Avatar billede theiltoft Nybegynder
04. juni 2002 - 19:29 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Bit map fejl

Hejsa  min mac er gået kold - vil ikke starte op via harddisken men godt ved tech tool eller repair disk, den kommer med en fejl der hedder Volume Bit map need repair, 4, 372 - men kan ikke reparere den via diskførstehjælp.
Jeg har desværre ikke Norton - hvad gør man så
Håber der er nogen der har løsningen, jeg har  12 sider til trykstart imorgen tidlig på min HD
Avatar billede spe Nybegynder
04. juni 2002 - 21:05 #1
Kan du starte op via systemdisken/CD-en?
Hvilken mac har du og hvilket styresystem?
Avatar billede theiltoft Nybegynder
04. juni 2002 - 21:08 #2
Hejsa - har system 9.21, kan godt starte op via systemcd - og køre den lille diskrepair der ligger der på, men det lader ikke til at være nok. Men jeg kan se harddisken - men så ikke mere
Avatar billede spe Nybegynder
04. juni 2002 - 21:15 #3
Måske skal der en formatering af din harddisk til før du kan komme videre. Men det kræver at du får backet din tryksag op først. Har du andre enheder sluttet til din maskine som du kunne lægge de dokumenter over på som du skal gemme?

Har du forsøgt med at installere nyt system?

Hvis du har ting i det gamle system som du installeret efterfølgende og nøddigt vil af med, f.eks printerdriver o.lign kan du trykke på valg inden du installeret nyt system. Ved at trykke på valg får du mulighed for at installere en ny systemmappe uden at slette den gamle. Og så kan du efterfølgende hente de ting du mangler fra den gamle mappe over i den ny
Avatar billede theiltoft Nybegynder
04. juni 2002 - 21:20 #4
Puteren sidder som en del af et netværk og jeg kan godt gå ind i appleshare og få en af de andre harddiske op - men hvad hjælper det når jeg ikke kan se mappen med mit job - den lå på skrivebordet og jeg kan jo desværre ikke få den til acceptere at starte op på harddisken - kun på systemdisken
Kender du et trick hertil
Avatar billede spe Nybegynder
04. juni 2002 - 21:23 #5
Du kan se dit skrivebord i mappen desktop på din harddisk.
Avatar billede theiltoft Nybegynder
04. juni 2002 - 21:24 #6
HVis jeg installerer nyt styresystem - så sletter jeg vel automatisk det der lå på skrivebordet på mac'en - eller kan man undgå dette?
Avatar billede spe Nybegynder
04. juni 2002 - 21:26 #7
Nej det sletter du kun hvis du formattere harddisken.
Avatar billede theiltoft Nybegynder
04. juni 2002 - 21:28 #8
Hvor finder jeg mappen desktop - som du kan høre er jeg ude i noget som jeg ikke har ret meget styr på
Avatar billede spe Nybegynder
04. juni 2002 - 21:31 #9
Hvis du kan se din harddisk men er startet op fra cd-en, så er det cd-en skrivebord du ser på skærmen. Men harddiskens skrivebord ligger som en mappe på harddisken. Denne mappe kan du se fra en af de andre maskiner hvis du fra en af de andre kan bruge appleshare.
Avatar billede theiltoft Nybegynder
04. juni 2002 - 21:33 #10
Jeg kan godt bruge appleshare men har desværre ikke arkivdeling slået til - og så er jeg vel ligevidt
Avatar billede spe Nybegynder
04. juni 2002 - 21:35 #11
Og du kan ikke finde mappen desktop på din harddisk ved at åbne harddisken på den i udu maskine?
Avatar billede theiltoft Nybegynder
04. juni 2002 - 21:41 #12
Den tror jeg ikke helt jeg forstår
Avatar billede spe Nybegynder
04. juni 2002 - 21:44 #13
Kan du se din harddisk på skrivebordet?
Avatar billede theiltoft Nybegynder
04. juni 2002 - 21:48 #14
Nej overhovedet ikke - kun når jeg bruger den der repairdoctor der er på startdisken - så kan den se at den er der - men ikke noget jeg kan klikke på - desværre
Avatar billede spe Nybegynder
04. juni 2002 - 21:52 #15
Ok, så er det noget problematisk :-(
Avatar billede theiltoft Nybegynder
04. juni 2002 - 21:54 #16
Tror du der er noget at gøre overhovedet???? - evt. noget software som kan redde det eller er jeg dømt til arbejde hele grundlovsdag også
Avatar billede spe Nybegynder
04. juni 2002 - 21:58 #17
Norton ville virkelig være en god hjælp nu :-(

Prøv følgende, ingen garantier for at det lykkes men er da et forsøg værd.

1.Prøv at starte op fra din harddisk men hold shift-tasten nede (dette slår udvidelser fra)

Hvis det ikke lykkes

2. Start op fra din harddisk mens du holder alt-kommando-P-R tasterne nede. Hold dem nede indtil maskinen har givet startlyd 3 gange.
Avatar billede theiltoft Nybegynder
04. juni 2002 - 22:00 #18
Tænkte selv på Norton - må vel ud og købe den
Avatar billede spe Nybegynder
04. juni 2002 - 22:01 #19
Jeg har aldrig været ude for en harddisk jeg ikke har kunnet redde data fra. Men det kræver tit mange forsøg jvor man prøver mulige og umulige ting af.
Avatar billede theiltoft Nybegynder
04. juni 2002 - 22:02 #20
den der alt-æblep-r virker slet ikke - så der er v el kun norton tilbage
Avatar billede spe Nybegynder
04. juni 2002 - 22:04 #21
Norton er et rigtigt godt bud!
Avatar billede theiltoft Nybegynder
04. juni 2002 - 22:04 #22
hvis du har andre gode ideer må du meget gerne skrive dem - jeg må desværre slutte for i aften, men tak for hjælpen indtil videre og gode ideer modtages med tusind tak