Avatar billede hkromann Nybegynder
09. april 2002 - 13:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Analog video; fange, redigere, brænde til VCD

Jeg har anskaffet en multimedia PC med Pinnacle programmer (Studio 7, DC10+ og Express) på, så jeg kan "redde" mine gamle videooptagelser (på VHS-C) fra den visse undergang (iflg sagkundskaben)- og så lige redigere dem lidt under vejs, så alle de steder, hvor jeg har filmet gulvet m.v. (glemt at slukke!) kan klippes væk.
Det har ikke været nogen dans på roser; mange fejl i programmerne (kommer med uforståelige fejlmeddelelser, eller bare lukker ned) og ufatteligt tidkrævende (især ifm brænding).
Så jeg lurer på om jeg har valgt forkert program - eller om jeg bare er 2-3 år for tidligt på den...
Er der nogen, der har erfaring med andre programmer (skal fungere med analogt input - og brænde tålelige VCD'er - måske er MPEG bedre end AVI, som er det eneste Pinnacle understøtter?!).
Jeg har set på VideoWave fra MGI/Rosio (som Dell sælger på deres udstyr) - er der nogen, der kender det? - og evt. kan sammenligne det med Pinnacle!?

Hilsen
Henrik
Avatar billede _petrucci Nybegynder
09. april 2002 - 15:07 #1
Så vidt jeg har hørt, er Pinnacle produkterne særdeles gode for nybegyndere. En kollega har også et Pinnacle kort m. tilhørende programmer og han roser det netop pga. brugervenligheden og fordi det simpelthen bare virker.  Hvis du kom med lidt mere detaljerede oplysninger mht. fejl meddelelser og brænde-problemer, så kunne vi sikkert blive lidt klogere :)

Mener iøvrigt også at hans Pinnacle udstyr kan gemme i mpeg-format, så måske du har overset en "save as" eller "import" funktion?
Avatar billede cnr Nybegynder
09. april 2002 - 21:22 #2
Jeg bruger selv DC10+ til mit videoredigering, og er nogenlunde tilfreds. Jeg havde nogle begyndervanskeligheder, der gik over efter jeg havde fået opdateret mine drivers til computeren. Men programmet har problemer især med meget store optagelser (spillefilmslængde), så hold dem små.

Det er uden betydning at Pinnacle kun understøtter avi. Det det kommer an på er dine codec. Til højkvalitetsoptagelser bruger jeg DivX version 4.0 (5.0 er tilgængelig nu, men jeg har hørt at den især retter sig mod nye intel processore), som du let kan finde på nettet. Hvis plads kommer før kvalitet, bruger jeg  en codec fra Angleportion. Men i det hele taget bliver du nød til at prøve dig frem nogle codec virker med DC10+, andre ikke.

Jeg har også haft gode erfaringer med Adobe Premiere 5.1 (6.0 er den gængse version nu), men igen, nogle codec virker, andre ikke. Premiere har haft problemer med mp3 audio codec.

Men hvis du capture i en høj bitrate, er det vigtig du optimere dit system. Sikre dig at DMA er slået til for din harddisk (og at den virker med DMA), luk alle unødvendige programmer, og deaktivere netkort og ligende.

CNR
Avatar billede hkromann Nybegynder
10. april 2002 - 09:25 #3
Tak til både petrucci - Studio kan godt gemme MPEG, men Express kan kun  brænde AVI - og til cnr - jeg kan fornemme på det hele, at jeg har rodet mig ud på dybt vand!
Jeg har købt en maskine færdigkonfigureret fra leverandøren (Amitech PC481 - lækker maskine iøvrigt!) i den tro, at det bare var "plug and play" og jeg har brugt de opsætninger, som programmerne foreslog (fx ifm codec), igen i den tro, at det "passede til" udstyret (HW/SW).
Men jeg må jo tilstå, at det ikke er gået helt som forventet!
Nu er der sket mange ting - og de skal selvølgelig beskrives nøjere som petrucci skriver, hvis de skal løses et og et - men min konklusion er at man skal være mere end "almindelig" pc-bruger, hvis man skal få det her til at lykkes. Programmerne "redder" i hvert fald ikke en fra at begå fejl - fejlhåndteringen er nærmest "non existent" - de lukker bare ned...
Og der er ikke meget hjælp at hente på fabrikantens "support" - her er standard svaret at man skal re-installere, hvilket jeg har gjort 3-4-5 gange - senest i går med total re-formattering af diske osv. Det var jo ikke helt meningen med at købe en "færdigkonfigureret" maskine...
Men måske er området så komplekst - og så må man jo acceptere det eller stå af (og vente til det måske bliver mere brugervenligt en dag - og med risiko for at alle har glemt, hvad analog video er)...
Avatar billede cnr Nybegynder
10. april 2002 - 16:43 #4
Jeg er ikke helt enig. Du har ret i at området er kompliceret, men det er overkommeligt for den almindelige bruger, hvis man ellers har tid til at sidde og bøvle med det. Selv min kæreste kan finde ud af at optage hendes amerikanske serier ned, bortredigere reklamer, komprimere og brænde ned på cd'er ;)

Jeg ved ikke med at brænde deciderede VCD, jeg brænder på almindelige CD-rommer og ser det gennem computerens TV-out, men capture, redigering og komprimering kan godt komme til at køre, hvis man er villig til at sidde og eksperimentere med det.

Hvis du ikke har tabt modet helt, kan du evt se om du kan finde en testversion af Adobe Premiere, og se om det virker bedre for dig (den virker umiddelbart lidt mindre fejlbehæftet end Studio DC10+). Men forvent ingen mirakler, støder du på fejl i dine programmer, så lad være med at spilde tid på at geninstalere, prøv istedet at se om du kan identificer fejlen, og om der er en måde at omgå den på (tips, prøv en anden CODEC, eller en anden billedopløsning).

Held og lykke med det

CNR
Avatar billede arnepedersen Forsker
10. august 2002 - 00:08 #5
Jeg sidder her en sen time og læser om dine problemer. Jeg er i samme situation som dig. Jeg har købt en tilsvarende PCer hos Amitech. Jeg har også eksperimenteret med forskellige løsninger. Nu ved jeg ikke om du har Win XP, det er der på min PC. Jeg konverterer mine AVI filer til MPEG2 filer i et udemærket program der hedder TMPGEnc. Herefter brænder jeg filen direkte i XP. Det giver en bedre kvalitet end at bruge Express.
Har du fundet en anden løsning vil jeg meget gerne høre fra dig.
Mvh. Arne
Avatar billede hkromann Nybegynder
10. august 2002 - 11:25 #6
Hej Arne. Tjah løsning og løsning; jeg har opgivet projektet og afleveret maskinen tilbage - med fuld forståelse fra forhandler og Amitech (og alle penge tilbage) - god behandling, trods alt!
Mit ønske om at få flyttet mine gamle analoge video film over på CD, har jeg har besluttet at give et par år og se, om ikke det hele virker bedre/hurtigere til den tid.

Så må jeg bare håbe på at ikke alt er glemt om analog video til den tid - og forhandleren bare stirrer uforstående på mig... ;o)

mvh Henrik