Avatar billede leeche Nybegynder
03. juli 2002 - 10:51 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Ændring af brugernavn.

Hej Eksperter!

Jeg er opkoblet til internettet med adsl. Jeg bor på en kolegie hvor der er andre der også er opkoblet til netværket.

Problemet er bare at jeg sagtens kan komme på internettet men ikke på netværket så jeg kan komme ind på de andres computere. Min computer skriver at der er en anden bruger der har det samme brugernavn som mig. Hvordan ændre jeg det? Jeg har prøvet inde i kontrol panel/netværk, men det virker stadig ikke.

>Leeche<
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. juli 2002 - 10:57 #1
Det kommer lidt an på hvordan nettet er sadt op. Der er nok tale om et peer-to-peer netværk og det betyder at dit brugernavn skal være oprettet på alle de andres PC'ere med rettigheder for at du kan tilgå deres maskiner. Havde det nu været et domæne med en server, skulle du bare være oprettet på serveren og have tildeldelt rettigheder på de lokale maskiner for at kunne tilgå
Avatar billede leeche Nybegynder
03. juli 2002 - 11:04 #2
Jeg tror ikke det er det der er galt fordi en anden fra kolegiet har sat sin computer op til netværket uden problemer, hun skulle ikke have tilladelse fra de andre computere.
Avatar billede annikadk Nybegynder
03. juli 2002 - 11:08 #3
hvilket OS er du på?
Avatar billede leeche Nybegynder
03. juli 2002 - 11:12 #4
OS... Hvordan finder jeg ud af det?
Avatar billede annikadk Nybegynder
03. juli 2002 - 11:16 #5
hvilken windows-version?
95/98,me,2000,xp
Avatar billede leeche Nybegynder
03. juli 2002 - 11:17 #6
windows 98.
Avatar billede annikadk Nybegynder
03. juli 2002 - 11:19 #7
så mener jeg du skal højreklikke på "andre computere" og vælge "egenskaber"

foroven er der nogle faner - i nr 2 mener jeg det er at du kan ændre navn på din PC

Prøv lige, ellers må jeg lige finde en pc med 98
Avatar billede leeche Nybegynder
03. juli 2002 - 11:24 #8
Det er der også.
Jeg har prøvet at ændre "Computernavnet", "Arbejdergruppen" og "computerbeskrivelse". Men den skriver stadig at jeg skal ændre brugernavnet.

Jeg prøver lige med et andet brugernavn og genstarter...
Avatar billede annikadk Nybegynder
03. juli 2002 - 11:27 #9
ja, genstarten er nok påtvunget *håbe*
Avatar billede leeche Nybegynder
03. juli 2002 - 11:31 #10
Hmmm... Det virker stadig ikke.

Jeg kom lige til at se at da jeg genstartede var brugernavnet stadig det samme. Men det var jo også computernavnet jeg havde ændret...
Avatar billede annikadk Nybegynder
03. juli 2002 - 11:40 #11
ja. prøv at rette begge 2. :)
Avatar billede leeche Nybegynder
03. juli 2002 - 11:48 #12
Æv :( Det virkede heller ikke. Det er stadig det samme navn der står som bruger. Der må da være en måde at ændre det på.

Tror du at det ville hjælpe at lave en ny bruger så der er to bruger på computeren?
Avatar billede annikadk Nybegynder
03. juli 2002 - 12:06 #13
sjovt at dit brugernavn vedbliver det samme...
det har jeg aldrig prøvet før.

Du kunne heller ikke logge på PCen med det nye navn du havde rettet det til?

Lave ny bruger - måske, men har aldrig gjort i det.
Avatar billede leeche Nybegynder
03. juli 2002 - 12:18 #14
Jeg prøvede at logge mig ind med det "nye" brugernavn, men det virker stadig ikke. Typisk compaq! Virker aldig... Jeg kan prøve at se hvordan de andre på kolegiet har opsat deres pc'er og så se om det virker.
Avatar billede annikadk Nybegynder
03. juli 2002 - 12:20 #15
et alternativ kan være at slette alt under netværk, og installere det hele igen.
Avatar billede e.p. Nybegynder
03. juli 2002 - 12:24 #16
1) Arbejdsgruppen skal være den samme på alle computere i netværket....
2) Nu ved jeg ikke hvor meget forstand du har på "tingene"....men er du sikker på der står brugernavn. Jeg tænker her på om det ikke er fordi i har den samme ip-adresse
Avatar billede e.p. Nybegynder
03. juli 2002 - 12:28 #17
Har du prøvet at kigge under START ---> hjælp.....
Brug søgeordene brugernavn/username....
Avatar billede bc.com Nybegynder
03. juli 2002 - 12:34 #18
Jeg er nu også ret sikker på at det er en ip adresse konflikt på netværket og ikke noget med en eksisterende bruger. Får de andre på netværket tildelt DHCP eller har de en statisk IP ?
Avatar billede leeche Nybegynder
03. juli 2002 - 12:56 #19
Så virker det! Jeg aner ikke lige hvad jeg har pillet ved, men jeg har ændret instillingen for netværks kortet. . Meget underligt. Tak for hjælpen!
Avatar billede e.p. Nybegynder
03. juli 2002 - 13:00 #20
det var vel en ip-adresse ???
Avatar billede leeche Nybegynder
04. juli 2002 - 03:32 #21
Nej, jeg ved ikke hvad det var, jeg tror bare det var bøvl med computeren. Man skal bare rode lidt med netværket, så virker det.

Hilsen Leeche
Avatar billede leeche Nybegynder
04. juli 2002 - 15:30 #22
Okay, jeg fandt lige ud af hvad der egentlig var galt... Når jeg starter windows virker netværket ikke. Så skal bare højreklik på andre computer og vælge egenskaber. Ved "Primær netværkslogon" skal man bare vælge en anden. Så virker det, det er ligemeget hvad man vælger, bare man laver det om!