Avatar billede 4b4dk Nybegynder
18. august 2002 - 21:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Capsule texture

Hvis jeg laver en CAPSULE og vil smide et surface på den .. et billede.. hvordan gøres det nemmest så jeg ved at det billede som jeg nu vil smide på CAPSULEN lige præcis passer.. og ikke overlapper ..??

Skal bruge det så mine CAPSULER ligner piller.. når jeg har smidt et billede på dem som surface.. men mine billeder overlapper altid!..

Har kun licens til 3dsmax r3.. så det er den jeg bruger :/
Avatar billede zerohero Nybegynder
18. august 2002 - 22:15 #1
Mener du ikke hvilken UVW Map du skal bruge? Jeg brugte også engang en capsul der skulle forestille en gammel rusten metal-tank, men havde problemer med capsulens "default" map. Jeg løste problemmet ved at smide en ny UVW Map (Cylinder) på den og jubiiii, så passede texturen meget bedere...

Held og Lykke

ZeroHero
Avatar billede 4b4dk Nybegynder
18. august 2002 - 23:16 #2
en cylinder er jo ikke rund i kanterne?.. og UVW map ? .. du snakker i koder.. du må meget undskylde.. alt hvad jeg har brugt 3dsmax til indtil videre .. er abstrakte ting.. :) .. håber du gider at forklare lidt nærmere :)
Avatar billede zerohero Nybegynder
19. august 2002 - 09:36 #3
En UVW Map er en geometrisk map der bestemmer hvordan texturen skal ligge på et 3D objekt. I 3D Studio Max findes der kun primitive UVW Maps så som Plane, Box, Sphere, Cylinder osv. Alle 3D Objekter som 3D Studio Max er i stand til at skabe ("Create") har som "default" en UVW Map defineret. Hvis vi snakker om "Standard" objekter så som Plane, Box osv. så har de meget oplagt en passende geometrisk UVW Map. Men snakker vi om "Extended" objekter er de ofte delt op af flere UVW Maps som "default". Eksempelvis er din capsule delt op af 2 UVW Maps en Sphere (i enderne) og en Cylinder til det resterende. Derfor kan det se ud som om at texturen ikke passer sammen og at texturem ligesom "dækker" over sig selv. Men det gør den ikke!!!! Grunden til at det ser således ud er fordi at det er helv#%!... svært at få to forskellige UVW Maps med forskellige geometriske forme til at passe præcis med hinanden så det ser ud som at det er et stykke!. Derfor bør du sætte en ny UVW Map på din Capsule (I dette tilfælde passer er Cylinder godt) den vil derefter ignorere "default" mapsene og kun vise den nye UVW Map.

Kig i 3D Studio Max's hjælpe fil - det vil helt sikkert kunne hjælpe dig...

Held og Lykke

ZeroHero