Avatar billede badkarma Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:13 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

GPS udstyr til med meget lav fejlmargen

Hey...

Jeg er ude efter en GPS enhed, som kan give mig præcise målinger, som ikke har over en meter i fejlmargen(helst...) Hastigheden er ikke af så stor betydning, blot at den kan lokalisere et par sateliter inden for en time. Endvidere skal den helst kunne tilsluttes en pc(bærbar via usb), dog ikke nødvendigt men praktisk til min anvendelse.
Enheden skal hovedsageligt bruges til målinger udendørs, og derefter behandles på pc. Går udfra at jeg skal have en gps modtager der kan aflevere omkring et 8 til 16 cifret koordinat...?!?
Prisen er mindre relevant, men også af betydning i den sidste ende....

Hvis der i øvrigt findes software til håndtering af gps koordinater og indtegning af disse så er det også af interesse, da jeg slipper for at programmere selv....
Avatar billede Wezio Juniormester
12. oktober 2002 - 00:19 #1
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:27 #2
vedr programmer kunne du bruge mapinfo til kortlægning

prøv www.topdane.dk
www.gps.dk
Avatar billede dk_gladiator Nybegynder
12. oktober 2002 - 00:41 #3
VDO laver noget at det bedste der findes i navigationsanlæg til biler.
Jeg har ingen ide om de også laver den slgs GPS grej, men du kunne da prøve at sende den en mail.
www.vdo.com
De er ejet at Siemens, de laver da vist også en del GPS grej så vidt jeg ved.
Avatar billede Wezio Juniormester
12. oktober 2002 - 00:59 #4
Har en VDO-Dayton MS-5000 i bilen...

Den er kanon! Du kan se deres danske site her: http://www.vdo-dayton.dk

Vi brugte den også da vi skulle på ferie til Spanien i sommers.. :D
Avatar billede jimsim Nybegynder
12. oktober 2002 - 01:41 #5
Nu skriver du ikke hvor mange penge du har tænkt dig at smide i det... men det kan hurtigt løbe op.
Udstyret kan du f.eks købe her: http://www.trimble.dk/produkter.php og fandt lige denne: http://www.trimble.com/gistsce.html
Nøjagtigheden kommer ikke kun an på udstyret... modtagelse fra 8 satellitter og meget mere nøjagtig end fra 4 eller 2... men selvfølgelig også dyrere. Det kan du læse lidt om her: http://www.trimble.dk/hvadergps.php#13
Men det kræver også abonnement hos en udbyder, du kan finde en pakkeløsning her: http://www.gpsnet.dk/omgpsnet.php
Håber du kom lidt videre i din søgen.

Og hvis jeg må spørger, hvad vil du bruge det til, eller hvad har du tænkt at starte op?
Avatar billede scb Praktikant
12. oktober 2002 - 10:08 #6
Hvis det er til f.eks landmålere, er det ikke nok med et satelit baseret system, der vi nøjagtigheden aldrig komme under 2-5 meter.
Jeg har selv en VDO MS-5000, og den eneste grund til at den f.eks kan vise i hvilken side af motorvejen du kører, er at den kan sammenholde data med et fastlagt kort.

Man kan abbonere på et tillægssystem til GPS, som er en seperat modtager med korrektionssignaler, det koster xxxx Kr pr. måned, og bruges bl.a af landmålere.
-SCB
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. oktober 2002 - 10:08 #7
mht. fejlmargen mener jeg ikke at du kan komme ned på 1 mtr., det er vist noget amerikanerne bestemmer, har hørt om fejlmargen på minimum 15 mtr.
Avatar billede scb Praktikant
12. oktober 2002 - 10:21 #8
Retaxes> Det er rigtigt med amerikanerne de bestemmer hvor nøjagtigt systemet skal være, men for ikke at få for stor konkurrence fra de nye eropæiske system har de øget nøjagtigheden, så vidt vides til ca 5 meter,
men med korrektion data fra nogle alm. radiosendere, som du betaler et abboment for skulle nøjagtigheden være nede på 20 cm.
-SCB
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. oktober 2002 - 10:30 #9
scb>Ja, og det er vel noget landmændene betaler for, de kan vist ikke nøjes med 5 meters nøjagtighed til plovfurene ;o)
Avatar billede badkarma Nybegynder
12. oktober 2002 - 17:24 #10
talte med en tidligere militær gut, som sagde det samme som jimsim og scb.
Avatar billede badkarma Nybegynder
12. oktober 2002 - 17:30 #11
Skal iøvrigt bruge det til opmåling af arealer, som skal opgives til EU, og regner jeg forkert bliver jeg bonget for mange penge. Og derfor skulle jeg finde en gps måler med tilstrækkelig nøjagtighed, som jeg kunne bruge til at give koordinatter til et program der kan tegne udfra disse punkter. programmet i sig selv kan jeg nok selv lave, hvis ikke det er for dyrt at købe, og ang. prisen på udstyret er jeg lidt i tvivl, men omkring en 20 - 30000 burde vel kunne anskaffe et godt udstyr til det jeg skal.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
17. oktober 2002 - 13:38 #12
TRIMBLE gps bruges ved vejle amt til opmåling af losse pladser og andet og er et meget precist system.

Den ene er en GeoExplorer II og den anden er en PRO XL.

Til daglig bruger der ikke REAL-TIME korrektion, men korrigerer ved hjemkomst til kontoret med korrektionsdata fra LE34.