Avatar billede ncp Nybegynder
07. april 2002 - 12:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Lyden halter efter virtualdub...

Jeg har en vediofilm, som skal lavet lidt om på i virtualdub, men når jeg åbner den siger den:

http://www.totaltop.dk/exp.jpg

altså noget med at lyden afviger 25258 ms fra filmen - og det må siges og værer uacseptabelt...

-og hvis det er det siger den, at man kan gøre noget - men det kan jeg ikke rigtig hitte ud af - nogen der kan hjælpe ???
Avatar billede hoejrup Nybegynder
07. april 2002 - 12:29 #1
VBR = Variable Bit Rate
CBR = Constant Bit Rate

Prøv at undersøge hvilket lyd codec din film er komprimeret med, og find dit codec
på internettet.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
07. april 2002 - 12:32 #2
Har du hentet den nyeste VirtualDub?

Link: http://virtualdub.sourceforge.net/

/per
Avatar billede ncp Nybegynder
07. april 2002 - 12:37 #3
Lyd Codec: MPEG Layer 3

men hvordan gør man det som virtual dub forslår ?

har v. 1_4_8
Avatar billede ncp Nybegynder
07. april 2002 - 12:38 #4
henter 1_4_9 og ser om det gør nogen forskæl...
Avatar billede ncp Nybegynder
07. april 2002 - 12:39 #5
desværre - den samme meddelse...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
07. april 2002 - 13:56 #6
Prøv at kigge her: http://www.funny-sounds.com/mpeg-exe.html

Link: http://www.virtualdub.org/virtualdub_news

Build 13719 (Version 1.4.8):
Added workaround for audio sync problems caused by malformed AVI files with VBR MP3 audio.

/per
Avatar billede ncp Nybegynder
07. april 2002 - 14:07 #7
Avatar billede ncp Nybegynder
07. april 2002 - 14:09 #8
men det vertual dub foreslår np jeg pbner filen (http://www.totaltop.dk/exp.jpg) - hvordan gør jeg det ?

Der er intet i vejen med mine codecs eller programmer!
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. april 2002 - 22:03 #9
Okay, du er tydeligvis meget forvirret...

Lyden i filen er ganske simpelt med "variable bitrate" som hoejrup rigtigt nok skriver...

Nej, der er intet galt med hverken codec eller program. Tværtimod, den finder jo selv ud af at lyden er encodet varieret.

For at få det til at virke 100%, så er det bedste at om-encode lyden, eller simpelthen at kopiere den direkte!

Hvis lyden ikke behøver at fylde mindre end den allerede gør, så vil jeg foreslå dig at du vælger Audio->Direct Stream Copy... Så kopierer VirtualDub lyden direkte over, lige meget hvilket format det er! Når du så encoder videoen får du VBR-lyd, hvilket også kan være udemærket!

Hvis du skal komprimere lyden yderligere, så er det bedst, som der står i fejl-beskeden, at lave alt lyden om til PCM-wav-formatet. Det gør du på følgende måde:

1. Start VirtualDub og åbn den fil du skal redigere (ignorer den meddelse du har fået så mange gange).
2. Vælg Audio->Full processing mode
3. Vælg Audio->Compression
4. Gør dig sikker på at der er valgt <No compression (PCM)>
5. Tryk OK
6. Tryk File->Save WAV...
7. Gem wav-filen
8. Afslut VitualDub

Når du så har lavet wav-filen skal du samle video og lyd.

1. Åbn VirtualDub og hent den samme fil som før.
2. Vælg en eventuel komprimering af videoen.
3. Vælg Audio->WAV Audio... og find den wav-fil du lavede før.
4. Vælg Audio->Full processing mode
5. Vælg Audio->Compression og så det codec der skal komprimeres i.
6. Vælg File->Save as AVI... og så kan du vist selv resten.

Go' fornøjelse!

//hermandsen
Avatar billede ncp Nybegynder
12. april 2002 - 17:50 #10
men selv i virtualdub er lyden forkert... så hjælper Direct Stream Copy, da ikke, vel ?
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. april 2002 - 18:12 #11
Så er det jo at du først skal konvertere til WAV! Lav den om til WAV og importer den bagefter...

//hermandsen
Avatar billede ncp Nybegynder
12. april 2002 - 20:35 #12
Arh... sådan nu stmmer det sq med filmen ;) tak§
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. april 2002 - 20:50 #13
Hehe... Anytime! :)

Takker for point!
Avatar billede foxskywalker Nybegynder
07. maj 2003 - 18:43 #14
Det er meget fint at omkomprimere lyden, men gå ind på: http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/virtualdub.html og find den der hedder vdub_mp3_freeze.zip den kan afkode lyden selv om den er i VBR