Avatar billede moejensen Nybegynder
10. maj 2002 - 09:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

nem ændring af størrelse på billeder

Hvordan konvertere jeg nemmest en hel mappe med jpg billeder der er på 500 Kb, til bileder der kun fylder 50 kb?
Avatar billede hermandsen Juniormester
10. maj 2002 - 15:35 #1
Hvis du har Photoshop, så kan du indspille en makro der kan gøre dine billeder... Det er bare at indspille den en gang, og så køre den i gennem...

Vil gerne forklare dig hvordan, men det kræver jo ligesom at du har Photoshop! ;)
Avatar billede moejensen Nybegynder
12. maj 2002 - 12:30 #2
Jeg har photoshop, så du må meget gerne forklare mig hvordan :-)
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. maj 2002 - 12:58 #3
Okay! :)

1. Inde i Photoshop åbner du et billede.
2. Nu skal du vælge fanebladet "Handlinger" (vist Actions i den engelske).
3. Tryk på "Opret ny handling", en knap der ligner et stykke papir med et bøjet hjørne.
4. Giv evt. din handling et navn, tryk OK.
5. Nu optager du din handling. Det vil sige at alt det du gør i Photoshop optages og gemmes som makro.
6. Nu ændrer du billedet så det kommer til at fylde mindre. F.eks. ved at gøre længde og bredde mindre (det går jeg ud fra du selv ved hvordan man gør).
7. Gem billedet. Luk det. Og først nu må du trykke på stop-knappen i handlinger.

Så er det sådan set bare at åbne alle de billeder du skal ha' gjort mindre, og trykke på Play-knappen under handlinger for hvert billede! :)

Go' fornøjelse!

//hermandsen
Avatar billede moejensen Nybegynder
12. maj 2002 - 13:15 #4
Det virker ikke helt fedt, da den ikke selv kan ændre navnene, hvílket gør at den overskriver det samme billede hele tiden :-(

Er der ikke en måde, hvor man kan konverter hele mappen i et hug
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. maj 2002 - 13:21 #5
Hmmm...

Kan du ikke bare kopiere billederne til en anden mappe, og så køre dem i gennem! :)

Jeg ved faktisk ikke om du kan tage alle billederne i et hug... Har ikke hørt om et program der kan, men vil da ikke udelukket at det ikke findes...

Ellers kan du bare gemme som kopi... Så kommer der nyt navn! :)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
13. maj 2002 - 09:32 #6
Da kan du blot benytte batch funktionen til at afspille din action/makro - du går i filer > automate > Batch der kan du indstille hvilken action du hvil benytte på indholdet af en bestemt mappe, og hvorledes den skal døbe de nye filer.
Avatar billede phcphc Nybegynder
06. juni 2002 - 17:57 #7
IrfanView som er freeware, har samme geniale batch conversion. BatchKonverterer både navn, størrelse, opløsning osv.
http://irfanview.tuwien.ac.at/
Avatar billede moejensen Nybegynder
15. januar 2003 - 08:29 #8
Da der ikke sker yderligere i dette indlæg, så lukker jeg det nu :-)