Avatar billede Slettet bruger
11. september 2002 - 11:33 Der er 3 kommentarer

Server Login

Hej Der!

Jeg har nu forsøgt at få INotes til at køre.
Fik til at virke internt. Derefter ville jeg have det til at virke ekstern, det virker nu, men før det virkede roddede jeg lidt med sikkerheden, og nu - både internt og ekstern bliver jeg præsenteret for Server Login skærmbilledet, når jeg prøvet at tilgå min mail-nsf fil på serveren.

Det skal lige siges at jeg har sat http tasken til at lytte på port 81.

Håber nogle kan hjælpe - vil gerne uddybe hvis det er nødvendigt!

Mvh.

Kim
Avatar billede bj123 Nybegynder
06. oktober 2002 - 20:10 #1
Hej Kim,

Først et spørgsmål - ønsker du virkelig ikke at blive promptet for password inden man får adgang til din post-fil via Internet ?

du skal prøve at checke nogle ting:

1. ACL'en på din mail-fil
Findes brugeren "Anonymous" angivet i ACL'en? Hvis ja - så check hvilke rettigheder brugeren har - hvis den står til "Ingen adgang" så skal du logge på før du får adgang til databasen.

Hvis Anonymous ikke findes, så check hvilke rettigeder der er angivet for -Default-, igen hvis den står til "Ingen adgang" så skal du logge på før du får adgang til databasen.

Til sidst skal du checke under Avanceret (stadig når du arbejder med ACL'en), her har du et felt der definerer maksimal adgang når databasen tilgås via en web browser. Hvis denne f.eks. er sat til "Ingen adgang" så kan du ikke åbne databasen via en browser.

2. ACL'en på databasen iNotes\Forms5.nsf
Ovenstående database indeholder meget af designet til iNotes klienten, og deles mellem alle brugere af iNotes. Hvis ACL'en på denne er sat forkert vil du have problemer med at logge på.

Igen skal du være opmærksom på Anonymous brugeren og -Default-. Normalt er det ikke en god idé at lade Anonymous have adgang til databaserne, men hvis de ikke har adgang så skal brugeren logge på to gange (fordi din mail fil og forms5.nsf databaserne ikke ligger i samme bibliotek på serveren).

Hvis du ønsker sikkerheden sat rigtigt op, skal databasernes ACL være som nedenstående:

mail\[filnavn].nsf
Brugernavn:      Brugertype:    Adgang:
-Default-        Ikke angivet    Ingen adgang
Anonymous        Ikke angivet    Ingen adgang
[dig selv]      Person          Manager / Designer
LocalDomainServes Server gruppe  Editor
[Din mail server] Server        Manager

iNotes\Forms5.nsf
Brugernavn:      Brugertype:    Adgang:
-Default-        Ikke angivet    Læser
Anonymous        Ikke angivet    Ingen adgang
[dig selv]      Person          Manager / Designer
LocalDomainServes Server gruppe  Editor
[Din mail server] Server        Manager

For så at undgå at brugerne skal logge på to gange for hhv. /mail realmet og /inotes realmet skal du kigge på SSO (Single Sign On).

Mvh. Brian
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2002 - 23:11 #2
Single Sign On er ganske interessant - er det noget man installere med, eller noget man slår til i Notes?

KHL
Avatar billede bj123 Nybegynder
27. oktober 2002 - 13:58 #3
Singe Sign er noget du "slår til" på serverdokumentet.

Under opsætning af HTTP tasken har du mulighed for at vælge Single Sign On (og angive om det er disabled, single server eller multiple servers).

Ved single server gælder din session på den server hvor du logger på.
Multiple servers anvendes hvis du har et web-miljø med flere servere, hvor disse kan "truste" hinanden således at du kun logges på én gang med har adgang til alle serverne.