Avatar billede ravnsborg Nybegynder
30. juni 2000 - 10:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

T&L i 3D Studio viz

Jeg har tænkt på om renderinger gør brug af T&L i 3D studio? Eller om det kun er "smooth and highlight" inde i selve 3D Studio...

3D studio understøtter jo OpenGL, men vil et grafikkort der understøtter T&L også accelere renderingen?
Avatar billede roslev Nybegynder
30. juni 2000 - 10:47 #1
Rendering har absolut intet med grafikkortet at gøre, det er en generel misforståelse. Rendering af 100% CPU-afhængigt.
Avatar billede ravnsborg Nybegynder
30. juni 2000 - 10:59 #2
Ahhh lort, jeg tænkte det nok.
Nå, så er der jo ikke andet for end at handle noget dual motherboard og NT-tam tam.....
Jeg læste at dual cpu ca. klare renderinger dobbelt så hurtigt... Så tager det jo kun 2-3 dage at lave en animation :)
Avatar billede ravnsborg Nybegynder
30. juni 2000 - 11:02 #3
http://www.nvnews.net/articles/loyd_case_interview/page_1.shtml
Heheh silly me. Jeg sad lige og læste noget nVidia PR:
Everyone who uses a pro app like 3D Studio or Maya will tell you that the GeForce -- or better yet, Quadro -- can beat any CPU in preview rendering.

Kun PREVIEW rendering..... Firmaet må hellere hoste nogle penge op : )
Avatar billede roslev Nybegynder
30. juni 2000 - 11:06 #4
Programmet skal være specielt skrevet til udnyttelse af dual-CPU, men det er jeg også ret sikker på Viz er...
En anden fordel ved Dual-CPU er, at du kan rendere på den ene CPU og, næsten uforstyrret, f.eks. sidde og tegne texturer i Photoshop på den anden CPU.

Et nyt grafikkort kan dog øge hastigheden i din viewport, hvilket også er meget rart :-)
Avatar billede ravnsborg Nybegynder
30. juni 2000 - 11:18 #5
Problemet er ikke mangel på computere, men mangel på computerkraft. De største putere vi har er PIII 500, men 128 Mb ram og TNT2 kort... Til nogle renderinger er det ikke helt nok. Vi har alligevel overvejet at handle en server udelukkende til rendering.
Avatar billede roslev Nybegynder
30. juni 2000 - 11:38 #6
Den optimale pris/performance faktor til rendering får ved en Celeron Renderfarm. Jeg kender ikke så meget til det tekniske/opsætnings-mæssige, eller hvordan det fungerer specifikt med Viz, men du kan sikkert finde noget info på nettet.

En gut jeg engang solgte et grafikkort til fortalte at han havde en renderfarm han brugte til SoftImage. 8 celeron CPU'er :-) Han må jo så også have 4 motherboards o.s.v. En sådan opsætning kan vel sagtens hjemmelaves for mindre end én server - så hvis i leder efter en dedikeret renderer var det måske værd at overveje...
Avatar billede sirdux Nybegynder
15. juli 2000 - 03:36 #7
OK der er noget i misforstår her, de fleste 3D programmer udnytter enten OpenGL eller DirectX, disse API udnytter grafikkortets T/L enhed i allerhøjeste grad, også Når der Renderes, T/L hjælper CPU'en med at beregne vertexs'nes placering i rummet i forhold til dit synspunkt, ligesom i spil :o), jeg forkortet min render tid 6:07 min til 2:34min ved at slå OpenGL til i 3D max R3.1 såå.. ellers læs mere om opengl på http://www.opengl.org der står en masse om det
Avatar billede ravnsborg Nybegynder
15. juli 2000 - 12:56 #8
Fedest rødbedest!
Så kan jeg sikkert gennemtrumfe Geforce 2GTS kort til hjemmebrug :)  Vi har bestilt en test-maskine med 700MHz Athlon og Geforce 1 bare for at se om det hjælper : )

Avatar billede roslev Nybegynder
15. juli 2000 - 13:35 #9
Du må undskylde hvis jeg har fejlinformeret dig - citerede blot hvad jeg gentagne gange har læst i comp.graphics.packages.3dstudio - gik ud fra de havde styr på det.....