Avatar billede sonic666 Novice
02. august 2002 - 09:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

at lave en sort sphere ???

Jeg skal lave en sort sphere(kugle) i paintshop pro. Jeg har brugt værktøjet preset shapes og valgt den form hvor der er billed at en rød kugle.
Hvad gør jeg nu når jeg gerne vil have kuglen til at blive sort men stadig se 3D ud.
jeg har prøvet at justere det med nogle color adjustments, men har ikke fundet noget der rigtig virker.
Der må være en nemere måde???
Avatar billede cdc Novice
02. august 2002 - 09:43 #1
du kan nok få lidt inspiration her inde www.pspgrafik.dk
Avatar billede cdc Novice
02. august 2002 - 09:44 #2
eller gå ind i colors og gray scale
Avatar billede lee Nybegynder
02. august 2002 - 15:33 #3
JA eller du laver kuglen og går ind og justere på farven http://pspgrafik.dk/begynder/shensfarv6.htm og sætter lightnes helt ned så den bliver sort.

/Lee
Avatar billede cdc Novice
02. august 2002 - 15:48 #4
kunne du bruge det til noget sonic66
Avatar billede lee Nybegynder
02. august 2002 - 16:13 #5
A HVAD ???

Du kan da ikke afvise et perfekt svar...

Sådan kan du gøre det og at afvise mit svar er ikke ok
Avatar billede bayzer Nybegynder
02. august 2002 - 16:25 #6
Man kunne også gå over til Photoshop og gøre sådan her : http://www.phong.com/tutorials/wiresphere/

Det er dog lettere at gøre som følger:
Nyt billede, transparent, og 5x5 pxls.
I venstre side og top laver du en sort streg.
Vælg Edit -> Define Pattern og giv mønsteret et navn.
Lav nu dit billede og vælg edit -> fill -> pattern, og vælg den fil du lige har "gemt". Markér nu en perfekt rund cirkel (brug shift) og vælg Filter -> Distort -> Sphereize. Nu skulle den være der.

En sort sphere er bare at markere en cirkel, filter -> distort -> sphereize, og lege lidt med ogradient og en sun burst.
Avatar billede cdc Novice
02. august 2002 - 16:33 #7
bayzer-> det findes sikker også en god løsning i 3D Studio Max.....

/cdc
Avatar billede lee Nybegynder
02. august 2002 - 16:47 #8
eller i GIMP ....

/Lee
Avatar billede claus_jac Nybegynder
05. august 2002 - 11:24 #9
en rund kugle er blot en cirkel med en "radial" gradient et eller andet sted med hvid som forgrund og sort som baggrund. Det hvide skal være stedet hvor lyset rammer kugle først og ofte vælger folk at det ca. er 1/3 del af x aksen og 1/3 del på y aksen. ALTSÅ
lav en rund markering, vælg en rund gradient med en hvid forgrund og sort baggrund. vælg det angivne startsted og træk ud til cirklens kant. Du skulle nu gerne have noget der ligner en sort kugle mmed en hvid refleksion!

Håber det hjælper.

Claus
Avatar billede lee Nybegynder
08. august 2002 - 00:10 #10
en anden gang kunne du måske forsøge med at forklare dig nærmere i stedet for bare at afvise ens svar uden vider kommetar.

Så havde du huritgere fået et svar du kunne bruge til noget.

prøv at læse dit spørgsmål igen og tænk over at du måske ikke liiiige havde forklaret dig godt nok.

/Lee