Avatar billede dkmail Nybegynder
26. april 2002 - 01:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ur med viser til hjemmeside

Hej

Er der mon én der er bekendt med - hvor finde/hente et pænt og ovalt ur med viser, til min hjemmeside.

På forhånd tak

Jette
Avatar billede j0ker Nybegynder
26. april 2002 - 01:36 #1
Dette er koden til et analogt ur:

<script language="JavaScript">

//Static analog Clock by kurt.grigg@virgin.net
//Script featured on JavaScript Kit
//http://javascriptkit.com

fCol='000000';//face colour.
sCol='ff0000';//seconds colour.
mCol='000000';//minutes colour.
hCol='000000';//hours colour.

H='....';
H=H.split('');
M='.....';
M=M.split('');
S='......';
S=S.split('');
Ypos=0;
Xpos=0;
Ybase=8;
Xbase=8;
dots=12;
ns=(document.layers)?1:0;
if (ns){
dgts='1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12';
dgts=dgts.split(' ')
for (i=0; i < dots; i++){
document.write('<layer name=nsDigits'+i+' top=0 left=0 height=30 width=30><center><font face=Arial,Verdana size=1 color='+fCol+'>'+dgts[i]+'</font></center></layer>');
}
for (i=0; i < M.length; i++){
document.write('<layer name=ny'+i+' top=0 left=0 bgcolor='+mCol+' clip="0,0,2,2"></layer>');
}
for (i=0; i < H.length; i++){
document.write('<layer name=nz'+i+' top=0 left=0 bgcolor='+hCol+' clip="0,0,2,2"></layer>');
}
for (i=0; i < S.length; i++){
document.write('<layer name=nx'+i+' top=0 left=0 bgcolor='+sCol+' clip="0,0,2,2"></layer>');
}
else{
document.write('<div style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=1; i < dots+1; i++){
document.write('<div id="ieDigits" style="position:absolute;top:0px;left:0px;width:30px;height:30px;font-family:Arial,Verdana;font-size:10px;color:'+fCol+';text-align:center;padding-top:10px">'+i+'</div>');
}
document.write('</div></div>')
document.write('<div style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < M.length; i++){
document.write('<div id=y style="position:absolute;width:2px;height:2px;font-size:2px;background:'+mCol+'"></div>');
}
document.write('</div></div>')
document.write('<div style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < H.length; i++){
document.write('<div id=z style="position:absolute;width:2px;height:2px;font-size:2px;background:'+hCol+'"></div>');
}
document.write('</div></div>')
document.write('<div style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < S.length; i++){
document.write('<div id=x style="position:absolute;width:2px;height:2px;font-size:2px;background:'+sCol+'"></div>');
}
document.write('</div></div>')
}
function clock(){
time = new Date ();
secs = time.getSeconds();
sec = -1.57 + Math.PI * secs/30;
mins = time.getMinutes();
min = -1.57 + Math.PI * mins/30;
hr = time.getHours();
hrs = -1.57 + Math.PI * hr/6 + Math.PI*parseInt(time.getMinutes())/360;
if (ns){
Ypos=window.pageYOffset+window.innerHeight-60;
Xpos=window.pageXOffset+window.innerWidth-80;
}
else{
Ypos=document.body.scrollTop+window.document.body.clientHeight-60;
Xpos=document.body.scrollLeft+window.document.body.clientWidth-60;
}
if (ns){
for (i=0; i < dots; ++i){
document.layers["nsDigits"+i].top=Ypos-5+40*Math.sin(-0.49+dots+i/1.9);
document.layers["nsDigits"+i].left=Xpos-15+40*Math.cos(-0.49+dots+i/1.9);
}
for (i=0; i < S.length; i++){
document.layers["nx"+i].top=Ypos+i*Ybase*Math.sin(sec);
document.layers["nx"+i].left=Xpos+i*Xbase*Math.cos(sec);
}
for (i=0; i < M.length; i++){
document.layers["ny"+i].top=Ypos+i*Ybase*Math.sin(min);
document.layers["ny"+i].left=Xpos+i*Xbase*Math.cos(min);
}
for (i=0; i < H.length; i++){
document.layers["nz"+i].top=Ypos+i*Ybase*Math.sin(hrs);
document.layers["nz"+i].left=Xpos+i*Xbase*Math.cos(hrs);
}
else{
for (i=0; i < dots; ++i){
ieDigits[i].style.pixelTop=Ypos-15+40*Math.sin(-0.49+dots+i/1.9);
ieDigits[i].style.pixelLeft=Xpos-14+40*Math.cos(-0.49+dots+i/1.9);
}
for (i=0; i < S.length; i++){
x[i].style.pixelTop =Ypos+i*Ybase*Math.sin(sec);
x[i].style.pixelLeft=Xpos+i*Xbase*Math.cos(sec);
}
for (i=0; i < M.length; i++){
y[i].style.pixelTop =Ypos+i*Ybase*Math.sin(min);
y[i].style.pixelLeft=Xpos+i*Xbase*Math.cos(min);
}
for (i=0; i < H.length; i++){
z[i].style.pixelTop =Ypos+i*Ybase*Math.sin(hrs);
z[i].style.pixelLeft=Xpos+i*Xbase*Math.cos(hrs);
}
setTimeout('clock()',50);
}
if (document.layers || document.all) window.onload=clock;
//-->
</script>
Avatar billede dkmail Nybegynder
26. april 2002 - 01:56 #2
Mange mange tak
Kærlig hilsen
Jette
Avatar billede j0ker Nybegynder
26. april 2002 - 01:57 #3
Det var så lidt, håber du kunne bruge det.
Avatar billede cyberjoker Nybegynder
26. april 2002 - 02:09 #4
Hej dkmail...

