Avatar billede hyder Nybegynder
16. juni 2002 - 17:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Codec

Jeg står og skal op til eksamen, og fortælle om forskellige codecs man kan bruge når man komprimerer en film fra Adobe Premiere. Jeg er meget grøn på området med codecs, så jeg ville høre, om der er en, der bredt kan forklare mig hvad det går ud på, og hvad der skal lægges vægt på når man vælger codec.

På forhånd tak
Avatar billede monsted Nybegynder
16. juni 2002 - 17:50 #1
Et codec er et "filter" der læser eller skriver et specifikt format af video eller audio. Det konverterer fra f.eks. divx til det format som din software bruger internt (sikkert noget ukomprimeret AVI eller så).

Når du skal vælge et codec skal du finde ud af hvor meget båndbredde/disk du vil bruge, hvor meget kvalitet du har brug for og hvilket format det skal bruges til. Hvis du f.eks. vil lave spillefilm til normal distribution er MPEG2 video og AC3+PCM audio et hit (formatet bruges på DVD), men til distribution over nettet er realmedia, divx eller windows media et større hit da det har dårligere kvalitet men fylder *MEGET* mindre.

(Og nej, jeg gider ikke deltage i religionskrigen om hvorvidt divx er godt eller ej)
Avatar billede hermandsen Juniormester
16. juni 2002 - 17:51 #2
Her er lidt om key-frames og codec's...
http://nowle.homepage.dk/divx/keyframes.html

Jeg skriver lige noget, så vent lidt, der kommer mere! ;)
Avatar billede hermandsen Juniormester
16. juni 2002 - 17:59 #3
Der findes mange former for codec's... Codec står for COder/DECoder. Altså har du et plugin der coder (encoder/komprimerer filmen) og et plugin der decoder (dekomprimerer filmen).

Det smarte ved et codec er at det kan bruges af mange afspiller der understøtter brugen af codecs. Ligeledes under de mange codec også af video-redigerings-værktøjer som VirtualDub, FlaskMPEG, TMPGEnc, Adobe Premier osv.

Hvis vi f.eks. kigger på en afspiller som Apple's QuickTime-Player, så understøtter den fint de forskellige codecs, diverse MPEG-filer, men også deres eget format, nemlig .mov-filer. Det gør en afspiller som Windows Media Player ikke, da .mov-decoderen er indbygget i QuickTime. Dette giver os den ulempe at vi SKAL have installeret QT for at afspille .mov-filer. Men et codec kan du selv vælge afspiller, så længe at afspilleren understøtter codec-teknologien, hvilket de fleste gør.

Det er ikke kun QuickTime der har været ondskabsfulde og holdt formatet for dem selv, det gælder også RealPlayer, der benytter sig af .ram-filer, og så Windows Media Player der benytter sig af wmv, asx, asf osv.

Jeg håber det var dybtegående nok, ellers må du endelig stille spørgsmål! ;)

//hermandsen
Avatar billede hyder Nybegynder
16. juni 2002 - 18:06 #4
Hvad betyder det når video codec'et er Windows Media video V7? Ved du det?
Avatar billede hermandsen Juniormester
16. juni 2002 - 18:17 #5
Øhhh, at det er Windows Media video formatet version 7! ;)

Du skal ikke hænge dig så meget i navnene... Blot huske på hvilke fordele der er ved codecs og hvad det kan betyde for en afspiller/encoder-program...

Husk også på det med MPEG-teknologien, som udnyttes af moderne codecs... Læs på http://nowle.homepage.dk/divx/divx.html og på det link du fik før... ;)
Avatar billede hyder Nybegynder
16. juni 2002 - 18:20 #6
Okay... tusind tak for hjælpen...
Avatar billede hermandsen Juniormester
16. juni 2002 - 18:27 #7
Jamen velbekomse da! ;)

Takker for point!