Avatar billede icantwin Nybegynder
22. juni 2000 - 23:51 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

3D realisme i spil

Er der nogen af jeg der kan komme med et seriøst bud på hvornår den 3d realisme der er i store 3D-effekter i film som f.eks. ”Toystory” vil nå ud til 3Dspillene...

Og hvor en kraftfuld computer vil det egentligt kræve...
Avatar billede roslev Nybegynder
23. juni 2000 - 00:27 #1
Med Playstation 2 tror jeg vi kommer meget tæt på...! Der vil også blive lagt flere og flere penge i produktion af spil. Computerspilsindustrien er efterhånden en større pengemaskine end Hollywood. Der er solgt 100.000.000 (ja, hundrede millioner) Playstations på verdensplan...!
Avatar billede stigc Nybegynder
23. juni 2000 - 01:35 #2
nej nu må i da da lige. Playstaion 2 når det vel ikke engang til stoertåen. I rigtig 3d-raytracing, er beregningerne så kompliceret, at det kan tage kæmpe netværk af computere, flere timer at beregne et billeder. Dem skal der som sagt være 24 af i sekundet. Der bliver derfor ikke i en nær fremtid. Jeg ved ikke om det overhoved kan lade sig gøre. Der er jo en grænse for hvornår vores tids computere kan blive hurtigere. Måske med kvante-computerne. Men regn ikke med at det sker inde for de næste 10 år.
Avatar billede roslev Nybegynder
23. juni 2000 - 01:50 #3
Hvem siger at der skal raytracing til for at det ser realistisk ud? Har du hørt om reflect/refract maps?
Avatar billede stigc Nybegynder
23. juni 2000 - 01:53 #4
Toystory er raytraced.
Avatar billede stigc Nybegynder
23. juni 2000 - 01:57 #5
Men fortæl mig om reflect/refract ....
Avatar billede roslev Nybegynder
23. juni 2000 - 02:03 #6
Det er kort fortalt texturer /maps der simulerer raytracing, men kræver meget lidt processorkraft...
Avatar billede stigc Nybegynder
23. juni 2000 - 02:07 #7
Ja men som kommer du jo ikke op på kvalitet som raytracing giver.

Der er mange ting der er meget beregningskrævende, som raytracing kan:

antialisering
fields of depth (dybdevirkning)
refraction.
radiosity
"bløde skygger"
Avatar billede stigc Nybegynder
23. juni 2000 - 02:09 #8
Hvordan kan texturer/maps simulere raytracing. Det er vel en betstandel og ikke en algoritme?
Avatar billede i11uzion Nybegynder
23. juni 2000 - 02:23 #9
Eh, jeg vil nu også mene at der går mange år endnu før at spil grafik kommer op på niveua med hvad Pixar og ILM kan spytte ud af deres "Render Farms", dels på grund af de utrolige mængder polygoner som der ofte vil være i scener som Toystory 2, A Bugs Life, Antz og så videre, og dels pga. de avancerede renderings teknikker som f.eks Raytracing, Radiocity osv, som stigc også er inde på...

stigc>>> Eh, kan raytracing, antialiase ?!?!?!?!?!?!??!
Avatar billede i11uzion Nybegynder
23. juni 2000 - 02:26 #10
Radiocity=Radiosity
Avatar billede roslev Nybegynder
23. juni 2000 - 02:38 #11
Jeg mener ikke hverken antialiasing eller depth of field har noget med raytracing at gøre..
Avatar billede i11uzion Nybegynder
23. juni 2000 - 03:17 #12
Nej det mener jeg da heller ikek at have hørt...
Avatar billede icantwin Nybegynder
23. juni 2000 - 12:59 #13
??? hvad er en algoritme? =)
Avatar billede stigc Nybegynder
23. juni 2000 - 13:34 #14
Nej det har i jo nok ret i, men i film som toystory bruger de "antialisering" og "depth of field". Det er vigtigt i denne diskussion, da det er beregninger der kræver utrolig meget, og som gør at grafikken bliver flottere og mere realistisk.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
23. juni 2000 - 22:20 #15
stigc>>> Det er rigtigt nok at de har meget at gøre med realismen i billedet, men de skal bare ikke blandes sammen med Raytracing...
Avatar billede roslev Nybegynder
26. juni 2000 - 02:42 #16
Nu skal i se radiosity: http://www.3dluvr.com/marcosss/morearni/
Billederne er lavet af beta-testere af en ny radiosity-renderer der hedder Arnold.. For sindssygt - mest realistiske belysning jeg nogensinde har set....