25. juli 2002 - 09:54Der er
9 kommentarer og 1 løsning
Er det lovligt!!!
Jeg arbejder i et medicinalfirma og har tilfældigt søgt på vores firmanavn. Jeg kunne derefter konstatere at vores konkurrenter bruger vores firmanavn som meta-taks, og dukker derfor op når man søger på os.
Er dette lovligt, jeg har forsøgt at spørge forskellige juridiske instandser, men her har man ikke et svar!. Er der nogle der ved noget om det?
Det er bl.a. nogle hollandske konkurrenter der bruger os som meta-taks!
Teknologi, AI og forretning er i centrum på Computerworlds Cloud og AI Festival i København d. 18. og 19. september. Se hele programmet for den store konference om strategisk brug af Cloud og AI på: www.cloud-festival.dk
Det kan godt være, det er uetisk, det konkurrenterne gør, men forhåbentlig er det ikke ulovligt. Efter min mening har internettet en særlig evne til at få lovgivere, jurister og bureaukrater ud på meget tynd is forbløffende hurtigt. Jeg er overbevist om, at verden er bedre tjent med, at selv konkurrenter kan skrive på deres hjemmesider, hvad de vi, end at vi skal til at have love for brug af metatags!
11.1.d. Meta-tagging Et særligt varemærkeretligt problem opstår ved såkaldt meta-tagging af hjemmesider: En "tag" er en kode, der indsættes i et dokument, og som beskriver, hvordan hele eller dele af dokumentet skal formateres. Tagging anvendes bl.a. i forbindelse med opmarkering under HTML-standarden til at justere margener, anbringe grafik el.lign., men også til at indikere, hvilke dele af dokumentet der skal være søgebart fra søgerobotterne på Internet. Dermed kan indehaveren af en hjemmeside eksponere sig for søgerobotter, der dermed leder brugeren direkte hen til hjemmesiden og således understøtter et større marked for de varer og tjenesteydelser, som måtte blive markedsført fra hjemmesiden. Da denne identifikation foregår skjult for brugeren (og altså gemt bag brugergrænsefladen), benævnes den undertiden "meta-tagging". Allerede fordi man gennem meta-tagging på effektiv vis kan trække et efterspørgende marked hen til en hjemmeside, er der ingen tvivl om, at meta-tagging under anvendelse af et varemærke indebærer kommerciel brug af dette varemærke, jf. vml. § 4.
Melitta-sagen
Dette resultat er ligeledes antaget ved U 1999.531 Ø om Melitta kaffefiltre. En virksomhed, der fremstillede kaffefiltre, der konkurrerede med det kendte Melitta-mærke, fandtes afskåret fra at benytte nogle talbetegnelser, som Melitta fandtes at have erhvervet varemærkeret til. Derimod fandtes konkurrenten berettiget til på ikke fremhævet måde at angive, at hans kaffefiltre størrelsesmæssigt passede til Melittas produkter. I konsekvens af sin ret hertil fandtes konkurrenten ligeledes berettiget til at meddele disse oplysninger på sin hjemmeside, også selv om dette under søgninger via Internet-robotter med "Melitta" som søgekriterier kunne lede forbrugere hen til konkurrentens hjemmeside. Derimod fandtes konkurrenten ikke berettiget til at foretage særlige foranstaltninger med henblik på at sikre, at søgerobotter ved opslag på "Melitta" henviste til konkurrentens hjemmeside eller øvrige reklamer på nettet. En aftale med udbyderen af en sådan søgerobot, hvorefter konkurrenten fik tildelt en prioriteret plads ved opslag, ville således være retsstridig. Et tilsvarende resultat nåede Sø- og Handelsretten til ved sin (utrykte) dom i justifikationssagen afsagt den 9. januar 2001 (sag V 153/97).
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.