Avatar billede theiltoft Nybegynder
10. juli 2002 - 10:41 Der er 13 kommentarer

Digital foto og Mac

Hejsa, hvem kan hjælpe mig med at komme videre med mit digitale kamera, jeg har købt et brugt kamera, men der er kun PC software med, findes der noget til Mac og hvad skal jeg gøre for at downloade billederne fra kameraet.
Tak
Avatar billede annikadk Nybegynder
10. juli 2002 - 10:49 #1
Hvilket kamera er det?
Har du USB-overførsel?
Måske en ekstern kortlæser til Mac'en?
Avatar billede theiltoft Nybegynder
10. juli 2002 - 12:05 #2
Et camera der hedder E-Cam, tilbudsvare, jeg har usb-stik, så det er som sådan noget software - tror jeg - jeg skal bruge - og så lidt know how
Avatar billede annikadk Nybegynder
10. juli 2002 - 12:15 #3
Ingen andre navne/numre?
Well...
Hvis der ikke er Mac-software på CDen, og ikke er noget på hjemmesiden (som jeg ikke kender en URL til), så vil jeg mene det nemmeste er at købe en USB-kortlæser der passer til den korttype som dit kamera har, så kan du smide kortet i læseren og elegant overføre det. (går ud fra at nogle af kortlæserne har drivere til mac, eller plugNplay som XP, hvor den selv fixer det)
Avatar billede theiltoft Nybegynder
10. juli 2002 - 12:26 #4
Den cd der er med har noget der hedder Twain driver og my camera til installering - siger det dig noget - har du evt. en idé om hvad usb-kortlæsere koster?
Avatar billede annikadk Nybegynder
10. juli 2002 - 13:18 #5
Er ikke inde i Mac må jeg erkende, da jeg aldrig har haft en mellem fingrene.

Om Twain-driver virker i Mac ved jeg derfor heller ikke :\

En kortlæser koster ca fra

http://prc-data.dk/Produkt.asp?ProduktID=15172959 koster 300kr og tager alle kort.
Hvilken type kort har kameraet????
Avatar billede theiltoft Nybegynder
10. juli 2002 - 13:24 #6
jeg er helt sort, men her er lidt data.
Sensoropløsning CMOS 1280x1024 1,3 mill pixel
16 mb indbygget hukkommelse
Compact Flash card type 1 slot
Interface USB
TV-udgang NTSC / Pal
Video telekonference. PC.kamera, net meeting 18fps-QVGA
og så lige hurdlen PC system win 98 / ME / 2000 / XP
Avatar billede annikadk Nybegynder
10. juli 2002 - 15:18 #7
okay.. dvs. at du sikkert bruger de indbyggede mb nu.
Hvis du køber eksterne, så skal det være "Compact Flash".
Men du får ikke billederne fra de 16MB ud, uden at få programmet til at virke.
Avatar billede ..musse.. Nybegynder
10. juli 2002 - 17:39 #8
Du skal bare købe en kortlæser.... så smider du den bare i USB'en og så kører det. Jeg bruger mac og digital camera uden probs... bare husk at tjekke at din kortlæser virker til en mac..

/Musse
Avatar billede annikadk Nybegynder
10. juli 2002 - 17:55 #9
og at du ikke kan bruge de indbyggede ram, med mindre du som sagt kan få det til at funke i mac :\
Avatar billede theiltoft Nybegynder
11. juli 2002 - 08:22 #10
Hej Musse
hvad er det for en type kortlæser du har, og hvad koster den ca.
Vil det så sige at man sætter stik fra Camera i kortlæser og så videre til mac? - du kan nok høre jeg er på herrens mark
Avatar billede annikadk Nybegynder
11. juli 2002 - 08:51 #11
Theiltoft: den jeg linker til til 300kr påstår den virker til Mac OS 8.6.
Avatar billede ..musse.. Nybegynder
11. juli 2002 - 11:11 #12
dvs at man tager kortet ud af cameraet.. og sætter det i kortlæseren. Kortlæseren sætter du i USB'en og så popper der et nyt drev op på skrivebordet... der kan du hente dine billeder. Tror måske godt du kan få en kortlæser til under 300,- men jeg er ikke sikker.. den hedder vist ScanCard eller noget i den dur, og ligner faktisk en mus lidt, uden knapper med med en lille revne i stedet.. ;). Jeg kan ikke fortælle dg nøjagtig pris og navn da det er skolens udstyr og de har lukket nu.. :)
Avatar billede ..musse.. Nybegynder
11. juli 2002 - 11:13 #13
... har du prøvet at sætte selve kameraet til med USB cablet, det kan godt være at din mac selv finder softwaren og så popper cameraet op som et drev??? Bare lige en tanke.. :)