Jeg har også siddet og leget med et javascript - det er lidt mere avanceret end bare tiden - du kan selv kigge på det :

<html>
<head>
<title>Ur med dato (c) 2002 by Hans Jørgen Gylling</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body bgcolor="#FFFFFF">
<script language=JavaScript>
dCol='000000';//dato farve.
fCol='000000';//face farve.
sCol='000000';//sekunder farve
mCol='000000';//minutter farve
hCol='000000';//timer farve
ClockHeight=40; // her defineres urets størrelse - højden
ClockWidth=40;// her defineres urets størrelse - bredden
ClockFromMouseY=0;
ClockFromMouseX=100;

//Der må ikke redigeres her nedenfor! Copyright 2002 by Hans Jørgen Gylling - www.accelerator.dk

d=new Array("SØNDAG","MANDAG","TIRSDAG","ONSDAG","TORSDAG","FREDAG","LØRDAG");
m=new Array("JANUAR","FEBRUAR","MARTS","APRIL","MAJ","JUNI","JULI","AUGUST","SEPTEMBER","OKTOBER","NOVEMBER","DECEMBER");
date=new Date();
day=date.getDate();
year=date.getYear();
if (year < 2000) year=year+1900;
TodaysDate=" "+d[date.getDay()]+" "+day+" "+m[date.getMonth()]+" "+year;
D=TodaysDate.split('');
H='...';
H=H.split('');
M='....';
M=M.split('');
S='.....';
S=S.split('');
Face='1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12';
font='Arial';
size=1;
speed=0.6;
ns=(document.layers);
ie=(document.all);
Face=Face.split(' ');
n=Face.length;
a=size*10;
ymouse=0;
xmouse=0;
scrll=0;
props="<font face="+font+" size="+size+" color="+fCol+"><B>";
props2="<font face="+font+" size="+size+" color="+dCol+"><B>";
Split=360/n;
Dsplit=360/D.length;
HandHeight=ClockHeight/4.5
HandWidth=ClockWidth/4.5
HandY=-7;
HandX=-2.5;
scrll=0;
step=0.06;
currStep=0;
y=new Array();x=new Array();Y=new Array();X=new Array();
for (i=0; i < n; i++){y[i]=0;x[i]=0;Y[i]=0;X[i]=0}
Dy=new Array();Dx=new Array();DY=new Array();DX=new Array();
for (i=0; i < D.length; i++){Dy[i]=0;Dx[i]=0;DY[i]=0;DX[i]=0}
if (ns){
for (i=0; i < D.length; i++)
document.write('<layer name="nsDate'+i+'" top=0 left=0 height='+a+' width='+a+'><center>'+props2+D[i]+'</font></center></layer>');
for (i=0; i < n; i++)
document.write('<layer name="nsFace'+i+'" top=0 left=0 height='+a+' width='+a+'><center>'+props+Face[i]+'</font></center></layer>');
for (i=0; i < S.length; i++)
document.write('<layer name=nsSeconds'+i+' top=0 left=0 width=15 height=15><font face=Arial size=3 color='+sCol+'><center><b>'+S[i]+'</b></center></font></layer>');
for (i=0; i < M.length; i++)
document.write('<layer name=nsMinutes'+i+' top=0 left=0 width=15 height=15><font face=Arial size=3 color='+mCol+'><center><b>'+M[i]+'</b></center></font></layer>');
for (i=0; i < H.length; i++)
document.write('<layer name=nsHours'+i+' top=0 left=0 width=15 height=15><font face=Arial size=3 color='+hCol+'><center><b>'+H[i]+'</b></center></font></layer>');
}
if (ie){
document.write('<div id="Od" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < D.length; i++)
document.write('<div id="ieDate" style="position:absolute;top:0px;left:0;height:'+a+';width:'+a+';text-align:center">'+props2+D[i]+'</B></font></div>');
document.write('</div></div>');
document.write('<div id="Of" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < n; i++)
document.write('<div id="ieFace" style="position:absolute;top:0px;left:0;height:'+a+';width:'+a+';text-align:center">'+props+Face[i]+'</B></font></div>');
document.write('</div></div>');
document.write('<div id="Oh" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < H.length; i++)
