Avatar billede pollas Nybegynder
02. september 2000 - 13:07 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Kølepasta

Dagens dumme: Har lige flået min gamle (larmende) køler af min gamle PC. Den efterlod en klat kølepasta - lidt på cpu\'en, lidt på den gamle køler. Nu har jeg købt en ny, har smækket den på og skriver i øjeblikket dette uden problemer.

Men var det en ide at få fat i lidt mere pasta og smide imellem delene, eller er det nok eller ligemeget, eller...? (hvad skal det egentlig bruges til?)

>> Alm. socket7-ting...

/A
Avatar billede hobbez Nybegynder
02. september 2000 - 13:33 #1
Kølepastaen forbedre kontakten mellem CPU og køledelen.

Luft isolerer, så derfor vil luft mellem CPU og køledel, giver en ringere køling da varmen har sværere ved at komme fra CPU til køledel. Jo mere kontakt (varmeledende kontakt) der er mellem de to dele, jo mere varme får du (logisk nok) trasporteret væk fra din kostbare CPU, og videre til køleren.

Jeg vil anbefale dig, at du køber noget kølepasta for en sikkerheds skyld.

Kig dog lige på køleren: Nogle kølere har et lyst \'klistermærke\' med samme funktion som kølepasta. Hvis din nye køler har det, så bør du skrabe den gamle kølepasta af, så \'klistermærket\' har maksimal kontakt med din CPU. Check lige at resterne af køleasta i så fald ikke har lavet dybe mærker. Så må du ty til kølepastaen igen.

/Rob
Avatar billede micki24 Nybegynder
02. september 2000 - 13:34 #2
Du skulle tage at at rengøre CPUén og den ny køle profil. Brug en klud fugtet med sprit til det.
Herefter påfører du en lille klat kølepasta midt på CPUen. Gnid så køleprofilen mod CPUen til du kan fornemme Metal mod Metal (emne mod emne), spænd så køleprofilen fast og du skulle nu have en mere effektiv køling af CPUen.

Det er måske ikke så vigtigt i dit tilfælde da dit system, tilsyneladende kører stabilt. Men hvis du overclocker eller har problemer med at systemet fryser så kan det være afgørende.

Kig evt. på www.overclocking.dk for mere info.

Mvh.
micki :-))