Avatar billede stine_hg Nybegynder
21. april 2002 - 20:44 Der er 22 kommentarer

Hjælp

Hej er der nogen der kan hjælpe mig med at redegør om www.berlignske.dk brugervenlighed. Hvor man skal bruge fagtryk til bedømmelse af bl.a. målgruppe, struktur, former for navigation, farve osv. pllzzzz så er i rigtig sød for jeg ikke så meget styr på det.
Avatar billede him Nybegynder
21. april 2002 - 20:45 #1
den viser ikke nogen side!!!!
Avatar billede capra Nybegynder
21. april 2002 - 20:47 #2
Du kan evt. prøve at læse om det her:  http://www.brugervenlighed.dk
Din overskrift er ikke særlig sigende og linket virker ikke ;)

/capra
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. april 2002 - 20:53 #3
mon ikke det er http://www.berlinske.dk/ der menes?
g i berlinske er en ret almindelig fejlstavning.
Avatar billede stine_hg Nybegynder
21. april 2002 - 20:53 #4
undskyld linket er www.berlingske.dk........kan i hjælpe nu
Avatar billede stine_hg Nybegynder
21. april 2002 - 20:54 #5
jo jabok det er det jeg mener....*GGG*
Avatar billede capra Nybegynder
21. april 2002 - 20:56 #6
Stine>> du skal nok læse lidt om brugervenlighed for at have noget at referere til (er det en opgave du skal lave?)
Jeg vil stadig foreslå dig brugervenlighed.dk hvor du finder mange gode artikler om emnet, også med definationer..

- linket virker stadig ikke, prøv uden g
Avatar billede capra Nybegynder
21. april 2002 - 20:57 #7
he, he - det er faktisk med g :)
Avatar billede stine_hg Nybegynder
21. april 2002 - 20:58 #8
undskyld jakob jeg stavede dit navn forkert....
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. april 2002 - 20:58 #9
Nae, nok ikke. Den side er nærmest tom og der er ikke basis for at gætte på målgruppe, ingen navnigation at vurdere, og ethvert farveafstemning af siden vil blive annuleret af hvad der annoncørene kommer på de 3 betalte bannere. ( eller er det blot andre sites i samme familie? jeg ville ihvertfald ikke betale for at have banner der :-))

mvh JakobA
Avatar billede stine_hg Nybegynder
21. april 2002 - 20:59 #10
tak capra....jeg prøver og se ja det er en opgave......
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. april 2002 - 21:01 #11
stine_hg >> no worries. Jeg fik engang et brev der stod  Jagop  på, efter det er din lille slåfejl en småting.
Avatar billede capra Nybegynder
21. april 2002 - 21:01 #12
er det ikke avesen Berlingske Tidene's on-line udgave vi snakker om?
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. april 2002 - 21:05 #13
Det lyder sandsynligt http://www.berlingske.dk/ giver meget mere mening.
Avatar billede capra Nybegynder
21. april 2002 - 21:13 #14
ja, det må vist være den...

Èn ting som undrer mig er, at de i deres menu ikke laver en mouse-over foldud, så man hurtigere kommer til en underkategori.
Men ellers ligner den en almindelig avis-online side, måske lidt for almindelig? har egentlig ikke så meget at sige om den, så jeg forlader jer igen :)
- men almindelighed har det vel også med at fremme brugervenligheden så'eeh?
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. april 2002 - 21:15 #15
websiden er rettet imod abonenter, dvs mennesker der allerede kender den berlingske avis og hved hvordan den er struktureret.

For en nyankommen er det et kaotisk mylder af alt for meget info og alt for mange valg på een gang.

Om det så er bevidst med den målgruppe ved jeg ikke, det kan være de blot har ladet en af avisens egne redaktører designe siden og så har han designet det samme som han plejer at designe til det langt større avisformat.

Hvis webstedet skal hente nye kunder bliver det ihvertfald ikke via forsiden, det bliver via deep-links til gode artikler.

Navigationen er rimelig med måske lovlig mang menupunkter (hvad pokker er 'univers'?)

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. april 2002 - 21:26 #16
capra >> mouseover foledu på den meny? med menupunkter der kun er 12-16 pixel høje?
come on. berlingskes læsere er voksne mennesker, ikke unge som dig der har øvet sig med musestyring siden de var 10. en 60-årig ville have enorme problemer med at glide sudeværts ud hele evejen langsmed ordet københavn for at komme ud og vælge i undermenuen.
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. april 2002 - 21:27 #17
Ups  foledu -> foldeud
Avatar billede capra Nybegynder
21. april 2002 - 21:32 #18
hmnn  er 36 så ung? :)
Men du har sikkert ret, fold ud er ikke nødvendigvis af det gode...
Og du har også ret i at de har for mange og besværlige menuer.
Men det er jo altid et spørgsmål om at heve en god fornemmelse af brugerfladen på sit site..
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. april 2002 - 21:37 #19
Ups. sorry. men har du aldrig skullet prøve at lære din forældre/bedster at muse? det er ikke så nemt som vi tror.
Avatar billede gitscho Nybegynder
21. april 2002 - 21:40 #20
stine_hg >> det lyder for mig som om du springer over hvor gærdet er lavest ved at stille det spørgsmål du gør. Har du overhovedet selv undersøgt noget omkring dette emne?

Jeg er skam villig til at hjælpe, hvis der er en ting du absolut ikke kan finde ud af, men at redegøre for et helt website...?
Jeg vil istedet foreslå dig at starte med at kigge på artiklerne på dette website:

http://design.emu.dk/artik/artikf.htm

De er meget interessante og lærerige

Sig til hvis du skal bruge flere links...jeg har masser :)

//gitscho
Avatar billede capra Nybegynder
22. april 2002 - 16:24 #21
Jakoba>>jo det er ikke nemt :) - men til gengæld arbejder jeg med børn og IT, det er jo en helt anden sag - de er sgu´med på beatet med det samme...
Det er som om at særligt håndtering af musen er en medfødt egenskab:)

Jeg tror nu at avisernes on-line udgaver må sætte sig tilfredse med at andre dybdelinker og samler nyheder, som du var inde på. Måske også derfor de ikke gør så meget ud af deres sites... Tv2 har lissom fået overtaget m.h.t. at proppe kultur i deres portal.
Avatar billede capra Nybegynder
22. april 2002 - 16:28 #22
Stine>> jeg er helt enig med gitscho, du må selv vurdere og afprøve sitet. når du er kommet videre med det vil jeg gerne være med til at give feedback på dine konklussioner om brugervenligheden på berlinGske..