document.write('<div id="ieHours" style="position:absolute;width:16px;height:16px;font-family:Arial;font-size:16px;color:'+hCol+';text-align:center;font-weight:bold">'+H[i]+'</div>');
document.write('</div></div>');
document.write('<div id="Om" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < M.length; i++)
document.write('<div id="ieMinutes" style="position:absolute;width:16px;height:16px;font-family:Arial;font-size:16px;color:'+mCol+';text-align:center;font-weight:bold">'+M[i]+'</div>');
document.write('</div></div>')
document.write('<div id="Os" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < S.length; i++)
document.write('<div id="ieSeconds" style="position:absolute;width:16px;height:16px;font-family:Arial;font-size:16px;color:'+sCol+';text-align:center;font-weight:bold">'+S[i]+'</div>');
document.write('</div></div>')
}
(ns)?window.captureEvents(Event.MOUSEMOVE):0;
function Mouse(evnt){
ymouse = (ns)?evnt.pageY+ClockFromMouseY-(window.pageYOffset):event.y+ClockFromMouseY;
xmouse = (ns)?evnt.pageX+ClockFromMouseX:event.x+ClockFromMouseX;
}
(ns)?window.onMouseMove=Mouse:document.onmousemove=Mouse;
function ClockAndAssign(){
time = new Date ();
secs = time.getSeconds();
sec = -1.57 + Math.PI * secs/30;
mins = time.getMinutes();
min = -1.57 + Math.PI * mins/30;
hr = time.getHours();
hrs = -1.575 + Math.PI * hr/6+Math.PI*parseInt(time.getMinutes())/360;
if (ie){
Od.style.top=window.document.body.scrollTop;
Of.style.top=window.document.body.scrollTop;
Oh.style.top=window.document.body.scrollTop;
Om.style.top=window.document.body.scrollTop;
Os.style.top=window.document.body.scrollTop;
}
for (i=0; i < n; i++){
var F=(ns)?document.layers['nsFace'+i]:ieFace[i].style;
F.top=y[i] + ClockHeight*Math.sin(-1.0471 + i*Split*Math.PI/180)+scrll;
F.left=x[i] + ClockWidth*Math.cos(-1.0471 + i*Split*Math.PI/180);
}
for (i=0; i < H.length; i++){
var HL=(ns)?document.layers['nsHours'+i]:ieHours[i].style;
HL.top=y[i]+HandY+(i*HandHeight)*Math.sin(hrs)+scrll;
HL.left=x[i]+HandX+(i*HandWidth)*Math.cos(hrs);
}
for (i=0; i < M.length; i++){
var ML=(ns)?document.layers['nsMinutes'+i]:ieMinutes[i].style;
ML.top=y[i]+HandY+(i*HandHeight)*Math.sin(min)+scrll;
ML.left=x[i]+HandX+(i*HandWidth)*Math.cos(min);
}
for (i=0; i < S.length; i++){
var SL=(ns)?document.layers['nsSeconds'+i]:ieSeconds[i].style;
SL.top=y[i]+HandY+(i*HandHeight)*Math.sin(sec)+scrll;
SL.left=x[i]+HandX+(i*HandWidth)*Math.cos(sec);
}
for (i=0; i < D.length; i++){
var DL=(ns)?document.layers['nsDate'+i]:ieDate[i].style;
DL.top=Dy[i] + ClockHeight*1.5*Math.sin(currStep+i*Dsplit*Math.PI/180)+scrll;
DL.left=Dx[i] + ClockWidth*1.5*Math.cos(currStep+i*Dsplit*Math.PI/180);
}
currStep-=step;
}
function Delay(){
scrll=(ns)?window.pageYOffset:0;
Dy[0]=Math.round(DY[0]+=((ymouse)-DY[0])*speed);
Dx[0]=Math.round(DX[0]+=((xmouse)-DX[0])*speed);
for (i=1; i < D.length; i++){
Dy[i]=Math.round(DY[i]+=(Dy[i-1]-DY[i])*speed);
Dx[i]=Math.round(DX[i]+=(Dx[i-1]-DX[i])*speed);
}
y[0]=Math.round(Y[0]+=((ymouse)-Y[0])*speed);
x[0]=Math.round(X[0]+=((xmouse)-X[0])*speed);
for (i=1; i < n; i++){
y[i]=Math.round(Y[i]+=(y[i-1]-Y[i])*speed);
x[i]=Math.round(X[i]+=(x[i-1]-X[i])*speed);
}
ClockAndAssign();
setTimeout('Delay()',20);
}
if (ns||ie)window.onload=Delay;
</script>
</body>
</html>
Avatar billede dkmail Nybegynder
26. april 2002 - 02:50 #5
Endnu engang mange mange tak
Kærlig hilsen
Jette
Avatar billede cyberjoker Nybegynder
26. april 2002 - 02:52 #6
selv tak :o)