Avatar billede psyc0p Nybegynder
03. juli 2002 - 12:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

TV out...sort/hvid

Jeg har lige købt et tv out kabel....jeg har sat det i mir grafikkort og i mit tv.

billedet er fint men problemet er det at der ikke kommer farver med.

Avatar billede nicidem Nybegynder
03. juli 2002 - 12:32 #1
Kan være dit fjernsyn ikke understøtter S-VHS!
Kig i det hæfte der fulgte med dit tv, om det gør!
ellers kan du få en omformer hos din elektronik forhandler for 100,-!
Avatar billede nicidem Nybegynder
03. juli 2002 - 12:33 #2
Mener jeg har hørt at man skal sætte den til PAL, eller NTSC på computeren! Det gør du der hvor du sætter den til at output skal være TV!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. juli 2002 - 12:50 #3
Nicidem har ret.

Det skyldes at dit tv ikke understøtter SVHS, dette betyder at det kun er billedet der kommer frem, og ikke farverne. Composite som er understøttet i alle scart stik er farver og billede i en ledning. SVHS er farver og billede i hver deres ledning.
Du kan gøre følgende:
- Benytte composite udgangen, hvis kortet har en sådan.
- Købe en SVHS -> composite adapter
- Køre signalet igennem en Video der understøtter SVHS

Desuden skal dit grafik kort være sat til PAL B. NTSC giver for det meste flimmer, men kan også give sort/hvide billeder.

På nogle TV'er kan man i en menu sætte det op til at understøtte SVHS på scart stikket, se den manual.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. juli 2002 - 12:58 #4
Her er en forklaring der er til at forstå. Jeg går stadig ud fra at du bruger et Scart stik:

Dit fjernsyn understøtter ikke s-vhs, derfor mangler du farverne. Hvis du bruger det gule composite stik og en composite til scart adapter, er dit problem løst.

Her er forklaringen på forskellen på en SVHS og en Composite scart adapter.
Composite: En ledning med to ledere i, den ene er stel og den anden er video signalet. I en scart adapter er ben forbindelserne som følger:
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status out
18 Composite video return
20 Composite video in
21 Shield

S-VHS: To ledning med to ledere i, der er parvis stel og signal. Signalerne er Luminans (lyset, og derfor sort hvid) og Chrominans (Farverne):
2 Audio right in
4 Audio return
6 Audio left (or mono) in
8 Video status in
13 Chrominance return
15 Chrominance in
18 Luminance return
20 Luminance in
21 Shield

Det ses tydeligt at ben 20 er henholdsvis Composite in og Luminans in. Da luminans kun er lys altså fra helt hvis til sort og alle grå tonerne ind i mellem. Ligeledes kan det ses at et scart stik med Composite ikke bruger ben 15 der er farverne.
Avatar billede psyc0p Nybegynder
03. juli 2002 - 13:58 #5
Mit tv understøtter S-Vhs
Avatar billede nicidem Nybegynder
03. juli 2002 - 14:51 #6
Hehe, ok ;)
og den er sat til PAL?
Avatar billede psyc0p Nybegynder
03. juli 2002 - 18:00 #7
ahh nu virker det tak for hjælp