Avatar billede gedebuk Nybegynder
26. april 2002 - 21:40 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opstart af Oracle

Hejsa alle!

Jeg har et problem! Jeg har installeret Oracle på adskillige computere (med samme installationstype). På en af installationerne vil databasen dog ikke starte op automatisk, når computeren genstartes.
Er der nogle, der har erfaring med sådan et problem?
Kan det være noget, der evt. skal ændres i en opstartsfil eller registreringsdatabasen?
Avatar billede k_la Nybegynder
27. april 2002 - 00:15 #1
kan ligge i opstartfilen (den er placeret i x:\orant\database) strtxxx.cmd for oracle 7/8
her er et eksempel på en korrekt opstart til en oracle 7.3:

d:\orant\bin\oradim73.exe -startup -sid ORCL -usrpwd oracle -starttype srvc,inst -pfile d:\orant\database\initorcl.ora

Der kan dog være flere årsager til at den ikke starter
Avatar billede pnielsen Nybegynder
27. april 2002 - 00:17 #2
Du er nød til at fortælle os lidt mere....

- Hvilken version ?
- Hvilken platform ?
- Nogle fejl i alert.loggen ?
Avatar billede gedebuk Nybegynder
27. april 2002 - 00:31 #3
k_la -> Jeg har prøvet noget lignende, som ikke virkede

pnielsen ->
- Oracle 8i
- Windows 2000 Professional
- Ingen fejl i alert-loggen
Avatar billede pnielsen Nybegynder
27. april 2002 - 00:41 #4
Ok :-) Så er det lidt nemmere at fortælle hvad du skal tjekke ;-)

Er servicen sat til automatisk opstart?
Den hedder noget ala OracleServiceOrcl - f.eks. hvis din database hedder Orcl.

Hvis det er ok kan du kigge om du har sat din database til at starte automatisk i registry:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ORACLE\HOMEx
hvor homex er det home du har installeret din database... f.eks. home0

Kig nu efter en value der hedder:
ORA_ORCL_AUTOSTART
og check at den er TRUE.

Ser det rigtigt ud, syntes jeg du skal kigge i din oradim.log i
C:\oracle\orcl\database ....
Avatar billede gedebuk Nybegynder
27. april 2002 - 00:54 #5
Yes, jeg har tjekket indtil flere gange, at de nødvendige services er startet op. Også at ...AUTOSTART er sat til TRUE.
I oradim.log står der et antal gange "ORA-1246 Authentication adapter inititialization failed".
Avatar billede pnielsen Nybegynder
27. april 2002 - 01:00 #6
check din sqlnet.ora:

SQLNET.AUTHENTICATION_SERVICES=(NTS)
Avatar billede gedebuk Nybegynder
27. april 2002 - 01:04 #7
MEGA-JUBLE. Fandt lige et sted på nettet, at den linie, du refererer til, indeholder en bug. Der skal nemlig stå NTS, men det er sikkert også det, du refererer til? Men nu virker det hele i hvert fald.
Under alle omstændigheder skal du have mange tak... Du var kun meget få sekunder fra at have svaret først :)
Takker ærbødigst!
Avatar billede pnielsen Nybegynder
27. april 2002 - 01:09 #8
Hov... glemte at sige du skulle ændre den til None eller sætte en # foran...

Nu checkede jeg lige for sjov.... der er flere ting helt gal i din fejlkode....
Ora-1246 er noget helt andet!!!!

Jeg gætter på du mener ora-12640 ??

Sæt:
sqlnet_authentication_services = NONE

Husk fremover de rigtige fejl... ellers kan det være meget svært at hjælpe...
Avatar billede pnielsen Nybegynder
27. april 2002 - 01:11 #9
Det er da dejligt at kunne hjælpe.... desværre er det ikke så tit mere.... jeg har ikke ret meget tid. Det kan da også ses på at min førhen suveræne 1. plads er ved at blive hentet....

Good luck med Oracle...
Avatar billede gedebuk Nybegynder
27. april 2002 - 01:14 #10
Jo tak, det er jo et godt system, men det har en lidt høj indlæringskurve... :)
Avatar billede gedebuk Nybegynder
27. april 2002 - 01:30 #11
Har du i øvrigt en forklaring på, hvorfor fejlen kun forekommer i nogle tilfælde? Det har jo virket fint på alle de andre installationer.