Avatar billede jepa Nybegynder
11. juni 2002 - 20:08 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

safe magins

Er der nogen der kender til problemet "safe magins for program side"i adobe premiere, når jeg overføre mit færdige project til dv bånd mangler der ca.5 cm. Hele vejen rundt på tv skærmen. Kan det justeres ?

kort pinnacle studio dv
adobe primere 6,0
w98
Avatar billede henninga Novice
12. juni 2002 - 00:36 #1
Safe margins betyder "Sikker margen" og er den margin du har hele vejen rundt om dit billede på en TV-skærm. Den er forskellig ved PAL og NTCS video  og  den kan være forskellig fra fjernsyn til fjernsyn alt efter hvordan det er justeret.
Når du ser billedet på din computerskærm er der ingen margen - den viser nøjagtig 720x576 (MiniDV) eller 768x576 (MJPEG).
Du kan regne med at billedet bliver beskåret ca 10% hele vejen rundt. Det har især betydning når du laver tekster - så de ikke går uden for denne grænse. Der er forskellige steder i Premiere hvor du kan vælge at se margin og det er fornuftigt at slå til når du bruger f.eks. titler.
Håber det forklarer fænomenet.
Avatar billede henninga Novice
12. juni 2002 - 00:37 #2
ps.
Nej det kan ikke justeres.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
14. juni 2002 - 10:22 #3
Grunden til at der mangler noget er forskellen i tv-apparater som det jo så fint hedder. Billedrøret cropper/beskærer simpelthen billedet rundt ved kanten. Man har som regel mulighed for at slå en visning af disse "safe margins" til og fra i stort set alle redigeringsprogrammer.
Inderste linje på denne visning er det vi betegner som "title safe" og den yderste er det vi betegner som en "safe".
Avatar billede jepa Nybegynder
14. juni 2002 - 20:54 #4
Er der noget om at man kan undgå det ved at bruge et kort der har en form for plug-ins til premire fx. Canopus ezdv.
Avatar billede henninga Novice
15. juni 2002 - 00:48 #5
Nej - det kan kun undgåes ved at "croppe" dit billede - altså lave billedet i f.eks 640 x 480 og lægge en sort kant hele vejen rundt ud til de 768x576 som et fjernsynsbillede fylder, men det er lidt af en tidsrøvende affære. Jeg ved ikke om Canopus kan gøre det "realtime".
For øvrigt. Hvis du har et 16:9 fjernsyn er der ingen beskæring i siderne hvis du bruger det som almindeligt 3:4, men det er jo en anden historie :-)
Avatar billede jepa Nybegynder
18. januar 2003 - 23:27 #6
hmmm øv øv.