Avatar billede kolme Nybegynder
01. juni 2002 - 16:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad må man - Og hvad må man ikke filme?

Hej eksperter;
er der nogen, ved hvor man finder lovskriftet eller lignende om hvad man må filme, som privatperson?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
01. juni 2002 - 16:29 #1
du må ikke filme hvad der kan krænke privatlivets fred, uden at have tilladelse fra dem du filmer, men ved ikke hvor lovskriftet findes
Avatar billede a1a1 Novice
01. juni 2002 - 16:49 #2
dvs. du må fx. ikke filme folk i deres egen have, men godt filme folk der går på rådhuspladsen (et offentligt sted)

:)
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
01. juni 2002 - 23:36 #3
Prøv at tjekke
http://www.pressenaevnet.dk/lovgivning/index.htm
Der er ingen forskel på hvd du som privat person må filme og hvd TV-stationer må.
Et presse kort giver faktisk kun lov til
"dette kort giver adgang gennem politiafspærringer jf. dog bestemmelsen i justitsministeriets cirkulære nr. 211 af 20. december 1995"
Avatar billede outsider Nybegynder
06. juni 2002 - 07:57 #4
Du må faktisk heler ikke filme et offentligt sted uden tilladelse.
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
06. juni 2002 - 09:40 #5
Kære Outsider

Det kunne jeg godt tænke mig at sige at du fandt på skrift....

Man må til en hver tid filme på offenligt grund - så fremt det ikke virker krænkende på dem man optager!
Avatar billede outsider Nybegynder
06. juni 2002 - 17:16 #6
Ja, men spørg du alle dem du filmer???
Hvis jeg fx peger et webcam hend af min gade, kan generede folk i teorien gå til Politiet.
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
06. juni 2002 - 17:32 #7
Ifølge god presse stik filmer man ikke enkelte personer, dette har dog ikke noget at gøre med om det er lovligt eller ej...
Hvis du filmer fru Jensen i en "nær" på åben gade, og hun derefter henvender sig for at sige, at hun vil være meget glad for, at du ikke brugte billederne af hende. I den sitiuation er det god presse skik at undlade at bruge billederne af hende, men du er i din fulde ret til at bruge dem.

Det er dog rigtigt at du ikke må filme i parker, butiks centre, etc. uden tilladelse, mens veje, fortorve, pladser, etc. er der frit spil!

I forbindelse med krænkning ved optagelse, er det lige så meget i hvilken sammenhæng billederne bliver brugt. Du må ikke bruge nær billedet af Fru Jensen i en sammenhæng med hustru vold uden hendes tilladelse, mens en historie om kvinders handle mønster i år 2002 - højest vil klare fri sag hvis Fru Jensen klagede til pressenævnet.

Du må endnu bruge skjulte optagelse "Hvis optagelserne ikke ville være kunnet opnået på anden vis og at de tjerne et alment gavnende forhold"
Avatar billede kolme Nybegynder
13. juli 2002 - 02:16 #8
Zoidberg101: Hvis du lige gider at lave et svar, skal det være mig en førnøjelse at give dig point.
Det er vist efterhånden ved at være på tide at lukke spørgsmålet.
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
13. juli 2002 - 12:25 #9
Det skulle så være svaret håber du kunne bruge det til hvad du end skulle med det!!!

Zoidy