Avatar billede killroy7 Nybegynder
13. august 2002 - 13:37 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

HDD

Jeg købte en Seagate IV Barracuda fluid 60GB for noget tid siden, problemet er at jeg synes mit kabineet er begyndt at ryste mere er der nogle der kender en nem og billig løsning på dette problem?

P.S. har også en IMB 40GB i.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
13. august 2002 - 13:37 #1
Noise-Control no-vibes gummiophæng.
tager alle vibrationer!
Avatar billede killroy7 Nybegynder
13. august 2002 - 13:38 #2
Hvor meget vil den løsning komme til at koste tror du får begge HDD
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
13. august 2002 - 13:40 #3
185,- pr. hd (hos studiedata.dk)
Avatar billede Beach Mester
13. august 2002 - 13:41 #4
Du kan også bare hænge dine HD op i elastikker på en 5 1/4" plads i kabinettet. Det har jeg selv gjort og det virker perfekt!

//Beach
Avatar billede killroy7 Nybegynder
13. august 2002 - 13:41 #5
Er der andre muligheder da jeg er en fattig studerene på HTX som ikke kan få SU før om 2 år
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
13. august 2002 - 13:45 #6
så må du gøre som beach siger, enten med elastikker eller gamle cykelslanger.
Avatar billede killroy7 Nybegynder
13. august 2002 - 13:45 #7
Ja men bliver HDD ikke så varm så den brænder elastikkerne over
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
13. august 2002 - 13:47 #8
det tror jeg ikke
Avatar billede Beach Mester
13. august 2002 - 13:49 #9
Jeg har haft mine hængende i 2 x 5 elastikker i omkring 6 måneder nu, og de kører 24/7/365. Her har der ikke været nogle problemer med møre elastikker som jeg selv frygtede.
Og så til det bedste.... Metoden koster kun 5-6 kroner og så er der til mange diske *S*

//Beach
Avatar billede Beach Mester
13. august 2002 - 13:52 #10
Jeg er lige i gang med at uploade et billede så du kan se hvordan det ser ud!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
13. august 2002 - 13:56 #11
Her er et link til et billede jeg lige har taget hurtigt:
http://freestyle.dk/eksperten/hdd2.jpg

//Beach
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. august 2002 - 16:22 #12
hænger man dem op i elastikker får de ingen køling, så du skal sørge for at der sidder en blæser i umiddelbar nærhed.

Nyere HDD har det med at blive meget varmen, normalt ville man sætte dem i buret, men så er der ikke plads til elastikkerne.
Avatar billede Beach Mester
14. august 2002 - 08:30 #13
--->retaxes
Ingen køling er måske en smugle overdrævet da der jo stadig er massere af luft rund omkring selve disken.
--->killroy7
Som retaxes skriver så er det en god ide lige at kontrolere hvor varm disken bliver. Sæt evt. et termometer fast på den. Den må helst ikke blive over 45 grader varm!
Hvis du har en blæser der suger luft ind i kabinettet nederst og en blæser (evt. den der sidder i PSU) der puster luften ud i toppen så vil det under normale omstendigheder være nok køling.

//Beach
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. august 2002 - 11:48 #14
beach> buret jeg omtaler giver jo en form for varmeafledning via sin kontakt med harddisken.

Når jeg er i mod at man hænger den op i elastikker er det af 2 grunde.

1. nyere HDD er i forvejen med lydløse, flere kører i et fluidum.

2. nyere HDD har det med at blive utroligt varme, meget mere end de gamle typer, hvor det var nok at lede varmen væk via meatlburet.

Jeg har brændt en 40Gb af, ikke fordi den var ophængt i elastikker, men i buret.
Nu har jeg valgt at hænge den nye op i en 5" bail med 2 stk. blæsere der sidder lige nedenunder HDD'en.
Temperaturen ligger nu på 30°
Avatar billede Beach Mester
15. august 2002 - 08:16 #15
--->retaxes
Det kan godt være at de nye HD der køre i olie ikke larmer så meget, men de larber stadig en del og der er ganske meget at hente ved at hænge dem op efter min mening.
Jeg har selv en enkelt maxtor DiamondMax Plus D740X 80GB og selv om det er den mest lydløse disk jeg har i dyret så kom der ganske meget bonus ud af at hænge den op i en gang gummi.

Som du nok kan se på det bill. jeg tidligere har lagt op, så er det pt. åbnet helt op til min maskines indvolde (måske fordi jeg elsker at se på dem!) og når maskinen arb. alm. (uden defrag eller PS) så holder disken sig på de 35-38 grader uden nogen form for køling. Bliver det lidt for hot (over 40 grader) så tænder min DigiDoc5 for 3 store lede 120mm fans og så går der ikke mange splitsek. før den er nede på de 34-35 grader igen.
Jeg har for sjov (er det ikke derfor vi er her!) lige lagt endnu et billede op så du kan se mine påstande på tryk:-)
http://www.freestyle.dk/eksperten/hdtemp.gif

Jeg vil give dig mega ret i at ophængning i en form for køleprofil metal til metal klart vil køle mere en ellastikkerne, men hvis der er andre metoder at køle med som larmer mindre så er det jo kun at prøve at se om systemet kan klare det.

//Beach

PS. Lidt OT: Du skulle ikke ligge inde med en db måler?
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. august 2002 - 11:00 #16
nu prioterer jeg støj mindre end varmeafledning, men det er af helt andre grunde og jeg har ikke lyst til at se en afbrændt HDD en gang til.
Mit kabinet er lukket og forsynet med 4 stk. 8cm. blæsere udover de normale blæere til grafikkort og CPU.

Hvis det er mig du spørger om dB måler, så har jeg ikke set en siden jeg reparerede høreapparater en gang tilbage i 70'serne ;o)