Avatar billede mini-me Nybegynder
01. juni 2002 - 23:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvar er bedst?

Hmm nu har jeg hørt så meget og efterhånden set en del men er stadig i tvivl om hvilket format der er bedst, håber der er nogle xperter der kan komme med lidt inputs.

sVCD
VCD
DIVX

og hvad er forskellen egentlig også udover kvalitetn??
Avatar billede beldring Nybegynder
01. juni 2002 - 23:19 #1
Det er klart DIVX !
Avatar billede mini-me Nybegynder
01. juni 2002 - 23:24 #2
Jeg vil gerne have en begrundelse for det...
ligesom hvad er bedste amd eller intel?!?!
Så kommer der jo flere hundred tusinde kommentere hvor den ene nedgørre den anden!!
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
01. juni 2002 - 23:28 #3
Vcd er det gamle skrammel MPG1 baseret
Svcd - bedre udgave af vcd (Her kan man bland andet nedkode lyde i ac3)
Divx baseret på mpg4 (Ac3 plug in også tilgændeligt men svcd skulle være bedre på det område)

Det hele er vist et spørgsmål om religion.....Ericson vs. nokia og så videre!
Avatar billede kunze Nybegynder
02. juni 2002 - 00:43 #4
mini-me > DivX er mest fremme og meget "nemt". DivX er helt klart det mest brugte og efter de flestes, inkl. min egen, mening det bedste. Filmene fylder lidt, de er god kvalitet og så kræver det ikke andet end en lille driver fra http://divx.com. :)

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
02. juni 2002 - 00:43 #5
Og det var et svar. :)
Avatar billede kunze Nybegynder
02. juni 2002 - 00:44 #6
VCD fylder mere end DivX. Det er bestemt et minus. Kvaliteten er dog helt fair. :)

Mvh
Kunze
Avatar billede hermandsen Juniormester
03. juni 2002 - 13:11 #7
Du kan aldrig sammenligne på den måde. Det er enten ren religion, eller også kigger du på hvor meget filen må fylde. Hvis du har ubegrænset disk-plads, så er det lige meget hvad du vælger. Du vil få et god billede når du har plads nok. Hvis plads samtidig er et problem, så er DivX bedst, simpelthen fordi den komprimerer bedre og bevarerer billedets kvalitet til en vis grænse.

VCD har den dog den fordel at du kan afspille det på din DVD afspiller, hvilket du (endnu) ikke kan med DivX, men det er sandsynligvis blot et spørgsmål om tid.

Som det sidste skal du huske på at de teknologier som DivX og VCD bygger på, begge er af den der hedder MPEG (Moving Picture Experts Group), som er en teknologi der egentlig ikke kan gøres meget bedre. DivX bygger dog på MPEG-4 standarden, mens VCD er MPEG-1 og DVD er MPEG-2.

Når du encoder fra en DVD skal du samtidig også huske på at du encoder fra et format til et andet, og at du derfor ALDRIG kan få det bedre en originalen.

Håber det var forklaring nok!

//hermandsen
Avatar billede mini-me Nybegynder
03. juni 2002 - 19:17 #8
Her
Avatar billede mini-me Nybegynder
03. juni 2002 - 19:18 #9
Kunze: Fortæl mig noget jeg ikke ved :o)

hermandsen: tak for et uddybende svar

ZoidBerg: smid et svar så får du også lige en omgang points :)
Avatar billede hermandsen Juniormester
03. juni 2002 - 20:13 #10
Jamen velbekomme da! Takker for point! ;)
Avatar billede kunze Nybegynder
04. juni 2002 - 00:21 #11
Well. Synes nu at mit svar var nogenlunde. Havde da fortjent 5 point ;o

Mvh
Kunze
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
04. juni 2002 - 16:15 #12
Her