Avatar billede pfp Nybegynder
25. august 2002 - 00:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Textures/material?

Hej,

Er der en der kan lære mig at anvende overflader på mine figurer? Der er en der hedder wood som jeg gerne vil prøve at overføre til en box, men hvis jeg prøver at trække-og-slippe så kan det ikke lade sig gøre...jeg får ikke "lov" til at slippe, hvis i forstår? Hvad kan jeg gøre?

Derudover kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan jeg henter mine egne jpg textures ind i material browseren.

Jeg anvender version 4.2

/peter
Avatar billede sparkl Nybegynder
25. august 2002 - 14:30 #1
Hej pfp,

Når du laver en standard figur der skal have texturer på dens overflade, er det vigtigt at du slår feltet "Generate Mapping Coords" til under figurens parametere.

Når du har slået dette til, og du vil påføre den en overflade starter du med at åbne din "materiale editor". Det kan du med en standard opsætning gøre ved at trykke på tasten "m".

Når du har materiale editoren åben skulle du gerne se en række grå kugler, som svarer til små previews af forskellige materialer. Disse kugler vil du kunne trække fra materiale editoren til din figur. Hvis du prøver at gøre dette, vil du kunne se at figuren får en grå overflade ligesom kuglen har i materiale editoren. Dette kan du også gøre ved at vælge din figur i viewporten og trykke på knappen "Assign material to selection" i materiale editoren. At kuglen i materiale editoren deler materiale med en figur i din scene, kan du også se ved at den har fået nogle små trekanter i hjørnerne af dens preview vindue.

Nu da du har påført din figur et materiale, kan vi nu prøve om vi kan gøre materialet lidt mere spændende. For at tilføje et af de forud definerede materialer som "wood" skal du nu have udskiftet dit grå materiale med dette.

Nedenunder kuglerne i din materiale editor er der en dropdownbox, og til højre for denne en aflang knap, hvor der nok står "standard" på. Med din grå kugle fra før valgt, skal du trykke på denne knap, og der vil komme en "material browser" op, som du skal bruge til at finde et materiale du ønsker at påføre din figur.

Ude til venstre under "Browse from" vælger du "Mtl Library" for at få de forud definerede materialer op på listen. Når du har fundet det materiale du ønsker markerer du det og trykker på "ok".

Nu skulle udseendet af kuglen i materiale editoren og figuren gerne have ændret sig, og ved at have din kugle i materiale editoren valgt og trykke på knappen "show map in viewport" skulle du gerne kunne se din texture på din figur i viewporten blive synlig.

Hvis du i stedet for ønsker at påføre figuren din egen texture, kan du vælge en af de andre kugler i materiale editoren og trykke på den lille kvadratiske knap, der er til højre for feltet diffuse under materialets parametere. Denne knap vil kalde din materiale/map browser frem, og ved at vælge "new" under "browse from" ude til højre, vil der komme en masse forskillige mapping typer du kan vælge frem. I dette tilfælde er du interesseret i den type der hedder "bitmap", som du markerer og trykker "ok".

Dette bringer en dialog box op som spørger dig efter placeringen af din texture. Under "files of type" vælger du her "all formats", og finder din ønskede textures placering, og trykker "ok".
Avatar billede sparkl Nybegynder
25. august 2002 - 14:33 #2
Der er desuden masser af god information at hente om materiale editoren i hjælp filerne.
Avatar billede pfp Nybegynder
25. august 2002 - 15:42 #3
Ahaaa...tak :-)

Kender du nogle gode danske steder omkring 3D Studio Max (jeg er totalt nybegynder). Jeg kender godt www.3dmaxer.dk

/peter
Avatar billede sparkl Nybegynder
25. august 2002 - 17:29 #4
Det er begrænset hvad jeg kender af gode danske 3DSMax sites..
Prøv evt. www.mha.dk der er lidt af hvert..
Avatar billede pfp Nybegynder
25. august 2002 - 18:32 #5
Okay de behøver heller ikke nødvendigvis være danske. Kender du nogle gode engelske/amerikanse da?
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. august 2002 - 18:34 #6
www.3dbuzz.com  er fed  har et hav at tutorials artikler osv.
Avatar billede sparkl Nybegynder
25. august 2002 - 19:37 #7
Af andre gode er der også:

http://max3d.3dluvr.com

www.raph.com