Avatar billede maz21 Nybegynder
22. august 2002 - 11:02 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Resize billeder

Hej Eksperter

Findes der et program som kan resize en masse billeder til nøjagtig den samme størrelse? Jeg skal bruge det til min hjemmeside hvor der skal være en del billeder af personer. Jeg har prøvet med Paint Shop Pro men det bliver ikke godt nok.
Avatar billede xyborx Nybegynder
22. august 2002 - 11:06 #1
Du kan prøve Irfan View (www.irfanview.com). Det bruger jeg selv til at resize billeder. Det kan godt nok ikke helt automatisk resize en masse billeder, så det vil kræve noget manuelt arbejde.
Avatar billede xyborx Nybegynder
22. august 2002 - 11:07 #2
.. Et link så du slipper for cut'n'paste ;)
http://www.irfanview.com
Avatar billede cthun Nybegynder
22. august 2002 - 11:08 #3
Du kan optage handlinger i photoshop, og derefter køre den med batch på et helt bibliotek!! Der holder hele vejen!
Avatar billede maz21 Nybegynder
22. august 2002 - 11:12 #4
Jeg tror ikke jeg fik forklaret mig helt præcist. Lad os nu sige jeg tager en masse billeder af alle de ansatte med et digitalkamera. Størrelsen på billederne er aldrig de samme og når jeg henter dem ind i Photoshop for at resize dem bliver billederne ikke lige store selvom jeg sætter alle billederne til at være 2,5 * 2,2 cm. Er der et program som kan klare dette?
Avatar billede cthun Nybegynder
22. august 2002 - 11:16 #5
Så åbner du et af billederne.. Åbner handlinger boxen... Begynder at optage..

Når du har resizet billedet til den rigtige størrelse trykker du stop ved handlinger...

Derefter går du ind i automatiser under filer og trykker på batch... DU vælger den handling du lige har lavet. Vælger et underbibliotek og trykker "go".. Så er alle dine billeder resized!
Avatar billede webmasterdk Praktikant
22. august 2002 - 11:32 #6
Med irfanview skal du gøre sådan her:
Start det
tryk på "b"
Vælg mappen indeholdende dine billeder
Vælg output format
vælg options, sæt kvalitet til 70-80
Sæt hak i "Use adnvanced options"
Gå derind og vælg din ønskede størrelse, og sæt evt. hak i "Preserve aspect ratio"
Klik ok
Vælg outpuy mappe
Tryk start
Avatar billede rbnh Nybegynder
22. august 2002 - 11:38 #7
Her er link til XnView, der er freeware! Programmet kan det du efterspørger både for et og flere billeder samtidig.

Man kan endda også få det installeret med danske menuer m.m.

Læs mere om programmet og hent det via: http://perso.wanadoo.fr/pierre.g/xnview/enhome.html
Avatar billede majsmarken Nybegynder
25. november 2004 - 08:54 #8
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
[Image Resizer]:
http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe

Ka' gøre det direkte fra stifinder - makér de grafikfiler der skal gøres noget ved. HøjreMussetast - Resize - følg guiden...