Avatar billede baitianlong Nybegynder
04. juli 2002 - 02:45 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Klip en avi eller mpeg i stykker ?!

Er der nogen, der kender et godt (og lille) program med hvilket man kan klippe små stykker ud af filmklip, til brug i f.eks flash.

Jeg ved godt Adobe premiere kan, men findes der et lille program, der kan håndtere de gængse filmtyper.
Avatar billede initializing Nybegynder
04. juli 2002 - 02:46 #1
Avatar billede baitianlong Nybegynder
04. juli 2002 - 02:49 #2
Det skal ikke være til vcd.

Jeg skal bare klippe en avi eller mpeg i stykker (lidt hurtigt).
Kender du nogle programmer ?
Avatar billede initializing Nybegynder
04. juli 2002 - 02:50 #3
Nej mend er er programmer til det på den side. Ikke kun VCD
Avatar billede initializing Nybegynder
04. juli 2002 - 02:51 #4
Prøver igen :)

Nej men der er programmer til det på den side. Ikke kun til VCD
Avatar billede baitianlong Nybegynder
04. juli 2002 - 02:57 #5
Har du erfaring med nogen programmer ?????????? Jeg vil ikke prøve 20 forskellige. -Det er jo derfor jeg spørger her (o;
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
04. juli 2002 - 05:16 #6
http://www.divx-digest.com/software/index.html#cutjoin
RAD Tools og Virtual Dub har jeg prøvet og de er ret gode til cutting videos.
Avatar billede hundevennen Nybegynder
04. juli 2002 - 08:12 #7
virtualdub er et fedt lille program der kan næsten det hele
kan hentes her  http://www.virtualdub.org/download
Avatar billede hundevennen Nybegynder
04. juli 2002 - 08:12 #8
virtualdub er et fedt lille program der kan næsten det hele
kan hentes her  http://www.virtualdub.org/download
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. juli 2002 - 10:32 #9
Du kommer hverken uden om VirtualDub eller TMPGEnc... Bare vælg en, for de kan næsten det samme når det gælder redigering... Jeg forestækker VirtualDub...

Hvis du skal bruge hjælp skriver du bare... Begge programmer kan findes på www.divx-digest.com

//hermandsen
Avatar billede baitianlong Nybegynder
10. juli 2002 - 16:08 #10
Jeg har været væk et par dage, men har nu prøvet Virtual Dub. Og der er sikkert glimrende. Jeg synes bare det er lidt svært at finde ud af. Hvis jeg nu skal bruge en given bid af en film. Regner jeg med at der er en marker-in og en marker-out og en copy to new (o; Men det kan jeg sgu ikke finde

hermandsen (eller andre)>> Vil du give mig oplysninger om ovenstående, så jeg lige kan prøve det jeg ønsker. + Hvad med lyden, -kommer den med
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. juli 2002 - 16:53 #11
Okay...

Lyden kommer med, med mindre det er VBR-konverteret lyd, så er det intet problem, men hvis det er, så får du det at vide når du åbner filmen...

Når du så skal klippe kan det blive lidt problematisk hvis det er en avi/DivX-film... Der skal vi nemlig tage højde for key-frames...

For at klippe i filmen kan du enten slette det du ikke skal bruge, eller du kan angive start/stop-position. For at slette skal du angive start/slut og trykke på Delete-tasten. De frames som du markerer som start og slut medtages også.

Når du så skal hive et lille stykke ud, så angiver du først start (med den knap der er nede i bunden, anden længst til venstre (<-)). Her er det vigtigt at du angiver en key-frame hvis det er en avi/DivX-film. Du kan se om det er en key-frame ved at der står [K] ved siden af tidskoden i bunden.

Når du så skal angive slutningen er det lige meget hvor den sættes. Key-frame eller ej. Slutningen er pilen helt ude til højre nede i bunden (->).

Hvis vi har at gøre med at avi/DivX-fil, så vælger du bare Video->Direct stream copy og Audio->Direct stream copy. Det kopierer direkte fra inputtet, og du lider derved ingen kvalitetstab!

Hvis det er en MPEG-fil skal du nu til at komprimere både lyd og billeder, da VirtualDub ikke kan gemme i MPEG. Det gøres på følgende måde:

Vælg Video->Compression og vælg et codec (f.eks. DivX codec 5.02). Tryk på Configure og sæt de rette indstillinger.

Vælg derefter Audio->Full processing mode og så Audio->Compression. Her kan du bare vælge MPEG Layer 3. Hvis der er problemer med at vælge lyd-codec, kan det være at lyden skal konveretes først. Det gøres på Audio->Conversion.

Så er det bare at vælge File->Save as AVI, og så kører den! :)

Hvis du skal slette et stykke er det bare at bruge fremgangsmåden til at vælge stykket på, og så trykke på Delete.

Håber det hjalp, ellers må du endelig spørge! ;)

//hermandsen
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. juli 2002 - 16:54 #12
Det er da ret godt klaret at ha' skrevet halvdelen af tråden med et indlæg! ;)
Avatar billede baitianlong Nybegynder
10. juli 2002 - 17:00 #13
Det må man sige. Vi tales ved senere (o;
Avatar billede baitianlong Nybegynder
10. juli 2002 - 21:27 #14
Det er træls at den ikke kan lide MPEG. Jeg skulle bruge full processing. Men det gik fint. Jeg har lige klippet en bid af en musikvideo, og gemt den som DIVX. NU må vi bare håbe flash kan importere den (o;  Men mange tak for din hjælp + instruktion.
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. juli 2002 - 21:33 #15
Velbekomme da! ;)

Takker for point!