Avatar billede refpsych Nybegynder
05. maj 2002 - 23:17 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

CharCode 13

Hej!

Jeg har lavet en encrypter/Decrypter til ar enkryptere korte tekstbeskeder, men jeg er løbet ind i et problem. Ind imellem genereres tegnet svarende til charcode 13, og dette tegn kan ikke kopieres...er der en måde at omgå dette på?
Avatar billede esoulman Nybegynder
05. maj 2002 - 23:18 #1
Lyder som koden for enter knappen? .. måske ikke..
Avatar billede snowball Novice
05. maj 2002 - 23:19 #2
Det er rigtigt nok ENTER tasten ! :)

Snowball
Avatar billede morten_s Nybegynder
05. maj 2002 - 23:22 #3
Ikke hvis du vil vide hvornår der skiftes linie, hvis det er ligemeget kan du jo bare lave en søgning på $13 og slette den i din streng
Avatar billede refpsych Nybegynder
05. maj 2002 - 23:31 #4
Problemet er at når en streng enkrypteres kan teksten indeholde tegnet #13 så jeg kan ikke bare slette det da det jo oprindeligt var et andet tegn...
Avatar billede morten_s Nybegynder
05. maj 2002 - 23:33 #5
Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke kan kopiere og sende #13 ?
Avatar billede doc404 Novice
06. maj 2002 - 00:49 #6
Kan du havne i andre *kedelige* situationer? Hvor du f.eks. får genereret et char(0)? For så skal du tænke lidt over din algoritme endnu en gang...

Ellers må du lave en replace, hvor du bytter en #13 ud med f.eks. '~~' - altså et eller andet du helt sikkert ikke vil danne pga. af krypteringen.

Det gør selvfølgelig at din krypterede tekst bliver længere end din ukrypterede, men det er jo et helt andet problem (måske)
Avatar billede pellelil Nybegynder
06. maj 2002 - 08:03 #7
Hvis det er et problem at din krypterede streng ikke må indeholde bestemte tegn, så er du nødt til at "pakke disse ind" i en eller anden form for "protokol" (eksempelvis som "doc404" foreslår), men jeg vil gerne vende spørgsmålet om og sige "Hvorfor må den ikke indeholde #13" ?
Avatar billede dkn Nybegynder
06. maj 2002 - 18:40 #8
du bliver vel nødt til at finde en anden crypt kode, eller også kan du jo finde ud af hvad det er for et bogstav som bliver lavet om til #13, så kan du jo bare replace i decrypt delen
Avatar billede jarihj Nybegynder
07. maj 2002 - 21:02 #9
Jeg forstår heller ikke hvorfor du er så ked af #13, egentlig burde du så også have problemer med #10 (newline) og #9 (tab) og som en anden også har sagt #0. Jeg kan se problemet hvis du bruger readln, men så er #10 heller ikke godt.
Kopieres? til clipboardet? fra et edit? nej det kan du ikke. Men der findes andre metoder.... Enlighten us!

jarihj
Avatar billede refpsych Nybegynder
07. maj 2002 - 23:40 #10
Ja, jeg kan ikke kopiere #13 til clipboard, jeg har ik testet #0 og #10 men det er nok samme problem...Er der nogen der har en godt måde at en/dekryptere på så man kan undgå de karaktere?
Avatar billede jarihj Nybegynder
08. maj 2002 - 00:52 #11
Så bruger du altså et TEdit? Den sjuskede måde at løse problemet på:

var mem : TMemo;
begin
  mem:=TMemo.create(self);
  mem.text:=kodetstreng;
  mem.copytoclipboard; // Hvis jeg husker kommandeoen rigtigt.
  mem.free;
end;

MEN jeg kunne give dig flere løsninger (sikkert også bedre) hvis du fortalte hvorfor du er så opsat på at kopiere til klipboardet, og hvorfor TEdit SKAL bruges. Hvad laver dit program? eller bare den del af koden du omtaler?

Det bedste ville nok være at bruge en winapi funktion, man skal bare finde den rigtige...
Avatar billede refpsych Nybegynder
11. maj 2002 - 15:11 #12
Hej!
Jeg har fundet en vej rundt om mit problem!
Men tak for hjælpen :)