Hono

Buffer
Avatar billede prodic Mester
22. oktober 2002 - 22:18 #9
hono->Et uafprøvet forslag ville være at lege lidt med noget airbrush for at fremhæve enkelte steder og lave skygge andre steder.
Dette skal naturligvis være meget svagt - men også nok til at man kan se forskel.
Forskellen vil være endnu tydeligere hvis kanterne i tegningen var helt skarpe.
Du skal groft sagt "bare" lave en genskærs-effekt via noget airbrush. :)
Du kan vel i princippet også lave effekten med et gradient-tool - men det er ikke den metode jeg ville vælge.
Avatar billede staz Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:16 #10
heysa...

Det ser sgu nice ud. Men der er dog nogle ting som jeg godt vil give en kommentar :o)

Selv tegningen >> Man kan ikke se det er et stykke papir. Hvad med at ligge det lige skråt og smide en baggrund af et skrivebord på. Selve tegningen er helt kanon... har du selv tegnet den?

Blyanten burde være lidt mere "livlig". Den er ret så flad ude på spidsen.

Forstørrelses glasset er også okay, men grebet er lidt lille i forhold til alt det andet.

Din linial er helt kanon. Ikke rigtigt nogle kommentare til den :o)

Brillerne saver jeg dog en skygge på... og de andre skygger du har synes jeg ikke er særlige gode. De er for stor på en eller anden måde...

For et stykke tid siden lavede jeg faktisk også sådan et "nuskaldergøresnogetvedminephotoshopskilzz-billede", og det endte med at se sådan her ud: http://www.pixel-studios.dk/netimage/pic/1.jpg - Mine skygger ligger heller ikke helt rigtigt, but what the f...

---- Staz ----
Avatar billede musicchart Nybegynder
29. oktober 2002 - 20:08 #11
Flot flot :) Hvor længe har du arbejdet med photoshop, siden du kalder dig nybegynder? Synes dine blyantsskitser er ret interessante. Er de håndtegnet -> scannet eller hvad?
Avatar billede hono Nybegynder
29. oktober 2002 - 22:20 #12
misicchart >> Jeg har egentlig haft photoshop i godt et år, men er først foralvor begyndt at bruge det de sidste par måneder (har lavet lidt før). Mine skitser der desværre ikke håndtegnede. De er lavet ud fra rigtige billeder, som jeg så har manipuleret med, indtil det ligende en blyanttegning. Noget med "find edges" og en masse andre filters.

Hono
Avatar billede staz Nybegynder
30. oktober 2002 - 10:24 #13
Musicchart... af en eller mærkelig grund kan jeg ikke sende en mail til dig så jeg poster lige det her:

Træpladen har jeg lavet ved at bruge en teknik som jeg faldt over for noget siden, se her på mit site: http://www.pixel-studios.dk/pixelv4/tutorials/trae/index.html

Nøgleringen har jeg lavet vha. en tutorial som ligger på www.thewebmachine.com - Klik ind under photoshop og så gå et godt stykke ned af i menu´en.

Jeg har arbejdet med Photoshop i 2 år ca... begyndte fordi jeg er ved at tage uddannelsen som mediegrafiker.

---- Staz ----
Avatar billede hono Nybegynder
15. januar 2003 - 16:12 #14
UPS!! Jeg havde fuldstændig glemt det her spørgsmål - troede jeg havde lukket. Det gør jeg så nu (bedre sent en aldrig) og opretter nok et nyt spm. når jeg har fået ordnet alle rettelserne.

I må meget undskylde den lange ventetid!!