Avatar billede padde Nybegynder
01. oktober 2000 - 11:29 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Brug af melodier på hjemmeside

Hvordan er det nu med at bruge stumper af melodier på en hjemmeside - Hvor meget koster hvad og hvad er gratis... er der ikke en bagatelgrænse, hvis man kun bruger få sek. af en sang?
Avatar billede bbs Nybegynder
01. oktober 2000 - 11:30 #1
En Realplayer version af en sang må du gerne have på dit site, et mp3 nummer er FORBUDT!!!
Avatar billede padde Nybegynder
01. oktober 2000 - 11:31 #2
- der må da stadig være en ophavsmand til sangen ...
Avatar billede bbs Nybegynder
01. oktober 2000 - 11:32 #3
Realplayer er lovlig, da man skal være online for at spille sangen...
Avatar billede denboj Nybegynder
01. oktober 2000 - 12:13 #4
jeg vil gætte på at rettigheder på sange skal overholdes uanset hvordan man spiller dem - radio og tv-stationerne betaler en bondegård for at få lov til at spille en sang - hvorfor i alverden skulle det være anderledes med hjemmesider. Med hensyn til om det er lovligt at spille tre sek. så ved jeg det ikke. Alle laver jo covernumre - men de betaler jo ofte også afgift til dem der har rettighederne.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
01. oktober 2000 - 12:34 #5
Det er skam lovligt nok at have melodier liggende på din hjemmeside, men men men....

Du må ikke have nogle former for musik du ikke har rettighederne til liggende... hverken i Real, Windows Media eller for den sags skyld Mp3 liggende...

Altså kun musik du selv har lavet eller har opnået rettigheder til at lægge ud... Og hvis du  lægger musik ud skal du betale KODA afgift!
Og afhængigt af hvilken kunstner, kan du komme i alvorligt klammeri med pladeselskaberne... Bl.a. Sony er ganske aggressive her... å nak med dem før du lægger noget ud...
Selv det band jeg spiller i er koda registreret og vi kan ikke engang linke til vores egen musik uden at skulle betale afgift...

bbs/ MP3 er absolut ikke forbudt bare du selv har rettighederne til numrene... Og de selvfølgelig ikke er kopiret fra et digitalt medie... Det er det der er forbudt...
Avatar billede padde Nybegynder
01. oktober 2000 - 13:51 #6
men er det ikke noget med, at hvis musikken er over 30? år gl. bortfalder KODA?

Avatar billede kotelet Nybegynder
01. oktober 2000 - 15:35 #7
Jeg er ret sikker på at du må spille alt det musik du vil på nettet, så længe det ikke er muligt at downloade det og at musikken er analogt optaget. Dvs... Kun ikke-digitale optagelser.

Så for alt hvad jeg ved, burde der ikke være nogen problemer med det.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
01. oktober 2000 - 20:44 #8
padde/

Du har ganske ret i at der bortfalder Koda og det er rigtigt nok at der er en 30 års grænse, men den gælder også kun vis komponisten er død. Så ikke noget med at Streame, den ellers så populære Bent Frabricius Bjerre endnu....

/kotelet

Du er helt galt på den!

Ophavsretten kommer du ikke udenom ...

Forestil dig en Nasterklon, hvor man kunne hente Metallica overspillet fra bånd.... Tror du Lars og drengene ville blive glade...
Avatar billede hermandsen Juniormester
01. oktober 2000 - 22:25 #9
Hvis du vil ta\' i mod et godt råd, så hold dig langt fra sådan noget. Enten kommer du i problemer eller også kommer din pengepung i problemer. Det er bedre at vente til du er helt sikker. Der er ikke noget der er sikkert med hensyn til musik på nettet for øjeblikket. Så skulle det da lige være midi, men for at være ærlig, hvem gider så at høre på midi musik?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
01. oktober 2000 - 22:42 #10
Hermansen/

for den sags skyld kan der godt være afgift på midi sange...

Det er sangen der bliver Koda registreret og ikke hvordan man nu afspiller den...
Avatar billede denboj Nybegynder
01. oktober 2000 - 22:49 #11
jeg mener egentlig også at det er helt normalt at der er afgift på midi sange når f.eks. et telefon firma putter en svarer med musik på køber de jo en eller anden midiboks hvor de betaler afgift - Faktisk ikke så meget har jeg hørt
Avatar billede hermandsen Juniormester
01. oktober 2000 - 23:02 #12
Okay, det kan der være noget om, men hvis det alligevel skal være mp3 så se lige det her: http://www.comon.dk/20/view.asp?ID=6696 Det kan kun anbefales at vente hvis man vil ha\' mp3.
Avatar billede padde Nybegynder
02. oktober 2000 - 12:33 #13
Jeg skulle som også bare bruge nogle melodistumper som en slags intro, ikke noget siden afhænger af :)
Det jeg havde håbet på, var at der var en bagatelgrænse, - altså, at de ikke kostede noget hvis man kun brugte 10 sek. af en melodi...
- jeg kan da også bare skrive til KOD :)
Avatar billede padde Nybegynder
02. oktober 2000 - 12:36 #14
kodA... :)
Avatar billede funnysite_dk Nybegynder
02. oktober 2000 - 12:40 #15
Midi-filer er lovlige og kan bruges på hjemmesider. Download her: http://msnhomepages.talkcity.com/RedmondAve/cs2222/midi/midi.zip
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2000 - 14:49 #16
Jeg har på et tidspunkt eksperimenteret lidt med at få min hjemmeside til at spille en *.mod fil som stort set ikke kunne skelnes fra en rigtig melodi. Det fede var at den fyldte ca. 21 k. Tricket kan jeg bare ikke huske for det var temmelig omstændigt, der skal vist instaleres et plugin i browseren og det fungerer jo så kun med den ene browser. Er der en der har erfaring inden for dette om hvad det smarteste er og gøre sådan i det hele taget?
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2000 - 14:54 #17
Den var der sku endnu, jeg troede ellers at det var blevet slettet værsgo! 1 stk. MODULE-FILE PÅ 21 K. http://www.see-you.subnet.dk/welcome/welcome.htm
Men det kræver vist at der er noget instaleret, eller hvad???