Avatar billede sesam Nybegynder
17. juni 2002 - 18:31 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Er dette rigtigt

Er dette rigtigt her tænker jeg på om relationer er rigtige?
Tryk her...
http://www.friserverplads.dk/komsi/test_logisk.htm
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
17. juni 2002 - 18:53 #1
Jeg har selv prøvet at lave ER diagrammer, relationer, normalisering mm i aaccess, men det du har lavet virker meget uoverskueligt og avanceret.
Avatar billede sesam Nybegynder
17. juni 2002 - 18:56 #2
Hvordan ville du så gøre det?
Avatar billede hansk Nybegynder
17. juni 2002 - 22:00 #3
Dit diagram er rigtigt hvis det iøvrigt indeholder de entiteter du har brug for.
Og dit diagram er hverken uoverskueligt eller avanceret.
Din syntaks kender jeg dog ikke helt? Du har sat rhomber på relationerne. Dette bruges normalt kun hvis der samtidig lægger data i relationerne, hvilket der formentlig ikke gør, så dem ville jeg fjerne.
Avatar billede hansk Nybegynder
17. juni 2002 - 22:11 #4
Endvidere har du fået sat en postnummer entitet på diagrammet.
Logiske diagrammer laves normalt for at visualisere en forretningsmæssig sammenhæng, og det er sjældent man ser postnummer som en forretningsmæssig betinget entitet (hvis du da ikke er et posthus).
Avatar billede sesam Nybegynder
17. juni 2002 - 22:42 #5
Når man har en N:M relation får man en ny tabel ikke?
F.eks. i mit tilfælde ordrenr_kursistnr.
Bliver begge to så til fremmed nøgler?
Avatar billede hansk Nybegynder
17. juni 2002 - 22:52 #6
Det er rigtigt at du så får en ny tabel. Men med mindre du har attributter du skal have placeret på relationen behøver du faktisk ikke at lægge en ny entitet ind. Det er først nødvendigt når du skal have det implementeret i tabeller. E/R diagrammet beskæftiger sig ikke med tabeller, men med entiteter.
Og de to nøgler på denne nye tabel bliver til fremmednøgler.
Avatar billede sesam Nybegynder
17. juni 2002 - 22:58 #7
Altså dvs. at man laver ikke denne intentitet ordrenr_kursistnr i ER -Diagrammet?

De to nøgler bliver til fremmednøgler og ikke to primær nøgler for det kan der da ikke være vel?
Avatar billede hansk Nybegynder
17. juni 2002 - 23:11 #8
Du kan lave ordrenr_kursistnr men behøver ikke medmindre du skal have placeret nogle attribbutter på relationen.
Og ja, de to nøgler bliver fremmednøgler.
Avatar billede sesam Nybegynder
17. juni 2002 - 23:13 #9
Jeg forstår ikke helt det her:
Du kan lave ordrenr_kursistnr men behøver ikke medmindre du skal have placeret nogle attribbutter på relationen.
Avatar billede hansk Nybegynder
17. juni 2002 - 23:24 #10
Forestil dig at det er vigtigt at vide det nøjagtige tidspunkt hvornår relationen er dannet eller det er vigtigt at vide hvordan eller af hvem den er dannet.
Så vil der være en forretningsmæssig årsag til at gemme de attributter på relationen.
Avatar billede sesam Nybegynder
17. juni 2002 - 23:30 #11
Ville man så tegne Entiteterne orderner og kursistnr hver for sig?
Avatar billede hansk Nybegynder
17. juni 2002 - 23:46 #12
Ja, det ville man i alle tilfælde.
Avatar billede sesam Nybegynder
17. juni 2002 - 23:50 #13
Ok tak du skal du har nok redet min eksamen
Avatar billede hansk Nybegynder
17. juni 2002 - 23:52 #14
Velbekomme. Glad for at kunne hjælpe.
Avatar billede sesam Nybegynder
17. juni 2002 - 23:52 #15
Har du styr på normalisering af en database?
Avatar billede sesam Nybegynder
17. juni 2002 - 23:53 #16
Så vil jeg godt spytte nogle flere point i puljen...
Avatar billede hansk Nybegynder
18. juni 2002 - 08:30 #17
Jo da, men nu er det eksamenstid?
Avatar billede sesam Nybegynder
18. juni 2002 - 09:22 #18
Vil du hjælpe mig?